2013 – wyzwania i nadzieje fotografów

2013 – wyzwania i nadzieje fotografów07.02.2013 13:00
Największe wyzwania na nadchodzący rok
Olga Drenda

Znaleźć nowych klientów, wybić się w Sieci – oto największe wyzwania fotografów w bieżącym roku. Serwis PhotoShelter zapytał ponad 5000 fotografów z całego świata o ich oczekiwania na rok 2013, a także o organizację pracy, sposoby zdobywania zleceń i źródła zarobków.

Rynek fotograficzny, o czym pisaliśmy już kilkakrotnie, zmienia się błyskawicznie. Dwa wpływowe narzędzia: wszechobecne cyfrówki i Internet sprawiły, że dziś dzięki umiejętnej promocji i odrobinie szczęścia łatwiej o 15 minut sławy, ale jednocześnie trudniej jest przełożyć rozpoznawalność na konkretne pieniądze. Wzrosła tolerancja na amatorszczyznę (na co skarżył się cytowany przez nas niedawno Norman Jean Roy), a co za tym idzie – spadły stawki i zawód fotografa stał się mniej dochodowy. Jak radzą sobie z tym sami zainteresowani?

[solr id="fotoblogia-pl-64017" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1843,zdjecia-za-akredytacje-na-koncert-wyludzenie-czy-sprawiedliwosc" _mphoto="5886243344-7b38de8dab-b--a902d6d.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2633[/block]

Serwis Photoshelter.com przeprowadził ankietę wśród swoich użytkowników. Przepytano ponad 5000 fotografów z całego świata (z przewagą USA - 65%). Znaleźli się wśród nich zarówno zawodowcy, początkujący, jak i ci, którzy fotografowanie traktują jako dodatkowe zajęcie.

Na pytanie o największe wyzwania związane z rozpoczętym niedawno rokiem zgodnie odpowiedzieli, że zdecydowanie będzie to – tu nie ma chyba zaskoczenia - znalezienie nowych klientów i zleceń. Kolejna kwestia niepokojąca ankietowanych to promowanie swoich prac w Internecie. To również nie jest niespodzianką. Serwisy do prezentacji portfolio coraz bardziej puchną i nietrudno zrozumieć obawy przez zginięciem w tłumie. Kiedy czyjeś prace spotkają się z zainteresowaniem i zostaną wyłowione, jest już z górki – próbki szybko trafiają do różnych popularnych serwisów, z Fotoblogią włącznie, a to już prostsza droga do zdobywania zleceń. Nie każdy ma jednak wystarczająco dużo szczęścia, aby zostać zauważonym.

[solr id="fotoblogia-pl-64044" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1840,nikon-nikkor-af-s-18-35mm-f3-5-4-5g-ed-do-pary-z-d600-i-d800-oraz-supergigant-nikkor-af-s-800mm-f5-6e-el-ed-vr" _mphoto="94338-afs-800e-fl-large--f6be18e.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2634[/block]

Wyzwania marketingowe: gdzie i jak się ogłaszać i promować?
Wyzwania marketingowe: gdzie i jak się ogłaszać i promować?

Sposoby radzenia sobie z tymi wyzwaniami są różne: bardziej intensywna promocja, więcej pracy, a czasem urozmaicenie oferty o film lub inną odmianę fotografii. Wśród fotografów, którzy decydują się na drugą specjalizację, przeważają: portret wśród fotografów ślubnych i specjalistów od fotografii artystycznej, fotografia ślubna u portrecistów oraz dokument wśród reporterów prasowych. O ostatniej z tendencji – wędrówce z prasy do galerii - już wspominaliśmy już. Daje ona bardzo interesujące rezultaty. Fotografia prasowa jest dziś w niełasce, więc jej przedstawiciele często decydują się na osobiste projekty. Wielu z nich wychodzi z kryzysu obronną ręką: świetnych albumów czy wystaw dokumentalnych jest dziś chyba więcej niż kiedykolwiek.

[solr id="fotoblogia-pl-64275" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1828,panasonic-pracuje-nad-innowacyjna-prawie-dwa-razy-czulsza-matryca" _mphoto="79950-color-splitter-642-573404c.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2635[/block]

Najpopularniejsze drugie specjalizacje
Najpopularniejsze drugie specjalizacje

Ankieterzy Photoshelter zapytali również o najskuteczniejsze sposoby na promocję i zdobywanie zleceń. Na pierwszym miejscu znalazła się stara dobra poczta pantoflowa, za nią – promocja w mediach społecznościowych i blogowanie. Facebook, Twitter i LinkedIn pozostają ulubionymi platformami do networkingu w Sieci.

[solr id="fotoblogia-pl-64233" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1829,zobacz-prace-finalistow-sony-world-photography-awards-galeria" _mphoto="swpa-makowski-64233-226x-5e52f4d.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2636[/block]

Jeśli chodzi o zarobki, największe dochody przynosi ankietowanym praca przy konkretnych zleceniach. Na drugim miejscu znalazła się sprzedaż odbitek przez Internet, nieco dalej fotografia stockowa. Dobre wiadomości? 73% respondentów wierzy, że uzbrojeni w dobrą strategię biznesową dadzą sobie radę. Ta spora grupa optymistów spodziewa się w tym roku wyższych zarobków niż w 2012.

Pełny raport Photoshelter w formacie PDF można znaleźć pod tym linkiem (warunkiem jest udostępnienie swojego adresu e-mail).

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.