Ładne_żyćko.jpg, czyli co zrobić, by nie dołować się przez Instagrama

Ładne_żyćko.jpg, czyli co zrobić, by nie dołować się przez Instagrama28.09.2020 05:25
Źródło zdjęć: © © Getty Images

Według badania #StatusofMind z 2017 roku, Instagram jest aplikacją, która ma najgorszy wpływ na nasze zdrowie psychiczne - a zwłaszcza młodych ludzi. Od 3 lat nic się nie zmieniło, co potwierdzają kolejne raporty. Jak powinniśmy działać, by się nie dołować i nie wpędzać w kompleksy? Wystarczy kilka kroków, by to zmienić i cieszyć się prawdziwym życiem bez usuwania apki.

Instagram dołuje. Kropka.

Mój redakcyjny kolega Jakub Krawczyński poruszył na dobreprogramy.pl ważny temat. Chodzi o kwestię zdrowia psychicznego i poczucia własnej wartości w erze mediów społecznościowych, a konkretnie Instagrama. Platforma, która na początku miała być internetowym pamiętnikiem, zmieniła się w narzędzie do marketingu i lansu, a nieprawdziwe, cyfrowe życie przyczynia się do złego samopoczucia i kryzysów u wielu ludzi.

Według badania strony Girlguiding – Girl’s Attitudes, przeprowadzonego na grupie 2186 użytkowniczek Instagrama w wieku 7-21 lat, Instagram wywiera ogromną presję dotyczącą idealnego wyglądu czy określonego stylu życia. Wyniki sondy wspominają m.in. o potrzebie obrabiania zdjęć, by spełniać wyimaginowane standardy, a wiele kobiet usuwało zdjęcia, ponieważ nie uzyskały one odpowiednio dużo komentarzy czy lajków.

Zrzut ekranu ze strony dobreprogramy.pl. Opracowanie: Jakub Krawczyński.
Zrzut ekranu ze strony dobreprogramy.pl. Opracowanie: Jakub Krawczyński.

O zdanie zapytaliśmy socjolożkę Bognę Kociołowicz-Wiśniewską.

Co zrobić, by nie dołować się przez Instagrama?

Patrząc na to, że media społecznościowe jawnie zdominowały nasze życie, warto przypomnieć sobie, czym jest "real". Nie żyjemy przecież jako zera i jedynki latające po sieci, a jako wartościowi ludzie z krwi i kości. To w świecie rzeczywistym się obracamy na co dzień - a to, co do sieci wrzucają znani ludzie, często "rzeczywiste" nie jest.

Rzecz, o której ciągle zdajemy się zapominać - dla wielu osób Instagram, TikTok czy Facebook to biznes tak zwyczajny, jak praca za ladą w sklepie czy prowadzenie autobusu. To nie ich idealne życie, którym się z nami dzielą, a precyzyjnie zaplanowanie kampanie reklamowe. Tylko sieciowi celebryci nie zawsze sami handlują kosmetykami czy wycieczkami, ale czasem sprzedają styl życia i chcą sprawić, by obserwujący zapragnęli tego, co oni sami mają.

Jeśli nie chcecie pogrążać się w myślach na temat tego, dlaczego wasze życie nie wygląda jak to z niegdyś kolorowych pisemek, a obecnie z social mediów, musicie podjąć kilka kroków. To można zmienić, a efekt odczujecie bardzo szybko. Przyznam szczerze, że sam podjąłem takie kroki, bo poczułem się przytłoczony przez nadmiar informacji, kolorowych zdjęć i ładnych rzeczy - i dało do efekty.

Odetnij się od toksycznego contentu

W pierwszej kolejności warto przejrzeć to, ile i jakich osób się obserwuje. Jeśli na waszej liście obserwowanych znajduje się za dużo znanych nazwisk z dziesiątkami lub setkami tysięcy obserwujących, możecie być niemal pewni, że takie konto to czysty biznes. A przyznam, że znam kilka przypadków, w których ludzie mający na Instagramie "ładne_żyćko.jpg", w prawdziwym świecie nie mieli pieniędzy na lepszy obiad.

Ładne_żyćko.jpg w czystej postaci.
Ładne_żyćko.jpg w czystej postaci.

Zapytałem psycholożkę Kingę Rajchel, jak używać Instagrama, by nie dać się wplątać w wielką grę Facebooka, jako właściciela Instagrama. Jej rady przydadzą się na pewno każdemu z nas.

  • Cel Instagrama znają jego twórcy. Domyślam się, że te cele zmieniają się na przestrzeni lat - dodaje w rozmowie ekspertka. - Kierując się tym, co ostatnio ujawnili w jednym z dokumentów Netflixa, Instagram ma zatrzymać użytkownika. Wartością jest uwaga followers. Aplikacja daje dużo możliwości, ale jak większość cudownych narzędzi, ma również minuty, których konsekwencje widzimy np. w pogarszaniu koncentracji.

Zdaniem psycholożki dobrze jest monitorować swój nastrój i swoje myśli na zasadzie "autopilota". Sugeruje też trzymanie urządzeń mobilnych daleko od siebie podczas pracy, jeśli oczywiście tego nie wymagają nasze zadania. Gdy są poza zasięgiem wzroku i dotyku, nie będą nas kusiły i pozwolą skoncentrować się na zadaniu i efektywności.

Kim naprawdę jesteś?

Prowadząc media społecznościowe, trzeba wiedzieć, po co się to robi. Jeśli prowadzicie konta firmowe, w ramach działań marketingowych, to podejście do tego powinno być kompletnie inne – to w końcu praca. Oddzielajmy pracę od prywaty. Prywatne konto nie musi pękać w szwach od lajków, czy obserwujących. To nie są zawody, a wy nie musicie sprzedawać tak swojej osoby.

Założenie indywidualnego konta, bez określania go jako typu konta firmowego, może być dobrym pomysłem. Jeśli chcecie pokazać swoim znajomym, co u was słychać, zróbcie to. Obserwujcie tam swoich przyjaciół, znajomych, rodzinę, ulubionego zwierzaka. Po prostu postawcie sobie i innym jasną granicę – "To jest moje życie. Jest takie, jakie jest. Nie potrzebuję poklasku tysięcy ludzi".

Ważniejsze niż lajki i obserwujący są relacje w prawdziwym świecie. Kilka serduszek pod zdjęciem nie zastąpi przyjemnego wieczoru wśród bliskich, oddanych wam osób. Nie zaniedbujcie tego i nie rozwijajcie wirtualnego narcyzmu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.