Zalamo.com - internetowe narzędzie dla fotografów do pracy z klientami [recenzja]

Zalamo.com - internetowe narzędzie dla fotografów do pracy z klientami [recenzja]16.10.2013 15:11
Jakub Kaźmierczyk

Wysyłacie klientowi zdjęcia, on nie wie, jak je pobrać, rozpakować lub wyselekcjonować? Z pewnością spotkaliście się nie jeden raz z podobną sytuacją. Z pomocą przychodzi serwis zalamo.com, który wziąłem pod lupę.

Wykonuję dość dużo sesji fotograficznych, z których klient ma otrzymać nawet ponad 100 zdjęć. Niestety, wysyłanie na własne serwery czy poprzez serwis Dropbox jest dość uciążliwe, a wybór zdjęć przez klienta odbywa się często z ołówkiem w ręku. Klient zapisuje numerki na kartce, a następnie przepisuje w treść maila zaadresowanego do mnie. Na koniec muszę też wybrać te zdjęcia.

Dostając od klienta pełną listę plików, z nazwami oddzielonymi przecinkiem lub jedynie spacją - problemu nie ma, bo Lightroom potrafi stworzyć inteligentną kolekcję. Problemy zaczynają się, jeśli ze 100 zdjęć, klient popełni błąd w dwóch nazwach plików, przestawiając ze sobą cyferki. Wtedy nie ma zmiłuj - trzeba przejrzeć listę i zweryfikować, którego zdjęcia brakuje. Dokładnie taki scenariusz przerabiałem kilka dni temu, na co zmarnowałem ponad 1,5 godziny. Ale po kolei...

Czym jest zalamo.com?

Tytułowa platforma ma na celu ułatwienie wyboru zdjęć klientowi, nanoszenie uwag i przekazywanie ich z pominięciem własnych czy innych zewnętrznych serwerów. Dzięki zalamo.com, klient może wybrać zdjęcia, które pojawią się w naszym panelu, wraz z plikiem do wygenerowania inteligentnej kolekcji w programie Adobe Lightroom lub plikiem autowyszukiwania do systemu Windows. Do tego, klient w bardzo prosty sposób może nanieść uwagi na zdjęcia, zamówić u nas odbitki lub dobrać dowolną ilość zdjęć po określonej cenie.

Jak zacząć?

Zaczynamy od ustawienia parametrów sesji
Zaczynamy od ustawienia parametrów sesji

Na początku trzeba zarejestrować się w systemie, co zajmie najwyżej kilka minut. Następnie tworzymy konto naszemu klientowi, który otrzyma powitalnego maila w momencie, gdy wyślemy mu zdjęcia z sesji.

Następnym krokiem jest stworzenie sesji. Tu wpisujemy jej parametry: nazwę, cenę sesji i ilość zdjęć, na którą umówiliśmy się z klientem. Co ważne, mamy możliwość wpisania ceny dodatkowego zdjęcia. Z mojego punktu widzenia to dobre rozwiązanie. Klient klikając w kolejne zdjęcia dokładnie widzi, ile będzie musiał dopłacić za dodatkowe fotografie, a to już pierwszy krok do ukrócenia wszelkiego rodzaju wymuszania gratisów.

Co dalej?

Zdjęcia załączone do panelu, przed udostępnieniem klientowi
Zdjęcia załączone do panelu, przed udostępnieniem klientowi

Kolejnym krokiem jest dodanie zdjęć - obrobionych lub nie. Wiele zależy od specyfiki sesji. Czasem zdarza się tak, że klient wybiera z surowych zdjęć. Wtedy wystarczy załączyć je jako nieobrobione i wysłać klientowi. Kolejnym krokiem jest wysyłka tych zdjęć do klienta. Po otrzymaniu powitalnego maila z serwisu, klient loguje się do systemu za pomocą przydzielonego hasła i wybiera zdjęcia w prostym systemie. Do tego, na każde zdjęcie może nanieść uwagi. Co ważne, klient ma możliwość zaznaczenia konkretnych miejsc na zdjęciu wymagających poprawki.

Po wybraniu zdjęć i ewentualnym naniesieniu uwag, jedyne co pozostaje klientowi to kliknięcie "wyślij zdjęcia do fotografa".

