Fotografia open source - chlubna idea czy brak szacunku dla swoich zdjęć?

Fotografia open source - chlubna idea czy brak szacunku dla swoich zdjęć?11.09.2013 07:04
© Eric Kim
Wojciech Gadomski

Dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami. Udostępnianie swoich zdjęć każdemu. Wszystko za darmo. Czy to dobry pomysł?

Punktem wyjścia dla rozważań jest artykuł-manifest fotografa i blogera Erica Kima z 2010 roku, który niedawno został uaktualniony. Fotograf proponuje ideę swobodnej, bezpłatnej edukacji i otwarcia swoich archiwów dla wszystkich. Na swoim blogu od co najmniej 3 lat publikuje materiały, ogólnie mówiąc, edukacyjne na temat fotografii ulicznej. Jego praca przynosi efekty: Kim ma wielu odbiorców w sieci i utrzymuje się z warsztatów fotograficznych.

Na pierwszy rzut oka fotograf nie zrobił niczego wyjątkowego. Jest wiele miejsc w sieci, w których można znaleźć i materiały na temat fotografii, i darmowe zdjęcia. Jest jednak różnica: działalność Kima jest ukierunkowana na jeden temat - fotografię uliczną, a treści na blogu mają wysoką jakość. Udostępnione zdjęcia też są niezłe.

© Eric Kim
© Eric Kim

Rozłożyłem ideę fotografii open source na czynniki pierwsze. W działalności Kima widzę przemyślany biznesplan i sporo dobrej filozofii Wschodu. Fotografia open source to idea sprzedająca produkt w postaci warsztatów fotograficznych prowadzonych przez naszego blogera. Stara zasada handlu mówi, że aby sprzedać, trzeba dać coś za darmo, jakąś próbkę, cukierka, cokolwiek. Na blogu Erica są to darmowe materiały szkoleniowe.

Zdjęcia, które udostępnia wszystkim, też mają znaczenie dla jego planu. Ludzie mogą je z czystym sumieniem publikować, drukować itd. Pamiętają przy tym, skąd je mają, bo są wyjątkowe. Co do filozofii - tu działa po prostu karma, w którą fotograf głęboko wierzy. Jedną z jej zasad jest wracająca energia. Jaka energia może wrócić do kogoś, kto część swojej pracy oddaje za darmo? Jasne, że dobra!

© Eric Kim
© Eric Kim

Sprawa jest warta przemyślenia. Może zamiast zazdrośnie strzec swoich prac i wiedzy, warto zacząć się nimi mądrze dzielić? Myślę, że idea sieciowego filantropa jest jak najbardziej dobra, o ile jest to działalność prowadzona świadomie. Jeśli oddamy absolutnie wszystko za darmo, skazujemy się na bycie głupcem, nie mędrcem. Warto coś dać, żeby potem coś dostać, na przykład zlecenie lub propozycję poprowadzenia warsztatów. Wiem, to wszystko brzmi górnolotnie, ale polecam się nad tym zastanowić. Będzie fajnie, jeśli podzielicie się swoimi przemyśleniami w komentarzach.

[solr id="fotoblogia-pl-66531" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1702,ludzie-w-fotografii-ulicznej-pytac-o-zgode-czy-fotografowac-znienacka" _mphoto="8359602400-91bee38e23-b--5d84b74.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3111[/block]

© Eric Kim
© Eric Kim
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.