Czy "repost" zdjęcia na Instagramie jest kradzieżą?

Czy "repost" zdjęcia na Instagramie jest kradzieżą?02.01.2018 13:35
© Jacek Siwko
Jacek i Kasia Siwko

Nigdy nie pomyślałbym, że użycie przycisku "podziel się" może oznaczać kłopoty dla firmy dzielącej się w ten sposób zdjęciem fotografa. Max Dubler rozpoczął walkę o "należne" mu 25 dolarów!

Co to znaczy IG?

IG to inaczej po prostu Instagram. Serwis społecznościowy założony przez Facebook Inc, na którym możemy udostępniać zdjęcia, zdobywając kolejnych fanów i promując swoją twórczość. Chyba nikt, z tych którzy bawią się w promowanie usług fotograficznych przez media społecznościowe, nie ma wątpliwości, że warto skupić się na Instagramie. Od jakiegoś czasu staram się rozwijać swój własny profil @jaceksiwko, więc nie będę gołosłowny, w tym co piszę.

Reguły gry na Insta są dosyć proste, choć wymagają od fotografa zaangażowania. Jedną z podstawowych zasad jest wchodzenie w relacje z innymi kontami / użytkownikami. Dobrze dla ciebie, jeśli twoje zdjęcia pojawiają się także na innych profilach. W skrócie: im więcej dużych kont mówi o tobie, tym szybciej rośniesz.

Poparcia u popularnych profili instagramowych (mam tu na myśli blogi / influencerów z bazą fanów większą niż 100 000) szukają wszyscy. Nawet fotografowie, których konta są odpowiednio rozpędzone. Każdy kojarzy pewnie funkcję oznaczania osób na zdjęciu. Jest to jeden ze sposobów zgłaszania chęci bycia opublikowanym.

Nie zawsze chodzi o oznaczanie jednego z dużych profili na Instagramie. Znacznie łatwiej o tak zwany repost u mniejszych – z reguły mają mniej oznaczeń i łatwiej zostać przez nich zauważonym.

Nie możesz używać moich zdjęć ZA DARMO

Zdziwiłem się zatem kiedy na jednym z moich ulubionych blogów fotograficznych natknąłem się na artykuł (napisany przez fotografa specjalizującego się w fotografii deskorolkowej) opisujący sytuację, w której firma produkująca longboardy użyła jego zdjęcia bez uiszczenia opłaty. Max Dubler opublikował zdjęcie na Instagramie, firma zrobiła "repost" (oznaczając w nim profil fotografa) a ten wściekł się, że firma nie chce zapłacić 25 dolarów za użycie zdjęcia.

Algorytm Instagrama 

Pewnie słyszeliście, że na Facebooku jest coś takiego jak EdgeRank. Algorytm decydujący o tym jakie posty wyświetlają się w waszym feedzie. Z Instagramem jest podobnie, co oznacza, że wasze wpisy będą wyświetlane większej ilości osób wtedy, gdy wasz profil będzie wymieniany przez inne konta na Instagramie. Zatem użycie waszego zdjęcia przez innych będzie korzystne.

Czy repost jest kradzieżą zdjęcia?

Max Dubler jest twierdzi, że użycie zdjęcia przez firmę (nawet, gdy ta podaje źródło) to promowanie własnej marki kosztem fotografa, a on sam nie potrzebuje już żadnej promocji, bo jest wypromowany w swoim środowisku. Swoją drogą rozumiem, że Max walczy dla zasady, bo 25 dolarów nie jest dużą kwotą dla uznanego fotografa.

Ciekawy jestem jak do tego podchodzicie, dla mnie nie każda aktywność w sieci jest próbą sprzedaży usług. Często gdy dana marka repostuje czyjeś zdjęcie na Instagramie – robi to, by zainspirować swoich fanów, promując coś, co jest fajne, warte uwagi etc. Jeśli producent longboardów użyłby zdjęcia do ozdobienia jednego ze swoich produktów (koszulki, bluzy etc.) to co innego – w tym przypadku można byłoby mówić o czerpaniu korzyści z użycia zdjęcia.

Być może wśrod fotografów sportowych i ich relacji z firmami produkującymi sprzęt jest inaczej, ale na przykład fotografowie ślubni (jak pisałem wcześniej) sami oznaczają profile blogów ślubnych (licząc na repost). Wiem bo czasem zaglądam na profil @sweetwedding.pl, który prowadzi moja żona.

Są konta, które istnieją na Instagramie tylko dzięki temu, że repostują treści innych użytkowników i jakoś nikomu to nie przeszkadza. Często fotografowie płacą profilom instagramowym za publikację zdjęć i też mało osób się temu dziwi.

Media społecznościowe zbudowane są wokół dzielenia się informacją, promowania treści zamieszczanych przez innych i nie inaczej jest w przypadku, który opisał Max Dubler. Chętnie poznam wasz punkt widzenia i odpowiedź na pytanie czy repost zdjęcia na Instagramie może być kradzieżą?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.