Fotografia ślubna - od amatora do profesjonalisty [poradnik]

Fotografia ślubna - od amatora do profesjonalisty [poradnik]24.08.2011 15:30
Fot. Krzysztof Krasnodębski
Krzysztof Krasnodębski

Każdy może być fotografem ślubnym... Ale nie każdy może na tym zarabiać tyle, żeby się utrzymać. Czy fotografia ślubna to zawód dla każdego? Jak sprawić, by stała się sposobem na życie? Oto krótki przewodnik, jak z amatora wkroczyć na drogę zawodowstwa.

Każdy może być fotografem ślubnym... Ale nie każdy może na tym zarabiać tyle, żeby się utrzymać. Czy fotografia ślubna to zawód dla każdego? Jak sprawić, by stała się sposobem na życie? Oto krótki przewodnik, jak z amatora wkroczyć na drogę zawodowstwa.

W dzisiejszych czasach, kiedy dostęp półprofesjonalnych lustrzanek cyfrowych stał się relatywnie tani, wielu ludzi uznaje się za fotografów. Początki są niewinnie - zdjęcia przyrody, architektury, zachodów słońca czy imprez rodzinnych. W pewnym momencie amatorskie robienie zdjęć nie wystarcza i zaczynamy się zastanawiać, czy na fotografii można zarobić. Jeśli tak, to jak zabrać się do tworzenia własnego biznesu fotograficznego? Czy potrzeba na to poświęcić dużo czasu i co zrobić, żeby stać się profesjonalistą? Mam nadzieję, że poniższy artykuł przybliży Wam odpowiedź na te pytania w kontekście popularnej ostatnio branży - fotografii ślubnej.

Fot. Krzysztof Krasnodębski
Fot. Krzysztof Krasnodębski

Na początek rozgraniczmy trzy aspekty fotografii ślubnej: techniczny (przygotowanie sprzętu i warsztatu), artystyczny (praca z parą młodą, poszukiwanie kadrów i obróbka) oraz biznesowy (marketing, poszukiwanie klientów, budowanie marki i trwałych relacji). Do osiągnięcia sukcesu potrzebne będzie opanowanie wszystkich trzech. Dziś zajmiemy się fotografią ślubną od strony technicznej, czyli w jaki sposób przygotować.

Krok 1: zakup sprzętu

Pierwszym krokiem na drodze do zostania profesjonalnym fotografem ślubnym jest oczywiście zakup odpowiedniego sprzętu. Nie będę wchodził w szczegóły na temat dostępnych modeli i ich cen; warto jednak poruszyć kilka drobnych kwestii. Po pierwsze ok. 95% profesjonalnych fotografów ślubnych używa sprzętu marki Canon lub Nikon. W związku z tym wybierając swój pierwszy aparat, warto rozważyć zakup produktu jednej z tych dwóch firm, tym bardziej że później dużo łatwiej będzie nam pożyczać od innych fotografów obiektywy i inny sprzęt (co na początku drogi może być nie bez znaczenia). Aparaty ze średniej półki (Canon 60D, Nikon D7000) to wydatek rzędu ok. 4000 zł wraz z KIT-owym obiektywem typu zoom. Kolejnym zakupy po aparacie to przede wszystkim zewnętrzna lampa błyskowa i jasny, stałoogniskowy obiektyw.

W tym drugim przypadku na początek najlepiej zaopatrzyć się w obiektywy 35 lub 50 mm ze światłem f/1.8, które są relatywnie tanie (poniżej 1000 zł), a jednocześnie będą długo służyły, również przy zmianie aparatu na pełną klatkę. Docelowo oczywiście sprzęt profesjonalnego fotografa ślubnego powinien składać się z 1-2 lustrzanek pełnoklatkowych (Canon 5D MKII, Nikon D700 etc) + kilku jasnych obiektywów (w większości stałoogniskowych), co niestety przełoży się na wydatki liczone w dziesiątkach tysięcy złotych, ale jak mówi przysłowie, nie od razu Rzym zbudowano.

Krok 2: nauka podstaw fotografii

Nie ma oczywiście złotego środka, jak najlepiej nauczyć się robić dobre zdjęcia, ale dla mnie najważniejsza zasada nauki brzmi: Chcesz robić dobre zdjęcia? Przede wszystkim rób zdjęcia. Nie ma nic gorszego niż siedzenie tygodniami przed instrukcją obsługi aparatu i internetowymi poradnikami - bez praktyki. Na początku im więcej zdjęć robimy, tym lepiej; każda okazja jest dobra. Wyjście na spacer, spotkania rodzinne, aranżowanie sesji plenerowych czy wreszcie ceremonia ślubna i wesele znajomych - będą one świetną nauką funkcjonowania naszego aparatu, pracy z obiektywem i lampą oraz kadrowania. Warto również oglądać dużo zdjęć innych fotografów, podpatrywać, kopiować i w końcu kreować i tworzyć.

