Pracownica agencji reklamowej usłyszała zarzut za wykorzystanie zdjęcia ofiary ZOMO

Pracownica agencji reklamowej usłyszała zarzut za wykorzystanie zdjęcia ofiary ZOMO01.12.2015 13:36

Wykorzystywane w reklamach, w tym w social media, zdjęcia należy odpowiednio dobierać. Twórczyni niefortunnego posta na fanpage'u na Facebooku marki Żytnia Extra usłyszała zarzut prokuratury.

Przypomnijmy sytuację – na profilu marki Żytnia Extra Żytniej pojawiło się zdjęcie autorstwa Krzysztofa Raczkowiaka przedstawiające pięciu biegnących mężczyzn, którzy niosą postrzelonego Michała Adamowicza. Podpis pod zdjęciem był następujący: „Kac Vegas? Scenariusz pisany przez Żytnią”. Dodatkowo w poście autorka wpisu, 28-letnia Marta S., wrzuciła opis „gdy wieczór kawalerskie wymknie się spod kontroli. Wina Żytniej?”.

Delikatnie mówiąc – sytuacja była bardzo niesmaczna, oczywiście znalazła od razu rozgłos w mediach społecznościowych, gdzie użytkownicy negatywnie komentowali wpis. Producent marki wydał stosowne oświadczenie, w którym przeprosił za niefortunny wpis urażone osoby, w tym autora fotografii.

Źródło zdjęć: © [Facebook Żytnia Extra](https://www.facebook.com/ZytniaExtra/?fref=ts)
Źródło zdjęć: © [Facebook Żytnia Extra](https://www.facebook.com/ZytniaExtra/?fref=ts)

Tłumaczenie spółki bazowało wokół tego, że profil na Facebooku był prowadzony przez agencję Project z Torunia, a po całym zajściu współpraca została bezwzględnie i natychmiastowo zakończona.

Cała sprawa trafiła do prokuratury za sprawą „Solidarności”, gdzie sprawdzano, czy względem twórczości Krzysztofa Raczkowiaka nie zostały złamane postanowienia Ustawy o Prawie Autorskim i Prawach Pokrewnych. W kwestii formalnej Raczkowiak musiał złożyć osobiście zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

Wina wydawała się oczywista – zdjęcie zostało wykorzystane bez wiedzy i zgody autora, za co grozi grzywna, kara ograniczenia wolności lub kara jej odebranie nawet do 2 lat – lecz postępowanie w tej kwestii zostało umorzone. Jak wiemy – prawo nie działa wstecz – a fotografia prasowa jako twór prawny powstała w 1994 roku i od tamtego czasu dopiero została objęta. Fotografie wykonane w przedziale lat 1952-1994 musiały wyraźnie zostać opatrzone zastrzeżeniem prawa autorskiego.

Dodatkowo zostało wszczęte kolejne postępowanie skierowane bezpośrednio w pracownicę toruńskiej agencji. 28-letania Marta S. usłyszała zarzut pomówienia względem jednej z osób widocznych na zdjęciu.

Śledczy ustalili, że zadaniem pracownicy było znalezienie zdjęcie z czasów PRL na potrzeby wykorzystania w kampanii reklamowej w mediach społecznościowych. Po znalezieniu i pobraniu odpowiedniego zdjecia (ze strony IPN-u) dodała podpis pod zdjęciem oraz komentarz w poście. Miało to być zwykłe działanie marketingowe, jednak okazało się strzałem w stopę znanej marki alkoholu.

Managerka fanpage'a Żytniej uważała, że zdjęcie jest niezwykle intrygujące oraz adekwatne do przeprowadzenia z jego użyciem kampanii. Jako wytłumaczenie swojego błędu podała młody wiek i brak wiedzy dotyczącej wydarzeń podczas stanu wojennego. Marta S. powiedziała, że żałuje tego, co się stało a jej zachowanie było mało profesjonalne. Brzmi to absurdalnie, zwłaszcza, że pracownica agencji może poszczycić się wykształceniem historycznym.

Pomijając kwestię prawa autorskiego takie zachowanie jest wysoce niemoralne – nie rozumiem jak, można wykorzystywać zdjęcia, gdzie jawnie widać tragedię ludzi, popłoch, strach do promowania marki alkoholu i opatrzyć to wszystko opisem nawiązującym do znanej komedii z alkoholem i narkotykami w tle.

Nie wiem również jak można nie przewidzieć konsekwencji prawnych płynących z takiego zachowania. W tym przypadku maksyma „nieznajomość prawa szkodzi” znajduje swoje pierwotne znaczenie.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.