Laureat konkursu Leica Oskar Barnack Award 2017 pokazał tajemniczą kulturę Finów leśnych

Laureat konkursu Leica Oskar Barnack Award 2017 pokazał tajemniczą kulturę Finów leśnych10.08.2017 13:31
Źródło zdjęć: © © Terje Abusdal / [www.leicaoskarbarnackaward.com](http://www.leicaoskarbarnackaward.com)

Nagroda imienia Oskara Barnacka jest jedną z najbardziej prestiżowych, przyznawanych w środowisku fotograficznym. Sednem konkursu jest przedstawienie więzi między człowiekiem a środowiskiem w najbardziej graficznej formie.

Uczestnicy konkursu mogą zgłaszać swoje cykle zawierające 10-12 zdjęć. Każda seria musi koncentrować się wokół interakcji między ludźmi a przyrodą. Organizatorzy konkursu zwracają uwagę na graficzną stronę projektów oraz ich współczesny styl. Liczą na kreatywność, nowatorskie podejście oraz przełomowe spojrzenie na świat. Każdy z fotografów może zgłosić tylko jeden cykl.

Przyjmowanie zgłoszeń zakończyło się 10 kwietnia. Od tamtego czasu jury debatowało nad przyznaniem nagród i wyróżnień. Zwycięzca całego konkursu otrzymał nagrodę w wysokości 25 tysięcy euro, aparat Leica M oraz obiektywy warte 10 tysięcy euro. Każdy z finalistów również został nagrodzony pieniężnie – kwota wynosiła 2,5 tysiąca euro.

Zwycięzca konkursu – Terje Abusdal

Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu został urodzony w Norwegii fotograf Terje Abusdal. Jego materiał ”Slash & Burn” (”Tnij i pal”) zasłużył na 25 tysięcy euro oraz aparat Leica M z obiektywem. Projekt ”Slash & Burn” zaczął być realizowany na potrzeby ukończenia Duńskiej Szkoły Dziennikarskiej i przerodził się w projekt długoterminowy. Cykl zdjęć opowiada o Finach leśnych - niezwykłej mniejszości etnicznej zamieszkującej Norwegię.

[1/12]
[2/12]
[3/12]
[4/12]
[5/12]
[6/12]
[7/12]
[8/12]
[9/12]
[10/12]
[11/12]
[12/12]

Zanim Terje zabrał się do fotografowania, zbierał przez 3 lata informacje na temat kultury Finów leśnych, którzy oficjalnie zostali uznani za mniejszość narodową Norwegii. Fotograf poruszył w swoim materiale nie tylko kwestie ich życia, ale również zadawał pytania o tożsamość, migracje i poczucie przynależności do konkretnego społeczeństwa. Abusdal zastanawiał się również nad tym, ile pokoleń musi minąć, aby stracić status imigranta. Wszystko to znajdziecie w jego nagrodzonym projekcie.

Finowie leśni byli rolnikami stosującymi czerteż - wyręb i wypalanie lasu w celu przygotowania ziemi pod uprawę. Starożytna metoda rolnicza była bardzo skuteczna, ale krótkotrwała. Wymagała dostępu do coraz to nowych lasów, ponieważ ziemia się wyjaławiała. Niestety, wojny oraz słabe zbiory zmusiły ten lud do poszukiwania nowych obszarów pod swoje uprawy. Z czasem Finowie leśni zajmowali nowe obszary Skandynawii, na których znajdowały się najlepsze świerki. Są także kojarzeni z szamanizmem, magią i duchami. Ich tajemnicze praktyki miały leczyć, uzdrawiać i chronić przed złem. W naszych czasach ich kultura już niemal nie istnieje, ale są jeszcze ludzie, którzy czują swoją przynależność do tej grupy etnicznej.

Patrick Willocq

[1/12]
[2/12]
[3/12]
[4/12]
[5/12]
[6/12]
[7/12]
[8/12]
[9/12]
[10/12]
[11/12]
[12/12]

”You cannoot pick a stone with one finger” (”Nie poruszysz skały jednym palcem”) to wyróżniony materiał francuskiego fotografa Patricka Willocq. Opowiada on o grupie etnicznej Dagombia, która zamieszkuje północ Ghany. Podstawą organizacji społecznej Dagomba są rody patriarchalne i wielkie rodziny. Ludzie ci zajmują się przede wszystkim uprawą roślin, hodowlą i rzemiosłem. W ramach swojego projektu stworzył 6 zestawów zdjęć, które odzwierciedlają przeszłość, teraźniejszość oraz przyszłość plemienia.

Emilien Urbano

[1/12]
[2/12]
[3/12]
[4/12]
[5/12]
[6/12]
[7/12]
[8/12]
[9/12]
[10/12]
[11/12]
[12/12]

Emilien Urbano z Francji pracował nad swoim projektem ”War of a Forgotten Nation” (”Wojna zapomnianego narodu”) od 2014 roku. Jest to historia dokumentująca działania kurdyjskiej policji w walce o niepodległość oraz walki przeciwko tzw. "Państwu Islamskiemu". Kurdyjscy wojownicy zostali zaangażowani w wyzwalanie irackiego miasta Mosul z rąk fanatyków ISIS.

