Film fotograficzny kontra cyfra. Co sprawdziło się lepiej w fotografii mody?

Film fotograficzny kontra cyfra. Co sprawdziło się lepiej w fotografii mody?22.01.2018 12:36
Źródło zdjęć: © © Alex Hutchinson / Anita Sadowska

Mogłoby się wydawać, że nowoczesna technologia wygryzła już fotografię tradycyjną. Nic bardziej mylnego! W dobie idealnego obrazka cyfrowego młodzi fotografowie coraz częściej sięgają po błonę fotograficzną. Zobaczcie, jak wyglądał pojedynek między cyfrą a filmem. Kto według was wygrał tę walkę?

Niektórych zachwyca estetyka filmów – ziarno, kolory, innych natomiast rozdzielczość szkieł. Wszyscy miłośnicy fotografii tradycyjnej jednak uważają, że film ma swoją duszę. Zwolennicy fotografii cyfrowej zwracają często uwagę na kompletnie inną jakość obrazka, praktycznie niewidoczne ziarno, natychmiastowość i przystępność technologii. Cóż – każdy ma swojego konika.

FASHION PHOTOGRAPHY SHOOTOUT - Film vs Digital

Fotografka z Dublina, Anita Sadowska, zamieściła na swoim kanale YouTube film, w którym rzuciła wyzwanie całej fotografii i zadała pytanie: ”Co sprawdzi się lepiej – cyfra czy film?”. To dość kontrowersyjny temat – jest wielu zwolenników jednego i drugiego medium. Osobiście skłaniam się ku filmowi – taki sposób pracy jest dla mnie spokojniejszy, ale oczywiście niekoniecznie sprawdziłby się on w szybkiej komercji. Na szczęście nie muszę o tym myśleć.

[1/10]
[2/10]
[3/10]
[4/10]
[5/10]
[6/10]
[7/10]
[8/10]
[9/10]
[10/10]

W filmiku występuje Alex Hutchinson, który fotografował przy wykorzystaniu Pentaxa 67 oraz Nikona N80. Jego aparaty tradycyjne to coś, na czym może zawsze polegać i w jego twórczości sprawują się znakomicie. Prędkość uzyskania końcowego obrazu nie jest dla niego przeszkodą. Anikta do sesji wykorzystała Canona EOS 5D Mark IV.

[1/3]
[2/3]
[3/3]

Od razu widać, że styl pracy fotografów znacznie się różni. Praca Hutchinsa wymaga większego zaangażowania – liczne pomiary światła i ustawienie całej sceny prze wciśnięciem spustu migawki chwilę zajmuje. Powód tego jest prozaiczny – koszt jednej rolki filmu (10 zdjęć na Pentaxie 67) to w przypadku Alexa 8 euro. To znaczne ograniczenie i cóż – fotograf nie może poddać się szałowi fotografowania.

[1/6]
[2/6]
[3/6]
[4/6]
[5/6]
[6/6]

Anita natomiast ma w tej kwestii znaczną przewagę – mogłaby zrobić tyle zdjęć, na ile pozwoliłaby jej karta pamięci. Oczywiście mogłaby dokonać również korekt zdjęcia po uprzednim spojrzeniu na to, co wyszło po wciśnięciu migawki. Na potrzeby tego współzawodnictwa postanowiła jednak zasłonić ekran LCD oraz ograniczyć się do 10 zdjęć. Zdecydowała się również na manualne ostrzenie. Wszystko po to, by sposób pracy jej i Alexa był jak najbardziej zbliżony.

Która estetyka bardziej wam odpowiada? Skłaniacie się bardziej ku filmowi czy cyfrze? Szczerze mówiąc, ja oddałem bezgranicznie serce filmowi, a cyfrę traktuję mniej zobowiązująco.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.