"Colour science" - czym jest i jakie ma znaczenie?

"Colour science" - czym jest i jakie ma znaczenie?06.12.2018 13:52
Monika Homan

"Colour science" to coraz silniejsze pojęcie w świecie fotografii. Jakie właściwie ma znaczenie i czy można jednoznacznie powiedzieć, czy odwzorowanie barw jest związane z marką aparatu?

W świecie fotografii coraz częściej pojawia się pojęcie "Colour science", czyli nauka o kolorze. Problem odwzorowania kolorów dotyka prędzej czy później każdego fotografa, a temat jest szeroki jak rzeka Amazonka w pobliżu ujścia. To, co widzimy gołym okiem, nie zawsze jest zgodne z tym, co widzimy na ekranie monitora po zrobieniu zdjęcia, a wpływ na to ma wiele czynników.

Już podczas fotografowania, kiedy światło padające na matrycę aparatu jest zamieniane w cyfrowy obraz pojawiają się pewne rozbieżności. Zarówno matryca, jak i obiektyw mogą wpływać na kolorystykę zdjęcia. Temat odwzorowania kolorów jest ostatnio bardzo często poruszany przy okazji wyboru systemu, jakim chcemy fotografować.

Do aparatów różnych producentów przypisuje się pewne cechy. Aparaty za pomocą filtrów "starają się" naśladować reakcje ludzkiego oka na kolor. Jest to praktycznie niemożliwe, zwłaszcza że każdy człowiek inaczej postrzega kolory. Odwzorowanie barw, czy "Colour science" jest więc w pewnym stopniu marketingowym chwytem producentów aparatów, z drugiej zaś strony stanowi poważne wyzwanie dla inżynierów.

Aparaty której marki najlepiej odwzorowują kolory?

Tony Northrup przeprowadził bardzo ciekawe badanie dotyczące pojęcia ”Colour science” w fotografii. Przeprowadził ankietę wśród 1500 osób żeby dowiedzieć się, na ile ważne są rzeczywiste różnice w kolorach, a na ile przywiązanie do danej marki. Prezentowane przez niego zdjęcia zrobił w formacie JPG, na automatycznym balansie bieli, co wzmacnia rozbieżność w kolorystyce pomiędzy konkretnymi aparatami.

Best COLOR SCIENCE: Canon vs Nikon vs Sony vs Fujifilm

Pierwsze pytanie do respondentów dotyczyło tego, aparaty której marki, oferują najlepsze kolory na zdjęciu. Na pierwszym miejscu znalazł się Canon, później Fujifilm, Nikon i Sony.

Użytkownicy danych marek są im lojalni

Kolejny test polegał na pokazaniu badanym zestawu zdjęć wykonanych różnymi aparatami i prośba o wybranie ulubionego. Najpierw bez podpisu, a po kilku minutach zobaczyli te same zdjęcia z przypisaną do nich marką aparatu. Co ciekawe, nazwy firm przypisane zostały losowo, nawet nie do zdjęć, którymi zostały wykonane. Ten test udowodnił, że silne przywiązanie do konkretnej marki sprawia, że jesteśmy skłonni wybrać zdjęcie podpisane tą marką, nawet jeśli wcześniej wybraliśmy inne. Okazało się, że najbardziej lojalnych użytkowników ma Canon.

Źródło zdjęć: © © Tony Northrup / [YouTube](https://youtu.be/EMfCDujQywY)
Źródło zdjęć: © © Tony Northrup / [YouTube](https://youtu.be/EMfCDujQywY)

Ciekawostką jest, że zdjęcie, które było najbardziej popularne, kiedy było opatrzone tylko cyferką, stało się najmniej lubiane, gdy pojawił się przy niej napis "Fujifilm". Użytkownicy tej firmy nie są najwyraźniej zbyt lojalni. Istotny jest fakt, że tylko 8 procent osób wybrało te same zdjęcie za pierwszym i za drugim razem. Tylko 8 procent! Oznacza to, że 92 procent osób zmieniło zdanie ze względu na markę.

W kolejnym teście okazało się, że kiedy patrzymy na jedno zdjęcie, jesteśmy skłonni lepiej ocenić odwzorowanie kolorów na nim, niż kiedy zestawimy ze sobą różne fotografie. To samo zdjęcie uznane zostało za dobre, kiedy było wyświetlane samo i jako złe, kiedy respondenci mogli porównać je z innymi. Świadczy to o tym, że widząc tylko jedno zdjęcie nasz mózg jest w stanie dostosować to, co widzimy do kolorów, jakie znamy - jak na przykład kolor skóry.

Balans bieli ma większe znaczenie niż "Colour science"

Znacznie istotniejszy od odwzorowania kolorów, gdzie różnice są subtelne, jest balans bieli. Northrup odkrył, że ludzie uwielbiają ciepłe barwy. Zaskoczeniem jest, że zdjęcie, które według niego było zbyt ciepłe zostało odebrane najlepiej.

Źródło zdjęć: © © Tony Northrup / [YouTube](https://youtu.be/EMfCDujQywY)
Źródło zdjęć: © © Tony Northrup / [YouTube](https://youtu.be/EMfCDujQywY)

Test wykonany przez Northrupa dowodzi, że "Colour science" nie jest na tyle istotny, jak nam się wydaje i w przypadku testu w ciemno odpowiedzi respondentów są niespójne z tym, co deklarują. Podczas gdy Sony znalazło się na ostatnim miejscu, kiedy badani odpowiadali która marka najlepiej radzi sobie z kolorami, podczas wyboru zdjęć w ciemno, to właśnie Sony znalazło się na pierwszym miejscu. Canon natomiast z pierwszego miejsca, spadł na ostanie.

Wniosek z tego testu jest jeden: nauka o kolorach jest ostatnio głośnym tematem i zwolennicy konkretnych systemów potrafią się przekrzykiwać, że ich aparat świetnie odwzorowuje barwy, ale w rzeczywistości, podczas testu w ciemno wybierają zdjęcia, których nie wybraliby znając markę aparatu, którym zostało wykonane. Nic w tym dziwnego, jeśli wziąć pod uwagę, że postrzeganie kolorów to bardzo skomplikowany proces, a samo pojęcie barw jest kompletną abstrakcją. Trudno tworzyć naukę wokół czegoś, co nie do końca jest określone.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.