Casio Exilim EX‑G1 ? test [część 2]
Po zamęczeniu, na szczęście nie na śmierć, Casio Exilim EX-G1 w morskich piaskach i wodzie przyszła kolej na sprawdzenie, jak sprzęt radzi sobie jako aparat, a nie tylko rzecz do moczenia w kuble wody, zasypywania piaskiem czy zrzucania ze stołu na podłogę. Zapraszam do drugiej części testu.
09.10.2010 | aktual.: 01.08.2022 15:05
______
Jakość zdjęć i szumy
Popatrzcie na Wasze ulubione (i krzywe, a jakże - pozdrowienia dla nobara) kawałki tablicy x-Rite ColorChecker. Testowe zdjęcia zrobione były przy ekwiwalencie ogniskowej 38 mm i przysłonie f/3.9 z automatycznym pomiarem balansu bieli oraz wyłączoną lampą błyskową. Przy okazji wyszedł standardowy problem wielu aparatów - nieco wariujący pomiar balansu bieli w trybie automatycznym.
Biorąc pod uwagę szumy, to stosunkowo gęsto upakowane 12,39 megapikseli (12,10 efektywnych) na matrycy 1/2,3 cala dały o sobie znać już powyżej ISO 400. Czułości ISO 800 używałbym warunkowo, a najwyższe ISO 1600 oraz ISO 3200 w zasadzie nie nadają się do robienia zdjęć, chyba że w wyjątkowych sytuacjach. Trochę to sprzeczne z założeniami aparatu dla ekstremalnych sportowców, którym przydałyby się wysoka czułość i możliwość używania krótkiego czasu naświetlania.
Pomiar światła odbywa się na trzy standardowe sposoby - za pomocą pomiaru:
- wielopunktowego (matrycowego),
- centralnie ważonego,
- \punktowego\ (z użyciem jak najmniejszej, centralnej części kadru).
Będąc przy nastawach naświetlenia, warto wspomnieć o kilku możliwościach dodatkowych, jakie tutaj mamy. W zakładce menu "Jakość" znajduje się kilka opcji:
- oświetlenie - po włączeniu stara się wyrównać różnice pomiędzy ciemnymi i jasnymi partiami ekranu;
- filtr barw - efekt \nałożenia\ filtru na obiektyw; do wyboru: sepia, cz-b, czerwony, niebieski, żółty, różowy i fioletowy;
- ostrość;
- nasycenie;
- kontrast;
- regulacja siły błysku wbudowanej lampy.
Poniżej zdjęcia tablicy x-Rite ColorChecker - sprawdzamy szumy:
ISO 64
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 1600
ISO 1600
Przykładowe zdjęcia
1/640 s, f/3.9, ISO 64, tryb Krajobraz wyłączony
1/640 s, f/3.9, ISO 64, tryb Krajobraz włączony
1/500 s, f/3.9, ISO 64
1/60 s, f/3.9, ISO 100
1/250 s, f/3.9, ISO 64
1/320 s, f/8.9, ISO 64
1/400 s, f/3.9, ISO 64
1/250 s, f/9.1, ISO 64
1/1000 s, f/3.9, ISO 100
1/60 s, f/4.5, ISO 80
Więcej zdjęć znajdziecie na naszym koncie Flickr w zestawie Casio Exilim EX-G1.
Casio Exilim EX-G1 nagrywa filmy w maksymalnej rozdzielczości 848 x 480 pikseli i prędkości 30 kl./s. Nie jest to Full HD, ale powinno wystarczyć do nagrywania wszelkich niespodziewanych sytuacji. Szczególnie, że EX-G1 może pochwalić się wspomnianą w pierwszej części testu funkcją pre-nagrywania filmu do wewnętrznego bufora. Daje to ok. 4 sekund dodatkowego czasu przed naciśnięciem klawisza uruchamiającego nagrywanie filmu (to osobny przycisk).
Podsumowanie
W robieniu zdjęć może przeszkadzać nie najwyższej rozdzielczości ekran LCD oraz stosunkowo nietypowe i "wypasione" wieloma funkcjami menu aparatu. Dla niektórych będzie to problem, dla innych - wielka zaleta.
Casio Exilim EX-G1 można kupić już od ok. 900 zł, co na tle konkurencji jest średnią kwotą. Dostajemy za to twardziela, którego możemy wszędzie i bez obaw zabrać. W dobrych warunkach oświetleniowych i niskim ISO zdjęcia wychodzą przyzwoicie. Problem zaczyna się wtedy, kiedy fotografujemy w np. ciemniejszych pomieszczeniach.
Zapewne w tej kategorii cenowej można kupić aparat z nieco większymi możliwościami typowo fotograficznymi, w tym z większym zakresem zoom. Każdy musi sobie sam odpowiedzieć na pytanie, co będzie ważniejsze - odporność na upadek, wodę i pył, czy może większa swoboda fotografowania z nieco lepszą jakością.
Zalety
[plus]odporność na wodę, pył i upadek
[plus]niewielki, nowoczesny kształt aparatu
[plus]świetna jakość materiałów obudowy
[plus]szybki dostęp do automatyki Best Shot
[plus]brak wystających elementów, w tym wysuwanego obiektywu
Wady
[minus]wysokie szumy przy ISO powyżej wartości 400
[minus]stosunkowo słabej jakości ekran LCD
[minus]brak możliwości nagrywania filmów Full HD
[minus]menu i jego obsługa wymagają zaznajomienia się z nimi
[minus]brak szerokiego kąta, minimalna ogniskowa ok. 38 mm