Na widok zdjęcia roku World Press Photo nie poczułem dreszczy

Na widok zdjęcia roku World Press Photo nie poczułem dreszczy04.03.2012 09:01
Redakcja Fotoblogia.pl

Gdy po dłuższej chwili zmagań z mocno przeciążoną stroną WPP, na ekranie monitora pojawiło się w końcu wyczekiwane zdjęcie roku, nie poczułem dreszczy. Ze wstydem przyznaję, że przez chwilę stałem nawet po tej stronie podzielonego środowiska, które rok w rok kontestuje konkurs, i jak mantrę powtarza, że znów wygrały ból i cierpienie, a przegrała dobra fotografia.

Żeby zebrać w najnowszym numerze Digital Camera Polska komentarze dziennikarzy i ludzi branży musieliśmy opóźnić druk, w tamtej chwili nie było więc czasu na głębsze studiowanie zwycięskiego zdjęcia. Gdy gorączka minęła, poświęciłem mu więcej uwagi. Zajrzałem na bloga New York Times’a, gdzie opisano jego historię. Dowiedziałem się m.in., że Aranda przez ponad miesiąc szukał sposobu by bezpiecznie przedostać się do ogarniętego walkami Jemenu i był jedynym zachodnim fotoreporterem, który tam dotarł. Do końca nie zdradzał swojej tożsamości a nowojorski dziennik nie podpisywał jego zdjęć. Zapuścił brodę, wtopił się w tłum... Zdjęcie, choć może statyczne i mało efektowne, jest naprawdę wspaniałe. Doceniam prostą, czystą kompozycję, malarski charakter, i ikoniczną symbolikę – faktycznie, zdjęcie może wywoływać skojarzenia z Pietą. Dla mnie najważniejsze jest jednak to, że wykonał cały ten reporterski trud, podjął ryzyko, zrobił wszystko by znaleźć się w centrum wydarzeń i poprzez zdjęcia opowiedzieć nam pewną historię. Czy było to zdjęcie najlepsze? Być może nie, w tego typu konkursach trudno jednoznacznie to stwierdzić. Niemniej, uważam, że Aranda w stu procentach zasłużył na to wyróżnienie.

Cieszą również nagrody dla Polaków. Gratulujemy Tomaszowi Gudzowatemu – jurorzy po raz kolejny docenili jego warsztat i ambitne, zaangażowane podejście do tematu sportu i jego kulturowej roli. Jeszcze bardziej cieszy nagroda dla Tomka Lazara – młodego i piekielnie zdolnego fotografa z kolektywu Un-posed. Polskie tygodniki opinii nie były zainteresowane publikacją materiału, za który wyróżniono go za granicą. To z pewnością wielka satysfakcja...


[url=http://fotoblogia.pl/images/2012/03/indeks.jpg]

[/url] Maciej Zieliński - fotograf, redaktor naczelna magazynu fotograficznego "Digital Camera Polska".

 

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.