Krok 3: wiedza specjalistyczna

Kiedy mamy już opanowane podstawy posługiwania się aparatem, warto zastanowić się nad szkoleniem tematycznym. W szczególności warte rozważenia są warsztaty traktujące stricte o  fotografii ślubnej, zarówno właśnie od strony nauki kadrowania, pracy z parą młodą, jak i prowadzenia biznesu czy też postprocessingu. Tego typu warsztaty oferuje kilku czołowych polskich fotografów ślubnych, m.in. Warsztaty Repoglamour Adama Trzcionki i Kaliny, Warsztaty Błyskotliwie (oświetlenie) i Photoszopin (obróbka) Krzysztof Tkacz i Sebastian Małachowski czy też Warsztaty Reportażu Ślubnego organizowane przez WhiteSmokeStudio w Akademii Nikona  - każde z nich dadzą nam nie tylko specjalistyczną wiedzę, którą będziemy z powodzeniem mogli wykorzystać w kolejnych reportażach ślubnych, ale także stanowią okazję do poznania innych fotografów ślubnych - a w tej branży nowe kontakty są nie do przecenienia. Dodatkowo dowiemy się, co jest modne w fotografii ślubnej, jakich zdjęć nie robić, jak obrabiać zdjęcia, jak zarządzać swoim systemem pracy itp.

Krok 4: zdobywanie doświadczenia i budowa portfolio

Znając już podstawy fotografii - zarówno od strony praktycznej, jak i teoretycznej (warsztaty), czas na najważniejszy krok - zdobycie doświadczenia w zdjęciach ślubnych i budowa portfolio. Jak to zrobić? Można oczywiście chodzić na śluby znajomych - jeśli akurat mamy takich, którzy biorą w najbliższym czasie ślub. Drugą, ciekawszą i bardziej praktyczną metodą jest tak zwany second shooting. Co to znaczy? Idziemy na ślub jako drugi (dodatkowy) fotograf, którego głównym zadaniem jest pomoc fotografowi głównemu przy tworzeniu reportażu ślubnego. Dzięki temu nie spoczywa na nas tak ogromna odpowiedzialność jak na fotografie głównym, a z drugiej mamy okazję podpatrzeć kolegę po fachu, który ma już z reguły większe doświadczenie.

Pozostaje pytanie, jak zdobyć miejsce jako drugi fotograf - przecież nikt się zwykle nie ogłasza, że szuka kogoś do pomocy. Najprościej znaleźć w Internecie fotografów z naszej okolicy lub takich, których zdjęcia nam się podobają, i zapytać ich osobiście, czy moglibyśmy im pomóc na jednym z reportaży ślubnych w najbliższym czasie. Dla fotografa głównego jest to często przydatna pomoc (pamiętajmy, że po ślubie należy przekazać mu kopię zdjęć i omówić kwestie możliwości ich publikacji), a dla nas bezcenne doświadczenie. Ewentualnie możemy też zamieścić ogłoszenie na Gumtree bądź innym portalu ogłoszeniowym odwiedzanym przez fotografów.

Kiedy swoje pierwsze kilka ślubów (zwykle jako drugi fotograf) mamy już za sobą, możemy wreszcie zabrać się za budowanie portfolio. Ilu fotografów, tyle pomysłów, jak to zrobić, ale ważne, aby trzymać się kilku prostych zasad:

Krok 5: networking

Ostatni puzzel układanki, który moim zdaniem jest niezmiernie ważny w pracy fotografa ślubnego, to networking, czyli poznawanie i współpraca z innymi fotografami ślubnymi. Wymiana doświadczeń i opinii (często z bardziej doświadczonymi fotografami) może w znaczy sposób przyspieszyć naszą krzywą nauki, a także pomóc w wyznaczeniu celów i podnieść motywację. Na początek wiele cennych (jak również tych mniej cennych) wskazówek udzielą nam użytkownicy otwartych forów internetowych, takich jak forum.nikoniarze.pl,http://www.canon-board.info/ lub http://cyberfoto.pl/, jednak docelowo warto pomyśleć o bardziej zamkniętej i wyspecjalizowanej społeczności, jak choćby Forum Profesjonalnych Fotografów Ślubnych. Dzięki rzeczowej dyskusji możemy nie tylko poznać nowe możliwości dotyczące technik kadrowania, obróbki czy też pracy z młodą parą, ale również wyrobić sobie kontakty, który w przyszłości mogą zaprocentować dodatkowymi zleceniami.

Powyższe elementy składają się w jedną całość i są pewną bazą do rozpoczęcia profesji fotografa ślubnego - są one w dużej mierze konieczne, ale nie wystarczające. Dlatego w kolejnej części opowiem Wam, jakie są trendy robienia zdjęć ślubnych od strony artystycznej, zdradzę, od czego zacząć naukę obróbki zdjęć i dlaczego lepiej przepalać zdjęcia ślubne zamiast naświetlać je prawidłowo :)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.