Rooftopping - fotograficzne szaleństwo czy interesująca moda?

Rooftopping - fotograficzne szaleństwo czy interesująca moda?25.05.2011 12:39
fot.Tom Ryaboi - Toronto
Jacek Siwko

Na Facebooku króluje planking. O nowej modzie trąbią zachodnie media (w Polsce jednak cisza). Swoją wersję tego zjawiska mają też fotografowie. Oto rooftopping, czyli fotografowanie drapaczy chmur z dachów.

Łukasz Michalik z vBeta.pl tak opisuje planking:

Planking to nowa moda, polegająca na fotografowaniu się w dość nietypowej pozycji. Trzeba leżeć twarzą do ziemi, z wyprostowanymi nogami i rękami wzdłuż ciała. Uznanie plankujących jest tym większe, im bardziej nietypowe miejsce uda się znaleźć.

Tak wygląda to w praktyce:

Planking Craze

Rooftopping to taki planking dla fotografów. Idea tego pomysłu związana jest przede wszystkim z adrenaliną = nawet krótka wizyta na dachu budynków odwiedzanych przez amerykańskiego fotografa Toma Ryaboiego może wywołać palpitacje serca. Aby przekonać się, o czym mówię, trzeba wejść na stronę blursurfing.com i przejrzeć zamieszczoną tam galerię zdjęć Toma. Ryzyko i chęć posiadania zdumiewających zdjęć sprawiają, że takich jak Tom Ryaboi jest znacznie więcej. Można już chyba mówić o rooftoppingu jako o swoistej modzie na tego typu fotografie. Wystarczy wpisać "rooftopping" w wyszukiwarkę serwisu Flickr,  aby się o tym przekonać.

W publikacjach angielskojęzycznych rooftopping opisuje się jako "craze", co można tłumaczyć jako szaleństwo lub modę. To, moim zdanie, celne określenie.

Ponieważ sporty ekstremalne są w cenie, rooftopping ma szansę zagrozić popularności innej światowej mody, jaką jest planking. Problem w tym, że w wyniku uprawiania plankingu zginęła już jedna osoba. Cytowany wcześniej bloger vBeta.pl podaje też, do czego doprowadził planking:

Acton Beale z Australii zakończył poszukiwania miejsca do zrobienia fotki na swoim balkonie. Pech chciał, że balkon znajdował się na siódmym piętrze budynku, a Acton postanowił położyć się na barierce. Skutek okazał się łatwy do przewidzenia – upadek i natychmiastowa śmierć.

Rooftopping wydaje się potencjalnie niebezpieczny...

[1/5] fot.Tom Ryaboi - Toronto
[2/5] Fot. Tom Ryaboi
[3/5] Fot. Tom Ryaboi
[4/5] Fot. Tom Ryaboi
[5/5] Fot. Tom Ryaboi

Źródło: DAILYMAIL.CO.UK

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.