Unikaj tych błędów, gdy uczysz się filmować

Unikaj tych błędów, gdy uczysz się filmować14.05.2019 13:22

To zdecydowanie nie jest artykuł dla osób, które filmują od jakiegoś czasu. Jeśli jednak chcecie zacząć i nie zepsuć pierwszego materiału, który nagracie, przeczytajcie koniecznie. Niestety na anglojęzyczne materiały poradnikowe musimy wszyscy uważać, zwłaszcza, jeśli chodzi o filmowanie.

Przejście z fotografowania na filmowanie jest w jakiś sposób naturalne. W pewnym momencie przestaje nam wystarczyć nieruchomy obrazek i bardziej ekscytują kolejne poruszające się klatki. Ale zanim zaczniemy się cieszyć nowymi osiągnięciami, warto zwrócić uwagę na te kilka kwestii.

Posłużę się do tego filmikiem, który zyskuje popularność w mediach fotograficznych, autorstwa Teppo Haapoji. Niestety, kilka jego rad może źle wpłynąć na to, co nagrywacie. Postanowiłem to trochę wyprostować.

5 MISTAKES transitioning from PHOTO TO VIDEO!

Kręć w 25 lub 50 klatkach na sekundę

To kluczowa kwestia. W krajach ze standardem wideo NTSC kręci się w 30 lub 60 kl./s. W Europie mamy standard telewizyjny PAL i kręcimy w 25 lub 50 klatkach na sekundę (25 klatek jest uznane za standard płynnego ruchu). I tego się trzymajmy.

Tryb 24 FPS jest przeznaczony dla produkcji kinowych, bo tak kiedyś ktoś sobie wymyślił. Organoleptycznie dawno temu ktoś stwierdził, że tyle obrazów na sekundę jest wymaganych dla osiągnięcia płynnego ruchu. Generalnie nie używajcie tego trybu.

Odpowiedni czas otwarcia migawki oszczędzi nerwów

Ważną kwestią jest teoria dotycząca ustawiania czasu migawki na 1 / dwukrotność klatkażu. Jeśli ustawicie w Polsce czas 1/60 sekundy zobaczycie na swoim filmie migotanie żarówek, kineskopów, monitorów. Ma to związek z częstotliwością prądu. U nas (w kraju PAL) wynosi ona 50Hz, więc by się pozbyć tego efektu musicie mieć ustawiony czas 1/50 i jego wielokrotności.

Jeśli skrócicie czas otwarcia migawki do 1/100 może nie będzie to wyglądało jeszcze aż tak źle, ale zauważycie, że obraz się tnie. To przez to, że każdej pojedynczej klatce brakuje rozmycia ruchu (ang. motion blur). Może zdarzyć się tak, że mimo domknięcia przysłony i ustawienia najniższej czułości, wasza ekspozycja wciąż będzie prześwietlona. Wtedy jedynym rozwiązaniem, by nie utracić płynności ruchu jest zastosowanie filtrów ND (szarych).

Nie przesadzaj ze stabilizacją

Każdemu, kto zaczyna filmować wydaje się, że stabilny obraz to podstawa. Błąd! Stabilność obrazu dobrze jest dobrać do sceny, którą kręcimy. Dobrze jest myśleć o symulowaniu ludzkiego spojrzenia. Wiadomo, że scena pościgu z super gładkim ruchem kamery może wyglądać świetnie, ale uciekający biegiem bohater już nie. Przy kręceniu takich scen wyobraźcie sobie, że obserwujecie wszystko lub bierzecie udział w konkretnym zdarzeniu.

Uważam, że przesadzanie ze stabilizacją i dostarczanie sobie dodatkowych kilogramów do dźwigania też nie jest dobre. Czasem wystarczy napiąć mocno pasek na szyi. Wtedy znacząco poprawicie stabilność ujęcia. Chociaż wciąż – co za dużo to nie zdrowo. Wśród vloggerów panuje teraz trend na ”gadanie do trzęsącej się kamery”. Dla odbiorcy jest to bardziej naturalne w odbiorze.

Ja podczas nagrywania mówienia do aparatu korzystam przeważnie z Panasonica Lumix G7, zamontowanego na malutkim statywie vloggerskim. Do tego podłączam stabilizowany obiektyw lub ultra szeroki kąt. Pod warunkiem, że nagle nie zadrży ziemia pode mną, kadry są w miarę (akceptowalnie) stabilne.

Płaski profil kontra gotowiec

Płaskie profile to coś, co kochają filmowcy. Dzięki temu można uzyskać wiele szczegółów w cieniach, jasnych partiach i gładkie przejścia tonalne. Nie można tego porównać z fotograficznymi RAW-ami, ale materiał we ”flacie” (tudzież log-u) pozwoli wam na większą manipulację obrazem.

Color grading i różne wyrównania mogą być uciążliwe – zwłaszcza na samym początku. Programy do obróbki wideo działają na innej zasadzie niż wywoływarki RAW-ów. Wiadomo, że jeśli nie jesteście zadowoleni z obrazka, zaczynacie się zniechęcać. Rozwiązaniem tego problemu może być zastosowanie ”naturalnego” stylu obrazów w waszym aparacie. Na początek będzie to dobre, bo nie zdenerwuje was tak bardzo, jak zupełnie szary obraz pozbawiony nasycenia. Uczenie się gradacji kolorów łatwiej zacząć powolutku – od drobnych wyrównań.

Przy okazji – zwróćcie uwagę na ustawienia wyostrzania w profilu kolorystycznym. W niektórych aparatach jest lepiej to ściągnąć praktycznie do zera (Panasonic), w innych o 2-3 kreski w dół (Canon, Sony).

Zawsze używaj ręcznych ustawień ekspozycji

O ile na zdjęciu nie będzie problemu z balansem bieli, bo przecież można go wyrównać w postprodukcji na wielu zdjęciach, to w przypadku filmu będzie źle. Aparat lub kamera zmieniając sobie balans bieli automatycznie potrafi nieźle oszaleć. Zawsze ustawiajcie go ręcznie – nie musi być to temperatura w stopniach Kelwina, ale ”chmurka” lub ”słoneczko” czy inne ikony.

Wariująca przysłona (dostosowująca się do czasu) też może namieszać. Tak samo jak czas – wtedy będzie już dramat. Z tego wszystkiego najmniej strat przyniesie zmienne ISO, ale pamiętajcie, że wystarczy na chwilę najechać na ciemny lub jasny obiekt i już całe ujęcie jest zepsute.

Podsumowanie

  • []Ustaw 25 lub 50 kl./s[]Ustaw czas 1/50 s i staraj się go utrzymywać[]Używaj płaskiego profilu barwnego lub neutralnego[]Delikatnie zniweluj wyostrzanie profilu[]Zawsze ustawiaj ręcznie balans bieli[]Używaj trybu M
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.