W pożarze stracił wszystkie zdjęcia. Nie chce oddać klientom całej kwoty

W pożarze stracił wszystkie zdjęcia. Nie chce oddać klientom całej kwoty17.09.2019 10:21
Justyna Kocur-Czarny

Fotograf, którego dom spłonął, stracił wszystkie pliki. Zaproponował swoim klientom 90 proc. zwrotu pieniędzy. Pozostała kwota miałaby pokryć czas, który zainwestował w zlecenie.

Ludzie dzielą się na dwie grupy: tych, którzy robią kopię zapasową i tych, którzy będą ją robić. Jeśli kiedyś straciłeś dane, to wiesz, o czym mówię. Po tym, jak przeczytałam o wypadku, który spotkał tego fotografa ślubnego, jeszcze raz przeanalizowałam swój sposób zabezpieczenia zdjęć.

Fotograf, któremu spłonął dom, zaproponował swoim klientom 90 proc. zwrotu pieniędzy za reportaż ślubny. Klienci sprawdzili, że pożar rzeczywiście miał miejsce. Choć sytuacja fotografa jest tragiczna, to trudno zaakceptować fakt, że para młoda ma zapłacić za dzieło, którego ostatecznie nie otrzymała.

Za zdjęcia para zapłaciła 2000 dolarów. Fotograf chce oddać 1800 dolarów, argumentując to inwestycją, którą był jego czas poświęcony na fotografowanie wesela, postprodukcję zdjęć i dojazd na miejsce wydarzenia. Choć klienci rozumieją trudną sytuację, to trudno im się pogodzić z koniecznością zapłaty za coś, czego nie dostali.

Zaufali, że materiał będzie wykonany z należytą starannością, a do tego należy również odpowiednie zabezpieczenie plików. Uważają, że należy im się całkowity zwrot kosztów.

Backup to podstawa pracy każdego fotografa

Warto, poza trzymaniem zdjęć na co najmniej dwóch osobnych nośnikach, przechowywać materiał poza miejscem zamieszkania lub w chmurze. Jeśli ktoś włamie nam się do domu lub sąsiad nas zaleje, będziemy w stanie przynajmniej odzyskać zdjęcia.

To szczególnie istotne w przypadku fotografowania wydarzeń, które drugi raz się nie powtórzą: ślubów, zawodów sportowych i praktycznie wszystkich eventów. Jako fotografowie jesteśmy odpowiedzialni za dostarczenie klientowi materiału. Jeśli ulegnie zniszczeniu, to nie ważne, jak bardzo niezależne od nas wydarzenie było tego przyczyną.

Stratę ponosi przede wszystkim klient, który nas zatrudnił. Nie da się odtworzyć dnia ślubu, związanym z nim emocji i zainscenizować wesela. Zamiast pamiątki na lata, w postaci albumu ze zdjęciami, pozostają jedynie wspomnienia. I rozmazane zdjęcia ze smartfonów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.