„Grunt to historia, za którą podąży widz” – Piotr Małecki o tworzeniu fotokastów

„Grunt to historia, za którą podąży widz” – Piotr Małecki o tworzeniu fotokastów03.04.2014 10:19
Piotr Kała

12-16 maja członkowie Napo Images: Piotr Małecki i Adam Lach oraz Michał Łuczak ze Sputnik Photos poprowadzą warsztaty multimedialne łączące wideo z fotografią i dźwiękiem. A już teraz Piotr Małecki opowiada nam o wyzwaniach związanych z rolą filmowca, fotografa i dźwiękowca w jednym.

Jak to się stało, że zająłeś się dokumentem w formie multimedialnej?

Bardziej jestem znany jako fotograf i to jest moje główne zajęcie, choć studiowałem na Uniwersytecie Śląskim operatorstwo i zawsze gdzieś to we mnie tkwiło. Dlatego kiedy pojawiły się możliwości techniczne, szczególnie dzięki lustrzankom z funkcją wideo, oraz możliwość montażu w warunkach domowych na komputerze, postanowiłem spróbować połączyć fotografię z wideo i dźwiękiem. Początkowo sądziłem, że fotografia będzie ważniejsza, że wystarczą mocne zdjęcia z wideo jako uzupełnieniem. Teraz wiem, że te środki wyrazu nie mogą ze sobą konkurować, odbiegać jakością, poziomem.

W jakich sytuacjach lepiej użyć wideo, a w jakich zdjęć?

To jeden z największych dylematów podczas realizacji materiału: kiedy robić zdjęcia, a kiedy nagrywać wideo. Cały czas muszę pamiętać, że zdjęcia są mi potrzebne do ilustracji tekstu w prasie papierowej, a wideo zostanie użyte w Internecie jako uzupełnienie ilustracji. Wydaje się, że wideo w naturalny sposób lepiej sprawdza się przy rejestracji ruchu. Jednak przy realizacji fotokastu w Irlandii o kryzysie, którego skutkiem było porzucanie koni przez ich właścicieli, trochę przez przypadek zdałem sobie sprawę, że nie jest to zasada, której trzeba się trzymać. Jest tam taki ważny moment, kiedy policja zabiera zwierzęta dzieciakom, które je sobie przywłaszczyły. Całą tę scenę filmowałem jednym ujęciem, aż nagle zdałem sobie sprawę, że muszę mieć z tego zdjęcia! Zrobiłem wtedy tylko dwie fotografie, których użyłem też w filmie. Świetnie się w nim sprawdziły, bo zatrzymały na chwilę tę dynamiczną akcję, spowolniły, ale jednocześnie podkreśliły jej dramaturgię.

Miejskie konie - I nagroda w kategorii FOTOKASTY

Czy każdy temat można pokazać w ten sposób?

Kryterium decydującym jest według mnie historia, za którą podąży widz. Jeśli znajdziemy bohatera, możemy stworzyć fotokast. Ja miałem taki problem, kiedy realizowałem dokument o Tour de France, a moim pomysłem było pokazanie widzów tego wyścigu kolarskiego w postaci luźnych zdjęć sytuacyjnych czy wręcz portretowych. Niełatwo było ubrać te sytuacje w taką historię. Drugim problemem było jednoczesne nagrywanie wideo, foto i dźwięku, szczególnie kiedy jedzie się na skuterze…

Jakie są wymagania sprzętowe przy realizacji fotokastu? I jakie oprogramowanie stosujesz?

Poza lustrzanką używam mikrofonu kierunkowego Rode i statywu. To podstawa. Mam też przy sobie recorder zoom. Służy mi on do nagrywania dźwięków, które mają przekazywać atmosferę miejsca. Poza tym bardzo ważna jest dla mnie lupa na ekran LCD. Pozwala ona na kontrolę ostrości oraz zwiększa stabilność przy filmowaniu z ręki. Jeśli chodzi o oprogramowanie do montażu, to stosuję dość drogi Adobe Premiere, ale w większości przypadków wystarczy Adobe Premiere Elements, który jest znacznie tańszy.

Czy dokument multimedialny jest w Twoim przypadku uzupełnieniem zdjęć czy może być jedyną formą, jaką realizujesz z danego tematu?

Kiedy realizowałem film komercyjny dla Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, klientowi zależało na wideo, w którym nie użyłem zdjęć, ale i tak je zrobiłem do celów dokumentacyjnych. Przekazałem je później uniwersytetowi.

Czy całość realizujesz samodzielnie, tzn. nagranie dźwięku, wypowiedzi i zdjęcia plus postprodukcja?

Większość moich fotokastów zrealizowałem sam, ale przy kilku ostatnich produkcjach miałem pomoc. Wtedy dzielimy się pracą: jedna osoba filmuje, a druga nagrywa dźwięk.

Kto robi takie formy multimedialne najlepiej na świecie lub się w nich specjalizuje?

Jest taki człowiek. To Brian Storm, twórca zespołu multimedialnego Mediastorm.com. Byłem u niego na warsztatach w Nowym Jorku. Mediastorm uczy metody, w której wypowiedzi bohaterów najczęściej padają spoza ekranu, a warstwa wizualna jest ich ilustracją. Jest to prosty zabieg, który porządkuje strukturę filmu i ułatwia opowiadanie historii. Przez pewien czas realizowałem swoje materiały w ten sposób. Tak powstał choćby fotokast o DJ Wika.

Czy nie ma wyjątków od klasycznej zasady budowania dramaturgii opowieści?

Każda historia musi się jakoś zacząć i zakończyć. Ale nie zawsze musi się to opierać na zasadzie, którą promuje Brian Storm. Na przykład Adam Lach, mój kolega z Napo, który także będzie prowadził warsztaty w maju, stworzył fotokast „Ostatni skok” o zakończeniu kariery Adama Małysza. Nie ma tam tekstu mówionego, a jednak materiał jest ciekawie zrealizowany.

Małysz - fotokast Adama Lacha

A skąd bierzesz muzykę i dźwięki?

Tak się składa, że muzykę komponuję sam… A jak wspominałem wcześniej, dźwięki staram się nagrywać podczas realizacji. Ale jest taka strona w Internecie, Freesound.org, na której za darmo są dostępne odgłosy zwierząt czy przelatującego samolotu.

Jak długie powinny być fotokasty? Czy jest jakaś przyjęta norma?

Nie ma żadnej zasady. Jestem przekonany, że to jest tak, jak z każdą formą filmową. Widz, jak w kinie, może obejrzeć nawet półtoragodzinny film. Musisz mieć jednak wystarczająco dużo nagranego materiału i, co najważniejsze, ciekawą historię do przedstawienia!

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.