Drogie portale, kochane wydawnictwa, najszanowniejsi Internauci, podpisujcie zdjęcia!

Drogie portale, kochane wydawnictwa, najszanowniejsi Internauci, podpisujcie zdjęcia!14.04.2016 15:08
Michał Massa Mąsior

W dobie szybkich mediów i natychmiastowej informacji, fotografia funkcjonuje często jako potykacz, zaczepiacz, teaser. Ma przyciągać do tekstu, wołać o  atencję w postach na portalach społecznościowych, szokować, zachęcać do przeczytania tekstu. Oglądamy setki obrazów dziennie i mało kto zna ich autorów, gdyż bardzo często nie są podpisywani.

Praca

Spora część czytelników Fotoblogii ma pełną świadomość, jak wiele pracy jest potrzebne, by powstało zdjęcie. Opisywałem to już w kilku moich felietonach, na różne potrzeby, ale może warto to jeszcze raz podkreślić. Inspiracja, pomysł, właściwe miejsce, decydujący moment, wybór kadru, spust migawki, edycja, postprodukcja, publikacja. To tylko skrótowe hasła. Zdarza się, że wykonanie zdjęcia nie wymaga wiele zachodu, jednak w znaczącej ilości przypadków trzeba się sporo natrudzić, żeby efekt końcowy był atrakcyjny dla oka odbiorcy.

Doświadczenie

By stać się kimś, kto publikuje swoje prace w ważnych mediach, zwykle trzeba pokonać mozoloną drogę od pstrykacza do fotografa. Skończyły się czasy, kiedy po ukończeniu szkoły dostawałeś przydział pracy, dzięki któremu mogłeś  dobrnąć do emerytury. Świat mediów to wolny i trochę dziki rynek freelancerów, którzy skłonni są do pewnych ustępstw na rzecz osiągania sukcesu. Zlecenia od znaczących tytułów z reguły jednak trafiają do tych bardziej doświadczonych czy utalentowanych.  Oczywiście, że zdarzają się tacy, którzy publikowani są tylko z racji dobrych koneksji, ale w tym artykule nie zajmuję się aberracją. Generalna zasada jest w większości zawodów podobna. Jeśli chcesz mieć osiągnięcia, musisz ciężko pracować. Redaktorze, wydawco, internauto - uszanuj fakt, że artysta rozpoznany zostanie po podpisie. Ty pod swoim tekstem nie pozostaniesz anonimowy, zadbaj więc, by zdjęcie, które przyciągnęło Twojego czytelnika, też takie nie było.

Close Up: Photographers at Work

Kim myślą, że jestem

Jakiś czas temu internet obiegały śmieszne memy o fotografach i wyobrażeniach na ich temat.

Klient, kolega, koleżanka, rodzina, każdy teoretycznie ma inne wyobrażenie o pracy fotografa. Jedni widzą tylko spadające na Ciebie pochwały i nagrody, inni naiwniaka, którego łatwo oszukać, jeszcze inni taniego podrywacza i bawidamka, a kolejni mają Cię za lekkoducha. Czy te wizje mają coś wspólnego z rzeczywistością, trzeba sobie odpowiedzieć samemu. Ja dość często słyszę od moich kolegów „Ej Massa, mogę Ci potrzymać światło przy następnych zdjęciach?”. Zwykle nie mogę im odpowiedzieć tego, co myślę, bo przecież nie da się chwycić światła. Można potrzymać blendę albo wziąć do ręki statyw z lampą. I nawet jeśli potrzebuję pomocy, to na pewno nie interesuje mnie na planie kolega głównie zainteresowany modelką, który nie ma pojęcia o terminach, którymi można się porozumiewać z asystentem. Podnieś o 2/3 działki (..) CO?

