Czy fotografia cyfrowa jest zbyt sterylna?

Czy fotografia cyfrowa jest zbyt sterylna?22.08.2013 13:33
Breaking Bad / fot. Frank Ockenfels III
Olga Drenda

Czy, jak głosi porzekadło, lepsze jest wrogiem dobrego? Frank Ockenfels III, fotograf pracujący przy serialach „Mad Men” i „Breaking Bad”, przekonuje, że tak. „Przy takiej jakości obrazu możesz prawie zajrzeć w czyjeś myśli. To dość przerażające” - mówi...

Niektórzy fotografowie mają na pieńku z technologią cyfrową. Fotograf mody, Norman Jean Roy (rozmowę z nim przytaczaliśmy kiedyś na Fotoblogii), twierdzi wręcz, że cyfrówki doprowadziły do katastrofy i praca przy sesjach mody straciła przez nie na jakości i prestiżu.

Teraz do chóru zdeklarowanych zwolenników fotografii analogowej dołączył Frank Ockenfels III, którego zdjęcia możecie kojarzyć z sesji promocyjnych dla seriali takich jak „Breaking Bad” czy „Mad Men”, a także z plakatów filmowych (do „Harry'ego Pottera” czy „Spider-Mana”). Jego zarzut jest podobny do oskarżeń rzucanych przez Roya, i na pierwszy rzut oka brzmi absurdalnie: otóż fotografia cyfrowa jest... zbyt doskonała.

[solr id="fotoblogia-pl-64017" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1843,zdjecia-za-akredytacje-na-koncert-wyludzenie-czy-sprawiedliwosc" _mphoto="5886243344-7b38de8dab-b--a902d6d.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3075[/block]

Czyżby lepsza technicznie jakość obrazu oznaczała, że zawartość staje się mniej ciekawa, a zdjęcie zmienia się z autorskiego dzieła w rzemieślniczy wyrób? Mniej więcej. Ockenfels dodaje, że niektóre aparaty cyfrowe, z którymi miał do czynienia, to prawdziwie diabelne maszyny, niemalże połączenie rentgena z czarodziejską kulą. Sam jest wierny średniemu formatowi - używa analogowego Hasselblada z przystawką cyfrową Phase One, jednak nie korzysta z najbardziej zaawansowanych rozwiązań, ponieważ obraz byłby zbyt sterylny.

„Musieliśmy robić odwrotny retusz, ponieważ zdjęcia wychodziły zbyt ostre” - mówił Ockenfels w wywiadzie dla PopPhoto. „Film nigdy nie był tak ostry. Nie chodzi przecież o to, żeby móc zauważyć włos na czyimś kanaliku łzowym. Przy niektórych przystawkach czułem się tak, jakbym prawie mógł zajrzeć w czyjeś myśli. To dość przerażające” - przyznał szczerze.

"Mad Men" / fot. Frank Ockenfels III
"Mad Men" / fot. Frank Ockenfels III

Oczywiście większości z nas nie będzie dane pracować na tak zaawansowanym sprzęcie, który faktycznie może porażać ostrością. To zdecydowanie nie jest pożądany efekt przy zdjęciach przeznaczonych na plakaty filmowe. Przeciętny użytkownik lustrzanki cyfrowej nie ma się więc czym przejmować.

Z drugiej strony kwestia nadmiernej sterylności jako właściwości cyfrowej fotografii przewija się tu i ówdzie w wypowiedziach. Zwolennicy fotografii analogowej chętnie powtarzają za Sally Mann, że w błędach czy wadach, które przydarzają się czasem przy pracy na filmie, tkwi ogromny potencjał. Nawet niedoskonałe technicznie zdjęcie może zyskać dzięki nim więcej wymowy i charakteru.

Prawda to? I tak, i nie. W cytowanym przez nas wywiadzie dla PopPhoto Frank Ockenfels III uwzględnił bowiem krótką poradę dla fotografów: pracujcie takim sprzętem, jaki macie w zasięgu ręki, ważne jest to, jak robicie zdjęcie, a nie to czym. O technofobię i niechęć do nowinek zresztą trudno go posądzać – ma nawet konto na Instagramie.

Źródło: PopPhoto

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.