Raport Nikona: ponadto 50% profesjonalnych fotografów nie wie, jak podpisać zdjęcia zgodnie z prawem

Raport Nikona: ponadto 50% profesjonalnych fotografów nie wie, jak podpisać zdjęcia zgodnie z prawem17.05.2016 14:20
Źródło zdjęć: © © William Warby / [Flickr](https://www.flickr.com/photos/wwarby/4782818106/in/photolist8hDcc94yUQbCcFenHCoCjKx28oHtEG6MCJHyJtee8jjNhzc5NxkSUs7FizcvQodQ8aboct6TdS76gHLFVTbSTS54a5eeHa8pd1yVaBcj1fdfKutD6nrRNrcsEmHU2xQNUwAfhCA6jjeWT4Y
Marcin Falana

Nikon Polska ma ambicje edukowania fotografów nie tylko w kwestiach technicznych, ale też praw autorskich. Raport opracowany przez twórców portalu fotoprawo.pl „Poszukiwana, poszukiwany. Kto jest autorem opublikowanego zdjęcia?” w kompleksowy sposób podaje, jak wygląda sytuacja z podpisywaniem zdjęć w polskich mediach, jaki jest stan wiedzy na ten temat fotografów oraz jakie są tego powody.

Na początek warto przypomnieć jak wygląda stan prawny dotyczący praw autorskich. Jak podają autorzy raportu powołując się na Ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W Polsce, podobnie jak na terenie UE, ochrona prawami autorskimi przysługuje twórcy każdego dzieła, niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności. Oznacza to, że od 1994 roku nie ma żadnych dodatkowych procedur ani żadnych warunków, które trzeba przejść czy spełnić, by autor dzieła mógł korzystać z praw do niego.Co ważniejsze prawo do podpisu autorskiego przy zdjęciu należy do grupy praw osobistych, a więc takich, których nie można się zrzec, sprzedać, odziedziczyć, a w dodatku są wieczne - nigdy nie wygasają. Ustawa stanowi, że prawa osobiste chronią więź twórcy z utworem, a w szczególności prawa do autorstwa utworu i oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem. W kontekście fotografii oznacza to bezwzględny obowiązek umieszczenia notki autorskiej pod każdym wykorzystanym zdjęciem, jeśli autor nie wspomniał o tym, że nie chciałby być podpisany.

Podpisywanie zdjęć w polskich mediach

Ciekawą częścią raportu jest dział poświęcony stanowi faktycznemu podpisywania zdjęć w polskich mediach zarówno drukowanych jak i internetowych. W prasie na plus wyróżniają się tygodniki opinii i magazyny podróżnicze, które mają bardzo wysoki odsetek fotografii podpisanych. Do tej grupy można też zaliczyć magazyny fotograficzne, które podpisują zdjęcia w około 80%. Nie odstają od nich także dzienniki, odsetek podpisanych zdjęć stanowi zawsze powyżej 80%, a zdarzają się wyniki 100%.

[1/7]
[2/7]
[3/7]
[4/7]
[5/7]
[6/7]
[7/7]

Najgorzej pod tym względem wypadają magazyny sportowe, w których odpowiednio podpisanych jest zaledwie 10% zdjęć, a niepodpisanych w ogóle miedzy 70-90%. Nie najlepiej wypada też prasa bezpłatna, gdzie prawie 80% zdjęć jest podpisanych nieprawidłowo. Nie najlepiej prezentuje się też prasa kobieca, która poza niektórymi magazynami, publikuje prawie 90% zdjęć częściowo podpisanych i prawie 50% zdjęć bez żadnego podpisu. W mediach internetowych przeważają zdjęcia częściowo podpisane, które stanowią ponad 50%. Zdjęć podpisanych jest około 25%, niestety z tendencją spadkową.

Dlaczego nie podpisujemy zdjęć?

Jeżeli chodzi o podpisywanie zdjęć w internecie ciekawie prezentuje się badanie dotyczące tego czy sami podpisujemy zdjęcia, które publikujemy. Wynika z niego, że „ponad połowa użytkowników aparatów systemowych - aż 57%, nigdy nie podpisuje zdjęć publikowanych w Internecie“. Pozostaje tylko powiedzieć - ludzie podpisujecie zdjęcia!

Nie ma się jednak czemu dziwić. Dlaczego amatorzy mieliby podpisywać swoje zdjęcia, jeżeli 50% zawodowców nie wie jak zrobić to zgodnie z przepisami prawa. Fotografowie nie są jednak do końca temu winni, prawo nie jest w tej kwestii jednoznaczne. Jak zaznaczają na wstępie autorzy raportu „żaden z artykułów ustawy nie mówi o tym, jak dokładnie oznaczyć autorstwo dzieł. Ustawa dotyczy bowiem wszystkich dzieł, nie tylko fotografii. Nie ma również wytycznych na ten temat w żadnym rozporządzeniu, ani też stowarzyszenia branżowe, ani praktyka rynkowa nie wykształciła jednolitego sposobu na oznaczanie autorstwa na opublikowanym i rozpowszechnianym zdjęciu”.

Jednocześnie większość, bo aż 94% zawodowych fotografów, pracowników wydawnictw prasowych, agencji mediowych i stowarzyszeń uważa, że podpisywanie zdjęć jest obowiązkiem prawnym. Jednak wiele wątpliwości budzi kwestia jak dokładnie te fotografie podpisać w konkretnych przypadkach. Nie wiadomo np. jak powinno być podpisane zdjęcie w momencie, gdy autor chce pozostać anonimowy.

Zdjęcia bez podpisu

Autorzy raportu zbadali także ciekawą kwestię - czy godzimy się na publikację zdjęć bez podpisu. Okazuje się, że nawet profesjonaliści dopuszczają taką sytuację, aż 24% zawodowców zgodziłoby się na publikację swoich zdjęć bez podpisu. Oczywiście wśród amatorów odsetek będzie jeszcze wyższy bo, aż 46%.

Rozsądek wraca nam gdy mowa jest o użytku komercyjnym. „Dla 44% respondentów to, czy pozwoliliby na wykorzystanie swoich zdjęć z Facebooka dla celów biznesowych, zależy od tego, czy zdjęcia byłyby podpisane nazwiskiem lub pseudonimem autora. Blisko 1/3 pytanych (31%) nie zgodziłoby się na to nigdy, a jedynie 11% nie ma z tym problemu”.

Wniosek z raportu fotoprawo.pl, jest chyba dość prosty - trzeba zacząć od siebie i porządnie podpisywać swoje zdjęcia. Dobrze też zapisać prawa autorskie w danych EXIF, co może pomóc w śledzeniu, co się z nim dzieje w sieci.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.