Tajemnica godziny 10:10. To ją wskazują zegarki na zdjęciach reklamowych

Tajemnica godziny 10:10. To ją wskazują zegarki na zdjęciach reklamowych19.05.2022 09:20
Źródło zdjęć: © YouTube

Niemal na każdym zdjęciu reklamowym zegarka na tarczy prawie zawsze widnieje ta sama godzina: 10:10. Większość fotografów robi to, aby jak najlepiej wyeksponować logo firmy, ale naukowcy ustalili, że istnieje bardziej psychologiczny powód używania tego czasu.

Istnieje wiele wskazówek i trików, dzięki którym można osiągnąć najlepsze rezultaty w fotografii produktowej. Oprócz sprzętu, oświetlenia, kompozycji i innych strategii związanych z fotografią można wykorzystać różne sztuczki psychologiczne związane z robieniem zdjęć, które sprzedadzą produkt.

Jedna z tych strategii jest typowa dla zdjęć reklamowych zegarków. Jak donosi serwis RealClear Science, naukowcy sprawdzili, czemu wyświetlanie godziny 10:10, sprzedawało więcej zegarków niż inne układy wskazówek. W badaniu opublikowanym w czasopiśmie "Frontiers in Psychology" założyli, że zegarek pokazujący tę konkretną godzinę będzie bardziej atrakcyjny wizualnie dla potencjalnych klientów niż urządzenie wskazujące inne pory dnia.

Źródło zdjęć: © © Frontiers in Psychology
Źródło zdjęć: © © Frontiers in Psychology

W pierwszym eksperymencie 46. uczestników otrzymało sześćdziesiąt zdjęć różnych zegarków ustawionych na godzinę 10:10, 11:30 lub 8:20. Uczestników pytano zarówno o ich reakcję emocjonalną na widok każdego zdjęcia, jak i o prawdopodobieństwo zakupu każdego z zegarków. Osoby badane oceniły zegarki ustawione na godzinę 10:10 jako przyjemniejsze dla oka w porównaniu z zegarkami ustawionymi na inne godziny. Stwierdzili również, że byliby bardziej skłonni do ich zakupu.

W drugim eksperymencie wzięło udział kolejnych 20 osób. Każda z nich oglądała w przypadkowej kolejności dwanaście różnych obrazów, ponownie przedstawiających zegarki ustawione na godzinę 10:10, 11:30 lub 8:20. Tym razem badani mieli ocenić, w jakim stopniu każde z ustawień przypomina obraz uśmiechniętej lub smutnej twarzy w skali od 1 do 10.

Źródło zdjęć: © © Frontiers in Psychology
Źródło zdjęć: © © Frontiers in Psychology

Jak można się domyślić, osoby badane stwierdziły, że zegarki ustawione na godzinę 10:10 najbardziej przypominają uśmiechniętą twarz, a zegarki ustawione na godzinę 8:20 najbardziej przypominają twarz smutną. Psychologia działania tego triku marketingowego jest dość prosta: przypomina nam o uśmiechu, co poprawia nastrój podczas oglądania zdjęć i zakupów.

Konrad Siwik, dziennikarz Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.