Sony Alfa NEX‑3 i NEX‑5 - konkurencja dla Mikro Cztery Trzecie
Zgodnie z wczorajszymi plotkami Sony pokazała dzisiaj oficjalnie swoje kompaktowe korpusy z wymiennymi obiektywami. Sony Alfa NEX-3 i NEX-5 mają duże matryce rodem z lustrzanek o rozdzielczości 14,2 megapiksela z możliwością nagrywania filmów.
Zgodnie z wczorajszymi plotkami Sony pokazała dzisiaj oficjalnie swoje kompaktowe korpusy z wymiennymi obiektywami. Sony Alfa NEX-3 i NEX-5 mają duże matryce rodem z lustrzanek o rozdzielczości 14,2 megapiksela z możliwością nagrywania filmów.
Nowe NEX-5 i NEX-3 dołączają do rodziny aparatów Alfa i jak przystało na kompaktowe obudowy, są na prawdę małe. W najcieńszym miejscu NEX-5 ma 24,2 mm, a NEX-3 minimalnie więcej - 25,4 mm. Różnice w grubości wynikają z rodzaju użytego materiału z którego zbudowana jest obudowa - NEX-5 to lekka, wytrzymała konstrukcja magnezowa. W przypadku tańszego NEX-3 Sony skorzystało z bardziej "normalnego" plastiku.
Magnezowa obudowa to pierwsza różnica między modelami NEX-3 i NEX-5 - drugą jest możliwość kręcenia filmów o jakości Full HD (MP4, AVCHD, rodzielczość 1920x1080 pikseli) w droższym NEX-5. Tańsza odmiana nagrywa "tylko" filmy MP4 w rozdzielczości 1280x720p.
Pozostałe parametry wyglądają na identyczne - w środku znajdziecie matrycę Exmor APS HD CMOS o rozdzielczości efektywnej 14,2 megapiksela i wymiarach 23,4 x 15,6 mm. Podobnie jak w lustrzankach matrycę obsługuje procesor obrazu BIONZ, który daje możliwość robienia zdjęć seryjnych z prędkością 7 klatek/s.
Już wcześniej Sony chwaliło się zupełnie nowym menu - przyjaznym i z systemem podpowiedzi oraz możliwością podglądania na żywo modyfikacji w parametrach naświetlania. Obsługa powinna być przyjemnością, bo z tyłu znajdziecie 3-calowy (ok. 7,5 cm) odchylany ekran LCD o dużej rozdzielczości 921 tys. pikseli.
Nowe NEX-3 i NEX-5 to również nowy system mocowania obiektywów - kolejny po Mikro Cztery Trzecie (Olympus, Panasonic, Leica) oraz własnym systemie Samsunga (NX10). Kolejny system na rynku nazywa się E Mount i jest zgody z pomocą adaptera z "dużym" systemem Sony Alfa/Minolta.
Na start Sony wyposażyło NEXy w obiektyw typu pancake Sony E 16 mm f/2.8 (SEL16F28) - niewielki obiektyw, dzięki któremu można schować NEXa do kieszeni, a kiedy potrzebujecie większego kąta widzenia możecie skorzystać z konwerterów - szerokokątnego (VCL-ECU1) czy nawet rybiego oka (VCL-ECF1).
Aby zachować jak najmniejsze rozmiary korpusów, Sony zdecydowało się na stabilizację obrazu wbudowaną w obiektywy. I tak jest w przypadku Sony E 18-55 mm f/3.5-5.6 (SEL1855) oraz kolejnego dostępnego obiektywu - Sony E 18-200 mm f/3.5-6.3 (SEL18200) który zapewnia 11-krotny zoom optyczny. Adapter umożliwiający mocowanie do NEXów obiektywów z lustrzanek Sony Alfa nazywa się LA-EA1.
Oba NEXy potrafią robić panoramy w bardzo prosty sposób - dzięki funkcji Sweep Panorama. Podobnie jak w innych kompaktach Sony wystarczy wcisnąć przycisk migawki i "przejechać" aparatem z lewej do prawej, albo z góry na dół i gotowe. Szybki procesor BIONZ poradzi sobie ze złożeniem panoramy o rozdzielczości do 23 megapkseli i z o kącie widzenia 226 stopni. Trzeba wspomnieć o atrakcyjnej możliwości odtwarzania panoram w trybie 3D na kompatybilnych telewizorach Bravia.
Podobnie jak w np. Sony Alfa A550 w opcjach znajdziecie funkcję Auto HDR - NEXy robią szybko trzy zdjęcia, jedno po drugim i łączą je w jeden obraz HDR.
NEXy nie mają wbudowanej lampy błyskowej, jak i standardowej stopki do niej. Mają za to specjalny port akcesoriów do którego można podłączać m.in. lampę błyskową, zewnętrzny mikrofon stereo, dodatkowy wizjer optyczny i inne.
Sony NEX-3 i NEX-5 pojawią się w sklepach latem 2010 roku.[block position="inside"]1654[/block]
Źródło: Sony