Nanoszenie i odczytywanie uwag jest banalnie proste
Nanoszenie i odczytywanie uwag jest banalnie proste

Ostatnie kroki

Tym razem to fotograf dostaje mailowe powiadomienie o dokonaniu wyboru przez klienta. Co ważne - w każdym momencie ma możliwość wyeksportowania listy zdjęć do Lightrooma - czy będą to wszystkie zdjęcia wybrane przez klienta, czy też zdjęcia, na które zostały naniesione uwagi. Następnie pozostaje tylko wgrać zdjęcia po obróbce i poprawkach i czekać na przelew. Zdjęcia wgrywają się automatycznie, wystarczy podać źródło (np. folder z obrobionymi zdjęciami), a one podmieniają się automatycznie - nie musimy wgrywać każdego zdjęcia pojedynczo (choć również jest taka opcja). Klient otrzymuje powiadomienie, że obrobione zdjęcia czekają na jego koncie. Może je pobrać pojedynczo lub jako plik zip.

Przykładowa lista do stworzenia kolekcji w Lightroomie
Przykładowa lista do stworzenia kolekcji w Lightroomie

Istnieje również możliwość zamówienia u fotografa odbitek po określonej wcześniej cenie. Z tej opcji skorzystają raczej osoby zajmujące się fotografią np. rodzinną, a nie biznesową, ale jest naprawdę przydatna. To kolejne miejsce, w którym fotograf może podnieść wartość zlecenia. Dodatkowo, zalamo.com jest zintegrowane z dwoma laboratoriami fotograficznymi. Jeśli jednak wolisz wybrać inne, ulubione laboratorium to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyeksportować listę plików do Lightrooma, z których klient wybrał odbitki.

Czy to naprawdę działa?

Zawód fotografa to chyba jeden z najlepszych zawodów na świecie - przede wszystkim robi się to, co się lubi. Co z tego, jeśli po kilku godzinach z aparatem, czekają nas długie godziny przy komputerze? Zalamo przede wszystkim pomaga zaoszczędzić mnóstwo czasu zarówno nam, jak i klientowi przy wyborze zdjęć i wymianie plików. Owszem - możemy korzystać z Dropboxa czy własnego serwera, ale selekcja zdjęć przez klienta jest już nieco uciążliwa. Nie raz dostawałem długie listy zdjęć, które musiałem edytować, aby Lightroom je poprawnie odczytał, w których na dodatek pojawiały się błędy w postaci przekręconych cyfr w nazwie zdjęcia. To zawsze przysparza mnóstwo roboty i sprowadza się do ślęczenia z listą zdjęć i weryfikowaniu poszczególnych numerów. Przy użyciu Zalamo pracowałem przy dwóch sesjach i w obydwu przypadkach serwis bardzo się sprawdził. Możliwość generowania list do Lightrooma, czytelne uwagi klienta i łatwość wymiany plików to główne zalety zalamo.com

Panel widoczny przez klienta
Panel widoczny przez klienta

Wady? Serwis ma nieco toporny interfejs - nie jest brzydki, ale trochę brak mu finezji. Myślę również, że warto byłoby zmienić format miniaturek przy wyborze zdjęć przez klienta. Zdjęcia docinane są do formatu poziomego, przez co przy sesji kulinarnej, talerz nie był widoczny przed otwarciem zdjęcia w większym oknie. System zamawiania odbitek w labach jeszcze nieco kuleje, czasem wyskakują różne błędy. Temu również warto byłoby się dokładniej przyjrzeć.

Ile to kosztuje?

Cennik
Cennik

Serwis oferuje 3 pakiety - pojedynczą sesję, 30 i 50 sesji w cenach 10, 8 i 6 zł netto za sesję. Moim zdaniem to rozsądna kwota. Szczególnie, że zaoszczędzony przez nas czas możemy spożytkować w dowolny sposób. Pierwsze 5 sesji jako nowi użytkownicy dostajemy za darmo, więc moim zdaniem grzechem byłoby nie wypróbowanie serwisu.

Zalamo.com przyda się przede wszystkim fotografom biznesowym, produktowym i rodzinnym. Używanie go ma sens głównie przy większych sesjach, z których wybiera się więcej niż 2 czy 3 zdjęcia. Polecam!

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.