Kim w rzeczywistości jestem 

Myślę, że nie popełnię wielkiego faux pas, jeśli na chwilę wrzucę nas - fotografów - do jednego wora i przedstawię pozostałym, jaka jest rzeczywistość? Schodzimy na ziemię, Lubimy swój zawód, żyjemy z pasji, co w rzeczy samej jest spełnieniem marzeń. Jednak trzeba się sporo natrudzić, by znaleźć nowych klientów, utrzymać plecaki sprzętu, dokupywać potrzebne kolejne elementy systemu,  cały czas być na bieżąco z trendami i pomysłami. Oferować ciekawy produkt końcowy, który nie będzie sztampą i tanim odtwórstwem. A na koniec, do jasnej anielki, Twój klient opublikuje zdjęcia i zapomni je podpisać. Albo podpisze je w dwóch gazetach, a w trzeciej już nie, bo ktoś zapomniał w mailu dopisać - fot. imię nazwisko.

Jakie obowiązki ma klient i wydawca?

Chcąc się wesprzeć ustawą, zacząłem ją dokładniej studiować. Niby wszystko jest dość jasne, ale jednak język prawniczy ciężko się cytuje. Poprosiłem zatem mojego kolegę, radcę prawnego Krzysztofa Janowskiego, specjalistę od prawa autorskiego, o opisanie mi tego w krótkich żołnierskich słowach, i tak: autor ma prawo być podpisany jak chce. Czyli może być wymieniony z imienia, nazwiska, imienia i nazwiska, pseudonimu, wszystko razem, może sobie nawet zażyczyć być podpisywany symbolem (pamiętacie Prince’a i określenie „Artist formally known as Prince?"), albo wcale nie chcieć być wymieniany jako autor. Jeśli ustalę, że chcę być pod zdjęciami Massą, a nie Michałem Massą Mąsiorem, to tak powinno pozostać. Mogę to także zmienić i zażyczyć sobie, że od jutra we wszystkich publikacjach będę Miś-Fotograf, a nie Massa. Bo pozwala mi na to prawo. Oczywiście inną kwestią jest moja umowa z klientem. Tam muszę zawrzeć wszelkie moje „widzimisię” i już kwestią jego upodobań będzie, czy się na to zgodzi. Jednak pamiętajcie, że jeśli chcecie być pod zdjęciami podpisywani i tak się umówicie, zawsze mają być one podpisane!

How to Make a Book With Steidl Short FIlm Clip

Z pretensjami nie do mnie…

Tak usłyszałem ostatnio, kiedy moje zdjęcia opublikowane zostały i podpisane "fot. z archiwum" (mój klient). Prawo naruszone zostało i przez mojego klienta i przez wydawcę gazety, w której ukazał się materiał. Jeden i drugi winien jest zadbać o to, by zdjęcie zostało sygnowane we właściwy sposób. Oczywiście mogę się domagać, by zdjęcie zostało podpisane. Sprawa się jednak komplikuje, gdy fotografie ukazały się np. w dzienniku i dzień później już nikogo nie będzie interesował autor zdjęcia z wczorajszego wydania gazety. Temat jest bardzo szeroki i nie chodzi tutaj o wyjaśnianie prawnych zawiłości, a wytknięcie niechlujności, lenistwa i braku dobrej woli zarówno u klienta, jak i medium publikującego zdjęcia.

Helmut Newton on Gear

Nie zasłaniajcie się swoim niechlujstwem i lenistwem

Jak widzicie powyżej, praca fotografa to zwykle nie selfie na wyciągniętej ręce w przypływie emocji, to także nie zdjęcie potrawy, którą fotografujecie zaraz przed zjedzeniem jej w modnej restauracji, ani filtry instagramowe, czy automatyczne zestawienie panoramy podczas wyjazdu narciarskiego. To bardziej złożony proces. Po pracy fotografa często jedynym śladem jest publikacja. By zyskiwać kolejnych klientów, korzystamy między innymi z portfolio, w którym zawieramy nasz dorobek. Jak zauważyliście, Drodzy Klienci i Wydawcy, jesteśmy skłonni na wiele ustępstw, ale uszanujcie nasze prawa. Będzie się nam współpracowało znacznie przyjemniej. Przy okazji zobaczcie dołączone pliki youtube, one pokazują ogrom pracy fotografów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.