Algorytm rozpoznawania twarzy Twittera rasistowski? Są na to dowody

Algorytm rozpoznawania twarzy Twittera rasistowski? Są na to dowody12.08.2021 10:49
Źródło zdjęć: © © Pexels

Dłuższy czas temu pojawiły się przesłanki na temat tego, że algorytm rozpoznawania twarzy na Twitterze faworyzuje zdjęcia młodych osób o jasnym kolorze skóry. W przypadku ciemnoskórych nie potrafił nawet dobrze przyciąć zdjęcia profilowego. Teraz okazało się, że to prawda.

Sztuczna inteligencja Twittera została źle wytrenowana. Mimo tego, że zbiór danych na serwisie jest pełny zdjęć osób o różnym kolorze skóry i w różnym wieku, algorytm nie radzi sobie z wykrywaniem ich twarzy. Zostało to udowodnione na przykładzie portretu byłego prezydenta USA Baracka Obamy.

Władze portalu społecznościowego niejednokrotnie przepraszały za błędy swojego programu i zwracały uwagę na to, że faworyzowanie młodych osób o jasnej skórze nie było ich celem. Sprawa jest o tyle istotna, że Twitter jest medium społecznym o charakterze opiniotwórczym – używają go politycy, różni aktywiści, sportowcy oraz wiele znanych osób z wielokulturowych środowisk.

Twitter Algorithmic Bias Bug Bounty Challenge Results

Na konferencji DEF CON dotyczącej bezpieczeństwa (również wirtualnego) ogłoszono konkurs, którego celem było udowodnienie tezy, że algorytm Twittera można nazwać dyskryminującym (w dużym uproszczeniu). Udało się to studentowi ze szwajcarskiego uniwersytetu EFPL – Bogdanowi Kulynychowi. Nagrodą za to było nie tylko uznanie, ale również 3500 dolarów (ok. 13 000 złotych) w gotówce.

Pierwszym krokiem w dowodzeniu tezy było wygenerowanie za pomocą sztucznej inteligencji fotorealistycznych grafik portretowych zróżnicowanych etnicznie oraz wiekowo. Każda z twarzy była przedstawiona w różnych wariantach – od najstarszej do najmłodszej. Zróżnicowaniu podlegał też kolor skóry oraz płeć – algorytm Twittera był testowany zarówno na kobietach jak i mężczyznach.

Dyrektor ds. sztucznej inteligencji Twittera Rumman Chowdhury powiedział, że prezentacja Kulynycha ukazała nie tylko funkcjonowanie systemu rozpoznawania twarzy samego portalu, ale też postrzeganie ludzi w prawdziwym świecie. Według naukowca ogólnie ludzie za piękniejsze uważają te osoby, które są młodsze z wyraźniejszymi rysami twarzy odznaczającymi się dzięki kolorytowi skóry. W głównej mierze są to kobiety.

Bogdan Kulynych w swojej wypowiedzi po ogłoszeniu wyników konkursu zwrócił uwagę, że działanie algorytmu Twittera nie jest zwyczajnym błędem polegającym na nieodpowiedniej analizie danych, a problem leży dużo głębiej – już na etapie pisania kodu oprogramowania. Student podsumował wszystko dość dosadnie. Uważa, że dostarczanie użytkownikom treści atrakcyjnych ma bezpośredni wpływ na maksymalizację zysków, pobijanie szerzącego się seksizmu oraz promowanie nieprawdziwych informacji (fake newsów).

Więcej informacji na temat rozpracowania algorytmu znajdziecie na GitHubie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.