Sony NEX‑5 - test [część 2]

Wielu fotografów mówiło od lat o potrzebie stworzenia aparatu o kompaktowych rozmiarach, ale z matrycą z lustrzanek oraz możliwością wymiany obiektywów. Na to zapotrzebowanie odpowiedziały najpierw firmy Panasonic i Olympus, a później także Samsung. Ostatnio dołączył do tego grona także koncern Sony z modelami NEX-3 i NEX-5, które prezentują się nadzwyczaj ciekawie i mają przy tym rozsądną cenę. Czy Sony NEX-5 podbije serca fotografów? Moje już podbił.

Sony NEX-5 - test [część 2]
Sony NEX-5 - test [część 2]
Krzysztof Basel

29.09.2010 | aktual.: 01.08.2022 15:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wielu fotografów mówiło od lat o potrzebie stworzenia aparatu o kompaktowych rozmiarach, ale z matrycą z lustrzanek oraz możliwością wymiany obiektywów. Na to zapotrzebowanie odpowiedziały najpierw firmy PanasonicOlympus, a później także Samsung. Ostatnio dołączył do tego grona także koncern Sony z modelami NEX-3 i NEX-5, które prezentują się nadzwyczaj ciekawie i mają przy tym rozsądną cenę. Czy Sony NEX-5 podbije serca fotografów? Moje już podbił.

____

______

Jakość zdjęć i szumy

Autofokus

Pomiar ostrości w Sony NEX-5 działa na zasadzie detekcji kontrastu. Autofokus działa całkiem przyzwoicie. W wielu przypadkach aparat ustawiał ostrość w czasie krótszym niż 1 sekunda. Jedynie w kiepskich warunkach oświetleniowych aparat miał trudności ze złapaniem ostrości i kilkukrotnie przejeżdżał przez całą głębię ostrości. Podsumowując, NEX-5 dobrze radzi sobie z pomiarem ostrości, nie odstając od konkurencji.

Pomiar światła

Nowy bezlusterkowiec marki Sony oferuje tylko trzy tryby pomiaru światła: matrycowy, centralnie ważony oraz punktowy. W tym mało zaawansowanym aparacie w zupełności wystarczy to do osiągnięcia dobrych rezultatów. NEX-5 radzi sobie dość dobrze z pomiarem światła, co ma ogromne znaczenie między innymi w trybach automatycznych, kiedy to aparat sam ustawia wszystkie lub większość parametrów.

Balans bieli

W Sony NEX-5 zastosowano wiele różnych ustawień balansu bieli:

  • Automatyczny
  • Światło dzienne
  • W cieniu
  • Pochmurnie
  • Żarówka
  • Świetlówki
  • Lampa błyskowa
  • Temperatura barowa
  • Według wzornika
  • Bracketing

Każde z tych ustawień jest krótko opisane w menu aparatu. Pomimo tak szerokiego wyboru korzystałem w trakcie testów praktycznie tylko z trybu automatycznego. Aparat nieźle radzi sobie z doborem balansu bieli, zatem nie widziałem potrzeby stosowania dodatkowych zmian.

Szumy

Nowe NEX-y korzystają z matryc Exmor APS HD CMOS o rozdzielczości 14,2 Mpix. Są to sensory, które powinny dobrze radzić sobie z szumami na wysokich czułościach i tak rzeczywiście się dzieje. W testowanym Sony NEX-5 do czułości ISO 800 szumy nie są zauważalne. Przy ISO 1600 i 3200 kolorowe ziarno jest już widoczne, jednak nadal są to w pełni użyteczne czułości. Zdjęcia wykonane z czułością ISO 6400 już nieco odstają od normy, a fotografie naświetlane przy ISO 12800 charakteryzują się bardzo dużym i nieprzyjemnym szumem. Sony NEX-5 radzi sobie w tym elemencie znacznie lepiej niż np. Panasonic G2 i porównywalnie do Samsunga NX10.

Oto kilka zdjęć tablicy X-Rite ColorChecker zapisanych w standardowym pliku JPG.

