Wizerunek kontrolowany: gwiazdy kontra fotografowie

Wizerunek kontrolowany: gwiazdy kontra fotografowie23.04.2013 10:14
CC http://www.flickr.com/photos/asterix611
Olga Drenda

Nie ma mowy o fotografowaniu na koncertach Beyoncé – gwiazda pozwala na publikację wyłącznie zatwierdzonych przez nią zdjęć. Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

Jak wynika z oświadczenia opublikowanego przez profil Music Photographers na Facebooku, na koncert Beyoncé fotografowie mogą wybrać się co najwyżej w roli fanów. Po opublikowaniu jej niezbyt korzystnych zdjęć z występu na Super Bowl, które przyniosły prawdziwy wysyp memów z „gladiatorską” Beyoncé w roli głównej, artystka postawiła na ścisłą kontrolę wizerunku. Metoda jest prosta: fotografowie z profesjonalnym sprzętem po prostu nie wchodzą na koncert, a media do ilustrowania relacji z koncertu dostaną do dyspozycji zdjęcia wykonane przez oficjalnego fotografa trasy, zaaprobowane przez Beyoncé i jej przedstawicieli.

[solr id="fotoblogia-pl-66071" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1731,jak-najlepiej-fotografowac-ptaki-wodne-przebrac-sie-za-jednego-z-nich" _mphoto="i-fgvjm3m-895x895-66071--d602476.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2805[/block]

25 maja artystka wystąpi w Warszawie na Orange Warsaw Festival. Regulamin imprezy zabrania wnoszenia „aparatu fotograficznego z wymienną optyką, z wyłączeniem amatorskich aparatów kompaktowych i cyfrowych o matrycy do 7 MPix oraz aparatów umieszczonych w telefonach komórkowych, niezależnie od ich matrycy”.

Jeśli nie zostaną wprowadzone dodatkowe obostrzenia, oznacza to jedno: nawet jeśli niezbyt korzystne zdjęcia artystki wykonane przez zawodowców nie trafią do agencji fotograficznych, to ujęcia z kompaktów i telefonów i tak pojawią się w Sieci. W świetle niedawnych zdarzeń taki scenariusz jest bardzo prawdopodobny – znając działanie efektu Streisand. (Polega on na tym, że im bardziej artysta próbuje kontrolować informacje na swój temat, tym bardziej internauci robią mu na przekór; na rodzimym podwórku przekonał się o tym Kamil Durczok, którego niezbyt cenzuralne nagranie ze studia przeszło do historii polskiego Internetu). Przedstawiciele Beyoncé próbowali usuwać z Sieci zdjęcia z koncertu podczas Super Bowl, jednak ich działania zawsze spotykały się z kontratakiem w postaci nowych złośliwych memów.

[solr id="fotoblogia-pl-66227" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1720,jak-fotografowac-koty-poradnik" _mphoto="susan1-66227-258x168-d60343b6c3e.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2806[/block]

Warto zauważyć, że metody kontrolowania medialnego wizerunku przez gwiazdy muzyki wydają się coraz powszechniejszą praktyką. Pisaliśmy w ubiegłym roku o przypadku grupy The Stone Roses, której pokaźna lista oczekiwań wobec fotografów wywołała falę krytycznych komentarzy (akredytowani fotografowie mieli m.in. przesyłać przedstawicielom zespołu zdjęcia wykonane podczas koncertu w celu uzyskania oficjalnej aprobaty).

Inni artyści, jak Lady Gaga, zawiadamiają fotografów w regulaminie, że przyznają sobie prawo do rozporządzania wszystkimi zdjęciami wykonanymi podczas koncertu (fotografowanie na imprezie jest więc równoznaczne z oddaniem praw autorskich). Wydaje się jednak, że Beyoncé poszła o krok dalej. Amerykański portal FStoppers przekonuje, że gwiazda może takimi praktykami podkopać swój wizerunek – na dobre przylgnie do niej łatka kapryśnej divy pozbawionej dystansu do siebie. A z takich postaci Internet lubi się śmiać najbardziej.

Źródło: fstoppers.com

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.