Fotografia mody - dlaczego to fotograf jest gwiazdą zdjęcia? [poradnik]

Fotografia mody - dlaczego to fotograf jest gwiazdą zdjęcia? [poradnik]11.12.2010 08:51
Fot. Michał Massa Mąsior
Michał Massa Mąsior

Na planie profesjonalnej sesji zdjęciowej zawsze kręci się mnóstwo osób - wizażysta, fryzjer, stylista, asystenci, producent, grafik. Wzrok wszystkich jest skupiony na modelkach (modelach), ich makijażu, strojach czy pozach. Tymczasem to fotograf jest największą gwiazdą każdego planu zdjęciowego - zobaczcie dlaczego.

Dzisiaj technologicznie jesteśmy ponad 100 lat dalej, a w fotografii mody fotograf dalej nie jest samodzielny. Na planach sesji pracuje zwykle od kilku do kilkunastu osób. Począwszy od producenta, przez wizażystów, fryzjerów, stylistów, modeli, modelki, asystentów, na fotografie kończąc. Każdy zajmuje się bardzo wyspecjalizowaną działką.

Fot. Michał Massa Mąsior
Fot. Michał Massa Mąsior

Wszyscy pracują na jeden materiał zdjęciowy. Kto zatem jest odpowiedzialny za cały ten interes? Teoretycznie poszczególni artyści rozliczani są ze swojej pracy osobno, ale kiedy podoba Wam się zdjęcie, czy staracie się znaleźć w opisie, kto zrobił makijaż albo kto wystylizował modela?

Nie! Pierwszym, o którego pytacie, jest fotograf. Podobnie jest w sytuacji, gdy zdjęcie uważacie za nieudane - wyśmiewacie wtedy autora fotografii, a nie wizażystę, dyrektora artystycznego, asystenta fryzjera itd... Jaka wniosek przychodzi na myśl? To fotograf jest ?gwiazdą? zdjęcia!

Co zrobić, kiedy gwiazda natrafi na krytykę?

Wszystko wspaniale, kiedy zbieramy laury za swoją pracę, czasem jednak trzeba udźwignąć krytykę. Stylista, fryzjer czy wizażysta mogą Was obarczyć niepowodzeniem, jednak w drugą stronę to tak łatwo nie zadziała. Nie próbujcie się tłumaczyć z gotowego materiału - to się nigdy nie udaje.

Gdyby babcia miała wąsy, to by dziadkiem była - gdyby ktoś Wam nie zepsuł roboty, pewnie mielibyście dobre zdjęcia. Trzeba zadać sobie trzeba pytanie, jak dopuściliśmy do tego, że zdjęcie nie wyszło? Nie mieliście konkretnego pomysłu? Zdaliście się na inwencję osoby nieznanej? A może druk nie wyszedł tak, jakbyście sobie tego życzyli? No właśnie... Na tym polega zawód fotografa!

Fot. Michał Massa Mąsior
Fot. Michał Massa Mąsior

To Wy jesteście odpowiedzialni za całość, za każdy najmniejszy element. Dokładnie sprawdzajcie ludzi, z którymi macie zamiar pracować, wymagajcie od nich realizacji założeń, sprawdźcie też, czy wszystko razem się zgrywa, spróbujcie spojrzeć krytycznie także na swoją pracę. Fotograf też bywa omylny - trzeba się wówczas uderzyć w pierś i spróbować innego ustawienia światła, innego obiektywu, innego kąta widzenia, innej scenerii. Myślenie i otwarta głowa to najlepsi doradcy artysty.

Inspiracja i przygotowanie kluczem do dobrych zdjęć

Warto wrócić do mojego poprzedniego artykułu, w którym pisałem o inspiracjach w fotografii mody. Im lepiej będziecie przygotowani do zdjęć, tym łatwiej będzie się Wam skupić na pracy. Jednocześnie wszelkie nieprzewidziane sytuacje rozwiążecie szybciej, gdy głowa będzie wolna od niepotrzebnych myśli.

Nic tak nie wyczerpuje jak improwizacja i tworzenie na bieżąco. To świetne, gdy idziemy na spacer i wpada nam pomysł do głowy, ale kiedy trzeba zapanować nad całym planem zdjęciowym, postarajcie się wziąć na siebie odpowiedzialność i dokładnie przygotować. Tylko wtedy zbierzecie laury za Waszą pracę.


Michał Massa Mąsior ? fotograf, który specjalizuje się w modzie i reklamie. Wykładowca Warsztatów Sztuki Fotografii. Ukończył kurs International Center of Photography oraz kursy i warsztaty Getty Images. W 2007 roku był nominowany do Polskich Oskarów Mody. Współpracował z wieloma agencjami reklamowymi, między innymi: Eskadra, Opus-B, Demo, Adheads, Wallstreet czy Fashion Color, oraz z magazynem ?Lounge?. Nie ukrywa, że w fotografii interesuje go zwłaszcza to, czego wielu twórców próbuje uniknąć: kultura popularna.


Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.