Vera Torok

[1/12]
[2/12]
[3/12]
[4/12]
[5/12]
[6/12]
[7/12]
[8/12]
[9/12]
[10/12]
[11/12]
[12/12]

Seria wykonana przez Verę Torok, została zrealizowana w Londynie, Hongkongu oraz Tokio. Fotografka używała wyłącznie Leiki M6. W cyklu trudno odróżnić poszczególne miasta od siebie, co pokazuje, jak uniwersalny stał się współczesny świat. Z drugiej strony pozostaje pytanie – czy to nie za sprawą wyobraźni fotografki wszystko wygląda podobnie? Dzięki wykorzystaniu podwójnych ekspozycji, Vera zyskała uznanie jurorów za nowatorską technikę uprawiania fotografii ulicznej.

Viktoria Sorochinski

[1/12]
[2/12]
[3/12]
[4/12]
[5/12]
[6/12]
[7/12]
[8/12]
[9/12]
[10/12]
[11/12]
[12/12]

Ukraińska fotografka postanowiła obrać sobie jako temat wsie dookoła stolicy kraju – Kijowa. Przez ponad 10 lat dokumentowała sielankę na potrzeby materiału ”Lands of No-Return” (”Krainy bez powrotu”). Artystka udała się na wieś z chęci poszukiwania własnych korzeni oraz odkopania dziecięcych wspomnień. Podczas realizacji reportażu zwróciła uwagę na znikających mieszkańców, zanikającą kulturę oraz tradycje.

Ekaterina Sevrouk

[1/12]
[2/12]
[3/12]
[4/12]
[5/12]
[6/12]
[7/12]
[8/12]
[9/12]
[10/12]
[11/12]
[12/12]

Sevrouk zrealizowała materiał ”Fremd bin ich eingezogen” ("Jako obcy przyjechałem”), który opowiada o miłości do niemieckiego krajobrazu. Na tle gór, jezior oraz lasów pojawiają się mężczyźni z Afryki. Widoki są dla nich inspiracją do zaczęcia nowego życia i odnalezienia się w innym świecie, w którym się dopiero pojawili. Temat migracji jest współcześnie bardzo nasilony ze względu na znaczne przemiany kulturowe i społeczne.

Dominic Nahr

[1/10]
[2/10]
[3/10]
[4/10]
[5/10]
[6/10]
[7/10]
[8/10]
[9/10]
[10/10]

11 marca 2011 roku miało miejsce w Japonii najstraszniejsze trzęsienie ziemi w historii wschodniego wybrzeża kraju. Żywioł pochłonął około 20 tysięcy ofiar, zniszczył tysiące domów oraz uderzył w elektrownię jądrową Fukishima Daiichi z całą siłą. Z tego powodu wiele osób musiało zostać przesiedlonych. Dominic Nahr odwiedził to miejsce od czasu katastrofy aż 10 razy, by móc pracować nad swoim projektem ”Nothing to do here” (”Nie ma tu nic do roboty”).

Gideon Mendel

[1/10]
[2/10]
[3/10]
[4/10]
[5/10]
[6/10]
[7/10]
[8/10]
[9/10]
[10/10]

Gideon Mendel skoncentrował się na temacie powodzi i ich ofiar. ”Drowning World” (”Tonący świat”) to długoterminowy projekt, w którym autor portretował ludzi, którzy stracili wszystko przez wezbrane wody. Interesujące przedstawienie bohaterów w wodzie, w okolicach miejsc, które niegdyś były ich domem, jest naprawdę silne i daje do myślenia, jak nieprzewidywalnym żywiołem jest woda oraz jak słaby w zestawieniu z nią jest człowiek.

Aleksey Kondratyev

[1/12]
[2/12]
[3/12]
[4/12]
[5/12]
[6/12]
[7/12]
[8/12]
[9/12]
[10/12]
[11/12]
[12/12]

Materiał Kondratyeva opowiada o Astanie, mieście na północy Kazachstanu, gdzie miejscowi rybacy łowią w zamarzniętej rzece Ishim. Nadzieją na lepsze życie jest dla nich udany połów. Często po to, by móc złowić jak najwięcej ryb, rozbijają specjalne namioty i chowają w nich sprzęt przed atakami mrozu.

Yoann Cimier

[1/12]
[2/12]
[3/12]
[4/12]
[5/12]
[6/12]
[7/12]
[8/12]
[9/12]
[10/12]
[11/12]
[12/12]

Francuski fotograf podjął tematykę uprawiania specyficznego rodzaju fotografii ulicznej. ”Nomad's Land” (”Ziemia nomadów”) to materiał, który opowiada o sposobie życia wędrowców. Często rozbijają swoje namioty lub tymczasowe domy na plażach. Są to prowizoryczne schronienia, wykonane często ze śmieci i folii. Fotograf spotkał się z tym zjawiskiem pierwszy raz podczas swojej wyprawy na wyspę Djerba.

Clara Chichin

[1/12]
[2/12]
[3/12]
[4/12]
[5/12]
[6/12]
[7/12]
[8/12]
[9/12]
[10/12]
[11/12]
[12/12]

”Under the eyes that few minutes exhaust” to seria, która zapada od razu w pamięć przez charakterystyczną estetykę. Czarno-białe kontrastowe obrazy wyzwalają w odbiorcy dziwne uczucia, których nie można do końca opisać. Wszystkie zdjęcia jednak mają wspólny mianownik – każde z nich pokazuje coś, co zostało utracone.

Szkoda, że w tegorocznej edycji nie pojawiły się polskie nazwiska

Mamy nadzieję zobaczyć takowe w przyszłorocznym konkursie. Obserwujcie koniecznie stronę internetową współzawodnictwa i nie bójcie się wysłać zgłoszenia. Więcej na ten temat znajdziecie na www.leica-oskar-barnack-award.com.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.