Specjalizacja w jednej dziedzinie fotografii

Specjalizacja w jednej dziedzinie fotografii28.12.2014 08:02
Naturalne zdjęcia ślubne
Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko Photography
Jacek i Kasia Siwko

Sukces jest bardzo silnie powiązany ze specjalizacją. Fotografowie, którzy doskonalą swoje umiejętności w jednej dziedzinie o wiele częściej wybijają się ponad przeciętność. Łatwiej jest osiągnąć wyższy poziom koncentrując się wyłącznie na zdjęciach ślubnych czy sesjach narzeczeńskich niż fotografując wszystko jak leci.

Postaw na specjalizację, jeśli chcesz stworzyć markę, która będzie cieszyć się powodzeniem. Pomyśl chwilę, jak swój potencjalny klient. Zbyt wielka ilość informacji na stronie www, o tym czym zajmuje się dany fotograf, może działać odstraszająco.

Panna młoda planująca ślub częściej zdecyduje się na fotografa specjalizującego się w fotografii ślubnej i sesjach narzeczeńskich niż takiego, który fotografuje jednocześnie auta, psy, krajobrazy, a w weekendy zajmuje się ślubami. W tym przypadku działa prosty mechanizm: postrzegamy kogoś jako fachowca, gdy koncentruje się on w całości na jednej dziedzinie, a nie kilku po trochu.

Większa satysfakcja

Każde kolejne zlecenie sprawia, że jesteście coraz lepsi. Nie ma rzeczy, która daje większą satysfakcję, niż świadomość dobrze wykonywanej pracy. Poza tym specjaliści otrzymują wyższe wynagrodzenia, niż fotograf, który przyjmuje wiele zleceń z różnych dziedzin.

Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko Photography
Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko Photography

Nie bójcie się zaszufladkowania, bo w naszym biznesie właśnie o to chodzi! Potencjalny klient na dźwięk waszego nazwiska musi kojarzyć konkretną dziedzinę, w której się specjalizujecie. Od kiedy zdecydowaliśmy, że jako Jacek Siwko Photography skupiamy się na zdjęciach ślubnych i zaręczynowych, każdy kolejny sezon oznacza dla nas ciekawsze zlecenia. To zapewnia przypływ satysfakcji. Poza tym sami czujemy się pewniej w tym co robimy. Jeśli oprócz fotografii ślubnej interesuje was fotografia rodzinna to radzimy działać pod inną marką.

Nisza

Obecnie niszę najłatwiej znaleźć w samym sobie. Dostęp do sprzętu i wiedzy o tym jak go używać sprawia, że coraz więcej osób próbuje swoich sił w tym biznesie. Każdy może nauczyć się prawidłowego naświetlania zdjęć czy ich obróbki. Jedyną rzeczą, która może was wyróżnić jest styl. Bycie sobą i fotografowanie według swoich preferencji pozwoli wam przekonać do siebie wielu klientów.

Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko Photography
Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko Photography

Nie jest tak, że wchodząc na rynek fotografii ślubnej musicie fotografować zgodnie z przyjętym kanonem. Każdy może, czy wręcz powinien robić to po swojemu. Robimy zdjęcia nie po to by uzyskać akceptację innych fotografów tylko naszych klientów. Nigdy nie oceniajmy więc prac innych pod kątem stylu – nam te zdjęcia mogą się nie podobać, ale jeśli znajdą się na nie klienci to znaczy, że fotograf znalazł swoją niszę.

Ekonomia specjalizacji

O wiele łatwiej skompletować potrzebny sprzęt, jeśli stawia się na specjalizację. Planując inwestycje łatwo przesadzić jeśli chce się świadczyć usługi w branżach wymagających różnego sprzętu. Ograniczenie się do jednej dziedziny ułatwi wam kontrolę wydatków. Pamiętajcie, zawodowa fotografia to sztuka, ale przede wszystkim jednak biznes. Fotografowie często o tym zapominają. Stąd na rynku mamy sporo firm, które wykonują swoje usługi poniżej progu opłacalności.

Wszechstronność

Nie zawsze prawdą jest powiedzenie znane wam z pewnej reklamy, że gdy ”coś jest od wszystkiego to jest do niczego”. Można być dobrym w wielu rzeczach, ale nie można być świetnym we wszystkim, a do tego przecież powinniśmy dążyć. Nie namawiamy was do rezygnacji z fotografowania różnych tematów bo warto od czasu do czasu zrobić sobie małą przerwę i odświeżyć umysł fotografując coś nie związanego z fotografią ślubną czy narzeczeńską. Warto jednak skupić się na 1 lub 2 powiązanych ze sobą dziedzinach i tak pozycjonować swoją markę. Będziecie bardziej wiarygodni dla klienta, a sami zobaczycie, że zajmując się jedną rzeczą szybko osiągniecie lepsze rezultaty. Staniecie się ekspertami.

Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko Photography
Źródło zdjęć: © © Jacek Siwko Photography

Zainteresował was ten temat? Zapraszamy na naszego bloga dla fotografów, na którym zamieściliśmy krótki podcast o specjalizacji w fotografii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.