Atak na pełnoklatkowe bezlusterkowce. Kto kolejny?

Atak na pełnoklatkowe bezlusterkowce. Kto kolejny?22.10.2013 11:11
Nikon FM
Źródło zdjęć: © Khánh Hmoong / Flickr CC
Krzysztof Basel

Pełnoklatkowe bezlusterkowce Sony A7 i A7r wywołały ogromne poruszenie w świecie fotografii. Wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek góry lodowej.

Nikon

Nikonowi zupełnie nie udała się seria Nikon 1. Ich sprzedaż jest niska i ciągle spada, a aparaty nie cieszą się dużą popularnością na świecie. Czas na bardziej udany ruch.

Nowy aparat będzie przypominał z wygląda starego, analogowego Nikona FM2. To nic dziwnego – wiele firm powraca do korzeni i prezentuje nowoczesne aparaty nawiązujące do starych legend, jak chociażby Olympus PEN. W tym przypadku, nie chodzi tylko o samo wzornictwo i ładną nazwę. Aparat ma mieć wizjer optyczny oparty na pryzmacie pentagonalnym. Nie trzeba być Sherlockiem Holmsem, aby stwierdzić, że nowy pełnoklatkowy Nikon nie będzie zatem typowym bezlusterkowcem. Świadczy o tym także jego waga, które według doniesień ma wynosić aż 765 g.

Źródło zdjęć: © © Andrew Olson / Flickr CC
Źródło zdjęć: © © Andrew Olson / Flickr CC

W środku ma się skrywać pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 16,2 Mpix – prawdopodobnie podobna, jak w Nikonie D4 – oraz procesor Expeed 3. Aparat ma pracować z czułością w zakresie ISO 100-12800 (rozszerzalną do ISO 50 – 102 800), prędkością 5,5 kl./s, ale nie mieć możliwości nagrywania filmów. Z tyłu zostanie ulokowany ekran LCD o przekątnej 3,2”, a w środku bateria EN-EL14. Na szczęście, wiele wskazuje na to, że nowy Nikon ma mieć klasyczny dla tego producenta bagnet Nikon F oraz będzie sprzedawany wraz z nową wersją obiektywu Nikkor 50 mm f/1.8 G, który zostanie dostosowany z wyglądu do wzornictwa nowego aparatu.

Nie mamy jeszcze żadnych wiarygodnych zdjęć tego aparatu, ale według plotek, ma on być wykonany z dbałością o każdy detal oraz z bardzo dopracowanymi przyciskami. Data premiery jest podobno wyznaczona na okres do 3 tygodni. Najbardziej prawdopodobnym terminem ma być 6 listopada.

Canon

Canon zawsze ma świetną technologię, fajne pomysły, ale realizuje je zdecydowanie zbyt późno. Obawiam się, że podobnie będzie o tym razem. Zakładam, że pierwsze plotki na temat pełnoklatkowych bezlusterkowców usłyszymy gdzieś za ok. 1 rok, a ew. premiera może odbędzie się za 1,5-2 lata.

Fujifilm

Fujifilm to firma, którą bardzo cenię, za to, jak szybko i sprawnie zmienili swoje oblicze. W 2-3 lata wyrobili sobie markę producenta wysokiej jakości, stylowych bezlusterkowców oraz kompaktów klasy premium. Jestem przekonany, że nie zostawią pola konkurencji, czyli firmie Sony.

W Sieci już pojawiła się pierwsza wiarygodna plotka na temat Fujifilm X200, który ma mieć pełnoklatową matrycę. Aparat powinien zostać zaprezentowany w 2014 roku. A za nim pewnie jakiś bezlusterkowiec. Może Fujifilm X-Pro2?

Panasonic i Olympus

Obawiam się, że obaj producenci szybko nie wejdą w rynek pełnoklatkowych bezlusterkowców. Obaj świetnie radzą sobie z świecie M4/3, zbudowali szybko rosnący rynek.

Hasselblad

Producent aparatów średnioformatowych już ma w swojej ofercie aparaty Sony, do których doklejono trochę ekskluzywnego, drogiego drewna. Można się zatem spodziewać, że niebawem zobaczymy kolejne – a w szczególności modele Sony A7 i A7r z drewnianymi gripami. W Sieci pojawiło się już nawet zdjęcie ukazujące taki koncept. Nowy Hasselblad może zostać zaprezentowany prawdopodobnie za 3-6 miesięcy. Cena? Tylko 10 000 dol.

Samsung

Koreańczycy poczynają sobie w świecie fotografii coraz lepiej i odważniej. Ich ostatni bezlusterkowiec Samsung NX300 to naprawdę udany aparat w rozsądnej cenie. Patrząc na ich rozmach, szybkość w rozwoju, nie zdziwiłbym się, gdybyśmy zobaczyli ich bezlusterkowca z pełną klatką w czasie ok. 1 roku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.