Najczęstsze błędy w zarządzaniu marką wśród fotografów

Najczęstsze błędy w zarządzaniu marką wśród fotografów24.08.2015 10:11
Oddajesz Klientowi półprodukt (odbitki) czy produkt (gotowy album)? Pamiętaj, że taki drobiazg może mieć wpływ na postrzeganie Twojej marki.
Marcin Biodrowski

Oglądając kolejne strony, blogi i facebookowe fanpage fotografów, bardzo często jestem zdziwiony ich podejściem do kwestii kreowania swojego wizerunku. Pewne błędy można oczywiście tłumaczyć tym, że niektórzy dopiero zaczynają budowanie pozycji na rynku, wciąż pracują nad pomysłem na siebie i długookresową strategią. Pamiętać jednak warto, że kwestie wizerunku są niezwykle ważne od samego początku i powinny być traktowane na równi z innymi aspektami prowadzenia firmy. Bardzo dziwi mnie mała świadomość na temat brandingu pośród tych, którzy na rynku obecni są od dłuższego czasu i nadal popełniają podstawowe błędy.

  1. Najczęstszy błąd początkujących - my czyli ja

"Jesteśmy ludźmi z pasją", "działamy profesjonalnie", "zapraszamy do kontaktu" - wydaje się , że nie ma nic złego w takich tekstach umieszczonych na stronie. Nie byłoby, gdyby nie to, że firma/strona jest prowadzona przez jedną osobę, nie zespół. Chyba rozumiem, skąd bierze się taki zabieg. Przyświeca mu rozumowanie: jeśli Klienci będą myśleć, że mam współpracowników, to będą traktować mnie poważniej, niż wolnego strzelca. W przypadku pewnych zleceń może to być prawdą. Pomyślcie jednak, jak dużo szkody można sobie wyrządzić, gdy po kilku minutach czytania strony internetowej ewidentnie widać, że nie mamy do czynienia z zespołem tylko osobą, która chwyta się tanich chwytów, aby dodać sobie powagi.

Tak łatwo zauważalne naciąganie rzeczywistości już przy pierwszym kontakcie potencjalnego Klienta z marką może być dyskwalifikujące. Jeśli przy przedstawianiu się sztucznie wyolbrzymiamy swoje zasługi, to czy Klient może nam zaufać w innych kwestiach? Jest to zły zabieg zarówno pod względem marketingowym, jak i wizerunkowym. Moim zdaniem zdecydowanie warto być uczciwym i przyznać się do tego, że pracuje się samemu, a w razie potrzeby w roli asystenta pomaga nam koleżanka/kolega. Tym bardziej, że fotografia nie jest dziedziną, w której wstydem jest działać samemu.

  1. Jestem profesjonalistą bo używam aparatu marki X

"Nie aparat robi zdjęcia, a ten kto za nim stoi", "na nic sprzętu kupa, gdy fotograf du..", "dobry fotograf zrobi dobre zdjęcia nawet telefonem" - te powiedzenia są tak znane, że słyszała o nich większość osób nie interesujących się fotografią. Nie da się zaprzeczyć, że sprzęt w pracy fotografa jest istotny. W tych utartych powiedzeniach jest jednak dużo racji - nawet jeśli posiadamy najlepszy sprzęt, to nie wykorzystamy jego potencjału bez znajomości podstaw fotografii. To żadna tajemnica.

Nie próbujmy dodać sobie powagi podkreślając na każdym kroku, jakiego sprzętu używamy. Warto tego nie robić chociażby z dwóch powodów:

  1. Klienta nie interesuje, jakich obiektywów używasz. Ważne, aby nie zawiodły w momencie realizacji zlecenia i pozwalały uzyskać zdjęcia takie, jakie masz w portfolio.
  1. Jeśli potencjalnemu Klientowi odpowiadają Twoje zdjęcia, wizerunek i wrażenie, jakie wywierasz podczas kontaktu, to zatrudni Cię, nawet jeśli używasz aparatów marki, o której nikt nie słyszał.

Do tej pory pamiętam pewnego bloga ze słabej jakości zdjęciami, na którego trafiłem kilka lat temu. Autor wielokrotnie wspominał na nim, że używa topowego modelu aparatu (o wartości ok. 20tys zł) i równie drogich obiektywów. Dla mnie ta osoba jest nie tylko przeciętnym fotografem. Nie potrafi również wykorzystać potencjału posiadanego sprzętu, podejmuje złe decyzje odnośnie inwestowania w firmę i zamiast poświęcić czas na naukę, próbuje się wyróżnić logiem na pasku. Czy rzeczywiście chcesz być w ten sposób postrzegany/postrzegana?

Wykorzystywane narzędzia pracy powinny być uzupełnieniem wizerunku, nie podstawą do jego budowania
Wykorzystywane narzędzia pracy powinny być uzupełnieniem wizerunku, nie podstawą do jego budowania
  1. Portfolio nieadekwatne do zleceń, jakie się chce pozyskać

Kolejnym częstym błędem jest nieodpowiednio zbudowane portfolio. Ważne, aby zawierało zdjęcia z dziedziny, w której chcemy pozyskiwać zlecenia. Jeśli fotograf chce pracować jako portrecista, nie powinien promować się tylko zdjęciami pokazującymi piękno natury czy architektury. Całkiem możliwe, że osoby poszukujące osoby do wykonania zdjęć rodzinnych zachwycą się fotografiami zachodzącego słońca nad miastem. Wątpliwym jest jednak, aby zatrudniły autora takich prac. Nieodpowiednie portfolio nie pomoże w zdobyciu zleceń. Może wręcz w świadomości odbiorców stworzyć skojarzenie naszego nazwiska z całkiem innymi zdjęciami niż te, które chcemy komercyjnie wykonywać.

Oczywiście nie twierdzę, że na swoich stronach fotografowie nie powinni umieszczać zdjęć wykonanych poza pracą. Należy jednak utrzymać odpowiedni balans pomiędzy tym, co robimy lub chcemy robić komercyjnie,a wpisami prywatnymi.

  1. Wizerunek to nie tylko strona internetowa i profil na facebooku

Jakiś czas temu uczestniczyłem w warsztatach prowadzonych przez fotografa o dużej renomie, znanego z realizacji zleceń z dużym budżetem. Warsztaty okazały się prowadzone na przeciętnym poziomie, przyciągnięci nazwiskiem uczestnicy w dużej części byli rozczarowani ilością i poziomem przekazywanych informacji, jak też sposobem zachowania prowadzącego. Warsztaty przyniosły dochód. Jednak według mnie prowadzący dużo więcej stracił wizerunkowo. Przed warsztatami chętnie poleciłbym go jako osobę, którą warto zatrudnić do wykonania zdjęć lub w roli nauczyciela fotografii - teraz bym wręcz odradzał.

Wizerunek firmy buduje się przez długi czas. Z biegiem czasu nabieram przekonania, że sposób postrzegania fotografa przez potencjalnych Klientów może być dużo ważniejszy, niż jego cennik czy jakość zdjęć. Warto więc dbać o każdy element naszej marki. Chociaż pewne błędy mogą zostać zapomniane, to wiele z nich może się ciągnąć za firmą/nazwiskiem wiele dłużej, niż byśmy chcieli. Pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz - pamiętajmy więc aby było jak najlepsze.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.