Błyskawicznie znikająca era Polaroida

Błyskawicznie znikająca era Polaroida30.12.2008 17:09
Krzysztof Basel

To ostatnie chwile na zrobienie zapasów oryginalnych filmów do Polaroida. Firma wycofała się z ich produkcji 61 lat po tym, jak Edwin H. Land wypuścił na rynek pierwszy aparat fotograficzny wywołujący błyskawiczne zdjęcia. Ostatnie sztuki mają być dostępne w sprzedaży do końca roku. Dlaczego? Coś, co jeszcze 15 lat temu nazywano fotografią błyskawiczną, w erze fotografii cyfrowej jest powolne i kosztowne. Jaka była historia legendarnej marki i co czeka ją w przyszłości?

To ostatnie chwile na zrobienie zapasów oryginalnych filmów do Polaroida. Firma wycofała się z ich produkcji 61 lat po tym, jak Edwin H. Land wypuścił na rynek pierwszy aparat fotograficzny wywołujący błyskawiczne zdjęcia. Ostatnie sztuki mają być dostępne w sprzedaży do końca roku. Dlaczego? Coś, co jeszcze 15 lat temu nazywano fotografią błyskawiczną, w erze fotografii cyfrowej jest powolne i kosztowne. Jaka była historia legendarnej marki i co czeka ją w przyszłości?

Błyskawiczny wzrost

Jak podaje stacja ABC w 2000 roku Polaroidy i cyfrówki sprzedawały się niemal identycznie dobrze (ok 4,3 miliona sztuk). Wystarczyło kilka lat błyskawicznego rozwoju fotografii cyfrowej, aby coraz mniej błyskawiczne Polaroidy zostały niemal zupełnie zdominowane przez cyfrówki (ok 28 mln do 240 tys. w 2007).

Czy te dane oznaczają, że dalsza produkcja aparatów i filmów Polaroida nie ma sensu? Najwyraźniej producent uważa, że tak. W lutym 2008 roku Polaroid podał do wiadomości, że wycofuje się z dalszej produkcji aparatów do fotografii błyskawicznej i zamyka swoje fabryki. Oryginalne filmy można kupić tylko do końca tego roku. Potem pozostanie już tylko drugi obieg (eBay.com) lub wybór zamienników Fuji .

Inne zdanie ma na ten temat Shawn Tuberdy, grafik, a prywatnie wielki miłośnik Polaroidów. Shawn założył stronę SavePolarid.com - Moim zdaniem producent robi wielki błąd. Cyfrówki to przyszłość, ale myślę, że na rynku jest miejsce również dla Polaroidów ? mówi w wywiadzie dla stacji CBC. Polaroid ma nadal nadzieję na znalezienie firmy zainteresowanej nabyciem praw do licencji oraz dalszą produkcją błyskawicznych filmów.

Wbrew pozorom takich fotografów nie jest tak mało. Klasycznych Polaroidów ciągle używa wielu artystów, fotografów mody lub po prostu wielkich miłośników zabytkowych aparatów. Jednym z przykładów są też agencje modelek, które potrzebują wykonywać szybkie, proste fotografie kandydatek. Ale są też tacy, którzy zarabiają na fotografii błyskawicznej.

Pochodząca z Toronto Melanie Gordon korzysta z tzw. metody Polaroid Transfer. Na czym ona polega? Zanim film zostanie wywołany musi zostać odbity na specjalnym papierze akwarelowym.

  • Nie ma dwóch takich samych odbitek ? mówi na swojej stronie Melanie Gordon. - To, co czyni takie zdjęcia wyjątkowe jest fakt, że ludzie na fotografiach nie są po prostu sportretowani. Oni stają się podmiotem sztuki ? zachwala metodę autorka. Ludzi takich jak młoda fotograf z Kanady jest na świecie dużo więcej. Spora część z nich zszokowała się słysząc o końcu produkcji filmów Polaroida. A jaki był początek tej legendarnej marki?

Błyskawiczna historia

Edwin H. Land wynalazł i opatentował w 1929 roku folie polaryzacyjną. W 1947 r. Polaroid rozpoczął sprzedaż Modelu 95 - aparatów zdolnych do błyskawicznego wywoływania czarno-białych zdjęć. Swoją nazwę aparat zawdzięcza sugerowanej cenie 95 dolarów. Obecnie legendarny model można kupić za ponad 850 dolarów.

1972 rok był przełomowy dla Polaroida. Na rynku pojawił się system SX-70, który umożliwiał zastosowanie fotografii błyskawicznej do lustrzanek. Oto film, który został wysyłany do prasy i dystrybutorów w kwietniu 1972 roku:

Polaroid SX-70 Ad

Potem w telewizji można było zobaczyć reklamę:

Polaroid SX-70 advert

Na rynku pojawiły się kolejne edycje modelu SX-70, który zrobiły furorę. W 1978 roku Polaroid zatrudniał ok 21 tys. pracowników. Cztery lata później Edwin Land odszedł z firmy, którą sam założył. W latach osiemdziesiątych producent aparatów toczył kilkuletni spór patentowy z firmą Kodak. Polaroid wygrał proces na początku 1986 roku.

?Nothing works like Polaroid? brzmi hasło z reklamy telewizyjnej z 1989 roku:

Sappy Polaroid Commercial from 1989

W 1991 roku całkowite dochody Polaroida wynosiły 3 mld dolarów. Szybki rozwój fotografii cyfrowej spowodował jednak problemy firmy, która w 2001 roku ogłasza bankructwo. Polaroid powędrował w ręce Polaroid Holding Company, czyli w praktyce do głównego wierzyciela - Bank One. Następnie legendarnego producenta przejęła w 2005 roku firma Petters Group Worldwide.

Błyskawiczna przyszłość Polaroida

Polaroid chce skupić się na produkowaniu aparatów cyfrowych, przenośnych drukarek, telewizorów i odtwarzaczy DVD. Na początku 2008 roku firma zaprezentowała miniaturową, podręczną drukarkę ZINK Zero Ink. Gadżet nie potrzebuje ani tuszu, ani tonera. Jest to rozwinięcie dawnej, polaroidowej technologii fotografii błyskawicznej. Więcej informacji na ten temat na znajdziecie na Gadżetomanii i Fotoblogii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.