Ten dokument dowodzi, że kolorowa fotografia została stworzona z myślą o białych ludziach

Ten dokument dowodzi, że kolorowa fotografia została stworzona z myślą o białych ludziach24.08.2016 11:49
Mikołaj Rożek

Sytuację zmienili producenci czekolady oraz mebli, jednak nadal nie jest idealnie.

Zajmując się fotografią kolorową, kwestia poprawnej reprodukcji barw może przysparzać pewnych trudności. W dzisiejszych czasach możemy skorzystać z wielu narzędzi, które mogą nam w tym pomóc. Niestety w czasach fotografii analogowej, sytuacja nie była tak optymistyczna.

Początki fotografii kolorowej sięgają czasów drugiej połowy XIX wieku, kiedy koncepcja ta zaczęła zaprzątać umysły fotografów. Dopiero w okolicy lat 40. XX wieku, technologia została rozwinięta na tyle, że wprowadzono kolorowe filmy do ogólnej dystrybucji. Można powiedzieć, że była to niemała rewolucja. Chyba, że było się przedstawicielem innej grupy etnicznej niż biała.

Color film was built for white people. Here's what it did to dark skin.

Film barwny działa na zasadzie umieszczenia na powierzchni emulsji warstw chemicznych jedna na drugiej, każda wrażliwa na określone widmo światła. Do kompletu potrzeba jeszcze tylko odpowiedniego wywoływacza. Początkowo pomijano uczulenie negatywu na barwy ciemniejsze. Wiązało się to przede wszystkim z dominacją materiałów reklamowych skierowanych do przedstawicieli rasy kaukaskiej. Do poprawnego sprawdzenia odwzorowania kolorów używano tzw. Shirley Card. Przedstawiała ona białe kobiety ubrane w różnego rodzaju kolorowe stroje, a pod spodem umieszczano wzornik kolorystyczny. Ich odcienie były oczywiście dopasowane do jasnej tonacji skóry.

„W czasach kiedy rynek konsumencki odpowiedzialny za wytwarzanie chemii fotograficznej, decydował o grupie docelowej swoich produktów, przeważał wpływ rasy białej. Przez to na potrzeby międzynarodowego standardu odcieni skóry, zdecydowano się na kolory jasne. Jeśli fotografowaliśmy jasne karnacje nie było problemu, z ciemniejszymi już gorzej, natomiast w przypadku fotografowania osób różnych ras na jednym zdjęciu, dopiero było widać w czym leży sedno problemu".

Dopiero w okolicy lat 70. XX wieku, zaczęto rozważać wprowadzenie poprawnej reprodukcji ciemnych kolorów na negatywach barwnych. Niestety, powodem nie była kwestia karnacji. Główny głos zabrały firmy reklamujące meble i czekoladę. Tak, dobrze przeczytaliście. Zarzucali oni producentom filmów kolorowych, że na zdjęciach nie da się odróżnić poszczególnych gatunków drewna oraz ciemnej czekolady od mlecznej.

Źródło zdjęć: © © Vox Docs / [Youtube](https://youtu.be/d16LNHIEJzs)
Źródło zdjęć: © © Vox Docs / [Youtube](https://youtu.be/d16LNHIEJzs)

Prawdziwa zmiana nadeszła w latach 90. XX wieku, kiedy obecność osób różnych ras wzrastała przede wszystkim w telewizji i na dużym ekranie. Firma Philips opracowała specjalną kamerę, która posiadała osobne procesory do przetwarzania jasnych i ciemnych kolorów skóry. Uaktualniono także Shirley Card, której powstało zdecydowanie więcej odmiennych wariantów, niż w chwili jej debiutu.

Źródło zdjęć: © © Vox Docs / [Youtube](https://youtu.be/d16LNHIEJzs)
Źródło zdjęć: © © Vox Docs / [Youtube](https://youtu.be/d16LNHIEJzs)

Z czasem technologia się zmienia i co ważne, usprawnia. Obecnie nie możemy powiedzieć, że nie posiadamy warunków czy sprzętu, aby poprawnie odwzorować kolory skóry. Mimo to nadal zdarzają się sytuacje niepoprawnego oddania ciemniejszych odcieni.

Gabourey Sidibe na okładce magazynu Elle i w rzeczywistości.
Gabourey Sidibe na okładce magazynu Elle i w rzeczywistości.

Najwięcej razy w przypadku kolorowych czasopism, gdzie świadomie i z premedytacją dochodziło do sytuacji wybielania czarnoskórych aktorek czy piosenkarek na okładkach.

HP computers are racist

W 2009 roku Internet obiegło nagranie, które prezentujemy powyżej. Widać na nim czarnoskórego człowieka, który pokazuje, że sprzęt HP nie potrafi rozpoznawać czarnoskórych twarzy, a firma HP została oskarżona o rasizm. Jak widać problemy rasowe ciągną się za nami w nieskończoność, nawet w kwestiach technologii, która raczej powinna być w tym przypadku, bezstronna.

Technologia powinna być ostatecznym katalizatorem. Powinno służyć potrzebom wszystkich ludzi, bez wrodzonej stronniczości.

W pełni zgadzamy się z twórcami opisywanego filmu. Technologia powinna być projektowana i tworzona dla wszystkich ludzi. Przykre jest, że zmiany dostosowujące filmy fotograficzne do uwieczniania osób czarnoskórych następowały tak powoli i były motywowane potrzebami rynku i pieniędzmi. O ile szybciej i lepiej można by rozwiązać wiele problemów, gdyby chęć zmian była motywowana obiektywną potrzebą czynienia tego, co dobre i właściwe, a nie tylko chęcią zysku. I to dotyczy akurat wielu sfer - nie tylko technologii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.