Nikon chce nauczyć fotografów ich praw i wie, jak to zrobić

Nikon chce nauczyć fotografów ich praw i wie, jak to zrobić24.05.2011 14:30
Fot. Krzysztof Basel
Krzysztof Basel

Kiedy można kogoś fotografować, w jakich sytuacjach trzeba pytać o zgodę na wykorzystanie zdjęć, jak konstruować umowy? Kwestia praw w fotografii od zawsze była kłopotliwa. „Twoje zdjęcie. Twoje prawo.” – pod tym hasłem Nikon Polska rozpoczyna kampanię edukacyjną dotyczącą ochrony praw autorskich oraz prawa do wizerunku w kontekście fotografii. Główny element kampanii to strona internetowa www.fotoprawo.pl.

Na stronie www.fotoprawo.pl można znaleźć kompendium wiedzy z zakresu ochrony prawa autorskiego, ale także wzory licencji i umów. Twórcy zapewniają, że wkrótce pojawi się na niej lista godnych zaufania instytucji, będących wzorem dobrych praktyk w zakresie dbania o prawa fotografów. Nikon Polska chce w ten sposób przekazać w prosty sposób wiedzę na temat praw autorskich oraz wskazać narzędzia do ich ochrony. Projekt skierowano nie tylko do fotografów, ale także do agencji fotograficznych i reklamowych, domów mediowych, redakcji gazet oraz wszystkich firm i organizacji związanych z fotografią.

Jako jedna z czołowych firm fotograficznych na świecie nie tylko tworzymy narzędzia do pracy fotografów, ale chcemy także dbać o losy powstających za ich pomocą dzieł. Łamanie prawa autorskiego i prawa do wizerunku przyjmuje wiele form: od kradzieży zdjęcia, przez nieodpowiednie podpisanie, po nieuprawnione wykorzystanie. Często dzieje się to nie z powodu złej woli, ale z niewiedzy, braku czasu czy niedopatrzenia. Dzięki projektowi „Twoje zdjęcie. Twoje prawo.” chcemy zwrócić uwagę na to, że żadne zdjęcie nie jest niczyje. Każde ktoś wykonał i tylko on może decydować o jego losie, bez względu na to, czy jest fotografem zawodowym czy fotoamatorem. Ponadto wszyscy profesjonaliści zajmujący się obrotem fotografiami powinni zdawać sobie sprawę z wagi swoich obowiązków. Jest to tym bardziej potrzebne w dobie dynamicznego rozwoju fotografii cyfrowej oraz łatwości rozpowszechnienia, jaką daje internet. Z jednej strony jest to fascynujące, z drugiej sprzyja jednak nadużyciom – mówi Wiktor Sobolewski, koordynator projektu w Nikon Polska.

Projekt „Twoje zdjęcie. Twoje prawo.” realizowany za pomocą serwisu www.fotoprawo.pl ma być miejscem wymiany dobrych doświadczeń z zakresu ochrony praw autorskich oraz prawa do wizerunku. Twórcy podają, że fotografowie mają dowiedzieć się z nowej strony, jak ochronić owoce swojej pracy, jak postępować w przypadku, gdy ich prawa zostały złamane, oraz zyskają dostęp do pomocnych wzorów dokumentów.

Jednym z elementów projektu „Twoje zdjęcie. Twoje prawo.” jest swoisty monitoring rynku prasy ukierunkowany na zbadanie liczby zdjęć „niczyich” w czołowych polskich gazetach. W ramach projektu powstał także „Kodeks dobrych praktyk”, czyli lista zasad, których przestrzeganie ma zapewnić dobrą współpracę pomiędzy fotografami i zleceniodawcami.

Patrząc na jakość serwisu Szeroki Kadr oraz solidne podejście Nikon Polska do promocji w Polsce, możemy liczyć, że te zapowiedzi się sprawdzą. Serwis www.fotoprawo.pl może stać się bardzo solidnym portalem, na którym w końcu po polsku zostaną przedstawione i wyjaśnione problemy związane z prawem w fotografii. Tematyka poruszana w projekcie "Twoje zdjęcie. Twoje prawo.”  nie jest łatwa i mało fotografów tak naprawdę się na niej zna. Wiele z nich poszukuje informacji na ten temat w Sieci, jednak trudno znaleźć jednoznaczne odpowiedzi na wiele pytań, w szczególności po polsku. Moim zdaniem www.fotoprawo.pl to strzał w dziesiątkę, który nie tylko przysporzy prestiżu oraz nowych fanów marce Nikon, ale rzeczywiście pomoże wielu autorom zadbać o swoje prawa.

Co sądzicie o nowej platformie Nikon Polska?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.