1,2 mln dolarów za zdjęcie gołębia. Wystarczyło walczyć o swoje

1,2 mln dolarów za zdjęcie gołębia. Wystarczyło walczyć o swoje25.12.2022 11:12
Zdjęcie poglądowe przedstawiające gołębia w locie.
Źródło zdjęć: © Pexels

Jakkolwiek absurdalnie nie brzmi ta historia, tak właśnie się stało. Fotograf, a właściwie jego córka, ma otrzymać 1,2 mln dolarów za zdjęcie gołębia. Wystarczyło być pewnym siebie i znać swoją wartość.

Wyobrażacie sobie sytuację, w której dostajecie 1,2 mln dolarów (ok. 5,2 mln złotych) za zdjęcie gołębia? Fotografia tak pospolitego ptaka za horrendalną kwotę brzmi, jak dziwna historia, w którą trudno uwierzyć. To jednak stało się naprawdę, a córka zmarłego fotografa Dennisa Fugnettiego ma się znacznie wzbogacić. W Polsce zapewne byłaby ustawiona do końca życia, lecz nie w USA.

Sąd federalny w Los Angeles (Kalifornia, USA) zarządził, że córka Dennisa Fugnettiego otrzyma od firmy Bird B Gone ogromną kwotę w formie odszkodowania za spowodowane straty finansowe. Wspomniana marka przez ponad 10 lat wykorzystywała zdjęcie autorstwa jej ojca do promowania swoich produktów, czyli odstraszających szpikulców na ptaki, bez stosownych zgód i licencji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamienie milowe w technologii - rozmowa z dr. Tomaszem Rożkiem

Fugnetti złożył w sądzie dokumenty dotyczące naruszenia praw autorskich już w 2019 roku. Mimo tego firma Bird B Gone stale reklamowała swoje usługi jego zdjęciem. Fotografia powstała w 1999 roku na potrzeby stworzenia logo kalifornijskiej firmy. Za realizację odpowiadała 2-osobowa firma Fugnettiego MIAD Photography and Design. Ptak został ujęty podczas lotu.

W 2003 roku firma Bird B Gone zaczęła zajmować się kwestiami marketingowymi wewnętrznie, przez co zakończyła współpracę z Fugnettim. 2 lata później zdjęcie zrobione przez fotografa trafiło na nowe reklamy produktów w formie ilustracyjnej. Dopiero w 2017 roku Dennis otrzymał maila od pracownika Bird B Gone z zapytaniem, kiedy dokładnie zostało wykonane zdjęcie, by firma mogła dokończyć rejestrowanie znaku towarowego.

Po otrzymaniu pozwu sądowego w 2019 roku firma zniszczyła opakowania z wizerunkiem ptaka. Niefortunnie w tym samym roku zmarł Dennis Fugnetti, a sprawę przejęła jego córka. Firma Bird B Gone chce odwołać się od wyroku z 2022 roku.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.