Nowy typ matrycy zrewolucjonizuje fotografię na wysokich czułościach?

Nowy typ matrycy zrewolucjonizuje fotografię na wysokich czułościach?09.03.2016 12:18
Marcin Falana

Fotografia cyfrowa może już niedługo przejść rewolucję pod względem osiągów na wysokich czułościach ISO. Zespół naukowców Uniwersytetu Utah opracował rozwiązanie nowego filtra barw, który obiecuje, że do matrycy będzie docierać dużo więcej światła.

Większość współczesnych aparatów cyfrowych używa filtra RGB Bayera, który dzięki pikselom w trzech kolorach - czerwony, zielony, niebieski - pozwala określić jakie kolory ma fotografowana scena. Jest to bardzo dobry system do koloru, jednak nie pod względem osiągów na wysokich czułościach. Światło musi przejść przez kolorowe filtry, które pochłaniają dużą jego część. Współczesne matryce cyfrowe po przejściu światła przez filtr RGB otrzymują mniej niż 50% światła, które na nią pada. Nie ma to znaczenia, gdy pracujemy w dobrym oświetleniu jak np. słoneczny dzień. Niestety, przy słabym świetle straty na tym poziomie mają bardzo duży wpływ na degradację jakości obrazu.

Źródło zdjęć: © © Uniwersytet Utah
Źródło zdjęć: © © Uniwersytet Utah

Bing Shen, Peng Wang, Randy Polson i Rajesh Menon - naukowcy uniwersytetu w Utah - stworzyli zupełnie inny filtr, który zwiększa transmisję, dzięki czemu do matrycy będzie docierać dużo więcej światła. Zamiast blokować część światła ich filtr wykorzystuje mikroskopijne wzory, które pozwalają na określenie polaryzacji światła. Innymi słowy - nowy filtr kolorowy nie pochłania światła, a raczej odbija je tak, żeby oprogramowanie mogło je zinterpretować jako konkretny kolor.

Rajesh Menon
Rajesh Menon

W rezultacie otrzymujemy ponad dwa razy większą transmisję światła niż przy wykorzystaniu filtra RGB. Pierwsze eksperymenty pokazują transmisję na poziomie 74%. Dwa razy więcej światła oznacza dużo więcej informacji, która będzie docierać do matrycy co znów oznacza naprawdę dużo lepsze osiągi na wyższych czułościach.

Co więcej, nowy filtr ma być tańszy w produkcji, ponieważ składa się tylko z jednej warstwy. Pierwsze komercyjne rozwiązania tego typu możemy zobaczyć za trzy lata. Zespół koncentruje się na matrycach do smartfonów, ponieważ jest to najbardziej prężny rynek, jednak to rozwiązanie można zastosować także w lustrzankach i bezlusterkwcach, a także kamerach przemysłowych.

Pod względem osiągów flagowych lustrzanek na wyższych czułościach właściwie już teraz nie ma problemów - możemy z powodzeniem stosować czułości ISO 12800, chociaż zawsze może być jeszcze lepiej, ale wtedy to aparaty będą już działać jak kolorowe noktowizory. Bardziej chciałbym to rozwiązanie zobaczyć w urządzeniach mobilnych, których jakość zdjęć na wyższych czułościach jest rzeczywiście do poprawienia.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.