Obraz

ISO 200

Obraz

ISO 400

Obraz

ISO 800

Obraz

ISO 1600

Obraz

ISO 3200

Obraz

ISO 6400

Obraz

ISO 12800

Obraz

ISO 1600

Obraz

ISO 3200

Obraz

ISO 6400

Obraz

ISO 12800

Przykładowe zdjęcia

1/125, f/7.1, 18 mm, ISO 200

Obraz

1/250, f/6.3, 16 mm, ISO 320

Obraz

1/80, f/4.5, 16 mm, ISO 200

Obraz

1/80, f/5.0, 50 mm, ISO 320

Obraz

1/125, f/13.0, 37 mm, ISO 200

Obraz

1/160, f/13.0, 42 mm, ISO 200

Obraz

1/320, f/5.0, 36 mm, ISO 200

Obraz

1/800, f/4.5, 18 mm, ISO 200

Obraz

1/1250, f/4.0, 26 mm, ISO 200

Obraz

1/250, f/8.0, 16 mm, ISO 200

Obraz

1/250, f/8.0, 16 mm, ISO 200

Obraz

1/1600, f/2.8, 16 mm, ISO 200

Obraz

1/1600, f/2.8, 16 mm, ISO 400

Obraz

1/1600, f/2.8, 16 mm, ISO 400

Obraz

1/2500, f/2.8, 16 mm, ISO 200

Obraz

1/320, f/8.0, 16 mm, ISO 200

Obraz

1/30, f/2.8, 16 mm, ISO 3200

Obraz

1/15, f/2.8, 16 mm, ISO 6400

Obraz

1/80, f/2.8, 16 mm, ISO 12800

Obraz

Sony NEX 5

Podsumowanie

Sony NEX-5 to obecnie najciekawsza propozycja w swojej klasie. Za trochę ponad 2000 zł otrzymujemy aparat, który świetnie spełnia swoją funkcję ? jest mały, jak kompakt, ale oferuje dobrą jakość zdjęć, niczym tania lustrzanka, dzięki zastosowaniu matrycy APS-C (crop 1,5x). Aparat zrobił na mnie dobre wrażenie również ze względu na niezłą jakość wykonywanych zdjęć. Dobrze radzi sobie z szumami, przyzwoicie z oddaniem szczegółów. Oferuje przy tym wysoki zakres czułości ISO aż do 12800.

Konstruktorzy nowego bezlusterkowca zadbali, aby aparat miał odpowiednią wagę, dzięki czemu NEX-5 dobrze i pewnie leży w dłoni. Ergonomia aparatu stoi na wysokim poziomie. Najważniejsze elementy sterujące znajdują się pod ręką, a swoją funkcję świetnie spełnia uniwersalna tarcza z przyciskiem w środku.

Przyjemnie pracuje się także w przejrzyście zaprojektowanym menu. Niestety, kilka ważnych elementów ustawień aparatu zostało głęboko ukrytych w zakamarkach menu. Przykładowo: do żadnego z przycisków nie została przypisana funkcja zmiany wartości ISO, co wyjątkowo irytuje podczas pracy w trybie ręcznym. To jeden z większych zarzutów, jakie stawiam NEX-owi.

Pamiętajcie też, że system Alfa NEX dopiero zadebiutował na rynku. Wiąże się z tym kilka mankamentów, np. ograniczona oferta obiektywów. W chwili pisania tego testu dostępne były tylko 3 szkła: lekki i bardzo mały 16 mm F2.8 pancacke, cichy uniwersalny zoom 18 ? 55 mm F3.5-5.6, oraz nowy teleobiektyw zmiennoogniskowy 18 ? 200 mm F3.5-6.3. Do amatorskich celów powinno to w zupełności wystarczyć, a w przyszłości firma Sony z pewnością zaprezentuje jeszcze kilka obiektywów z bagnetem E.

Spodziewałem się, że w NEX-5 funkcja wideo będzie stanowiła tylko drobne uzupełnienie, bo przecież każdy współczesny liczący się aparat musi oferować możliwość kręcenia filmów HD. Tymczasem bezlusterkowiec marki Sony potrafi nagrać film bardzo dobrej jakości z niezłym dźwiękiem stereo. To spore zaskoczenie na plus.

Patrząc na całokształt - za nieco ponad 2000 zł jest to obecnie jedna z najlepszych ofert w swojej klasie.

[plus]Niskie szumy, wysoki zakres czułości ISO

[plus]Dobrej jakości wychylany 3[minus]calowy wyświetlacz LCD

[plus]Świetna jakość filmów Full HD

[plus]Szybki autofokus

[plus]Prosty i elegancki design, dobre wykonanie

[plus]Odpowiednio duży grip pokryty fakturowanym matowym tworzywem, dobrze wyważony

[plus]Możliwość bardzo prostej i szybkiej zmiany parametrów ekspozycji dzięki zastosowaniu obrotowej tarczy oraz metodzie wyświetlania

[plus]Atrakcyjna cena w porównaniu z konkurencją

[minus]Brak stabilizacji matrycy w korpusie

[minus]Brak przypisania do przycisków kilku podstawowych funkcji, np. wartości ISO czy balansu bieli; aby to zmienić, trzeba przebrnąć przez menu

[minus]Brak gniazda "gorąca stopka"

Ocena w swojej klasie[photo position="inside"]36161[/photo]____


Komentarze (0)