Jak dodać kilka kilogramów na zdjęciu, czyli czemu smartfon to nie jest dobry aparat do portretów

Jak dodać kilka kilogramów na zdjęciu, czyli czemu smartfon to nie jest dobry aparat do portretów17.03.2017 14:36
Canon EOS 5D Mark III + Canon EF 135 mm f/2.0L USM
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)

Na pewno słyszeliście kiedyś stwierdzenie, że kamera (tak, aparat też) dodaje kilka kilogramów, jako wytłumaczenie niekorzystnego wyglądu. Cóż - taka jest prawda, ale tylko częściowo, ponieważ jest to zależne od kilku czynników. Jakich?

Jak udowodnił fotograf Dan Vojtech, ogromny wpływ na to ma odległość obiektu od matrycy oraz od długości ogniskowej, co za tym idzie – kąta widzenia. Artysta wykonał portrety na 9 różnych długościach ogniskowych na małym obrazku: 20 mm, 24 mm, 28 mm, 50 mm, 70 mm, 105 mm, 150 mm oraz 200 mm. Każde ze zdjęć pozwoliło fotografowi na otrzymanie kompletnie innego efektu przy zachowaniu tego samego kadru.

GIF, który widzicie, przedstawia efekt transfokacji ze zmienną ogniskową, który nazywany jest „zoomem Hitchcocka”, lub „dolly zoomem”. Dzięki dramatyzmowi i wrażeniu uwypuklania się twarzy stał się znakiem rozpoznawczym jednego z najwybitniejszych reżyserów naszych czasów.

Obiektywy z zakresu 20-50 mm wprowadzają znaczne zniekształcenia twarzy, co często daje karykaturalny efekt. Lecz nie bójcie się – ma to zastosowanie w wielu sesjach kreatywnych, gdzie taki look jest pożądany.

Canon EOS 5D Mark III + Sigma 35 mm f/1.4 ART, Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)
Canon EOS 5D Mark III + Sigma 35 mm f/1.4 ART
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)

Te zniekształcenia sprawiają, że smartfon nie jest idealnym aparatem do portretowania. Większość współczesnych telefonów komórkowych jest wyposażona w obiektyw szerokokątny (ekwiwalent ogniskowej poniżej 50 mm dla małego obrazka), na dodatek źle skorygowany. Podczas fotografowania smartfonem należy umieszczać obiekt w centrum kadru, najlepiej znacznie oddalony, by uniknąć dystorsji na brzegach (np. komicznie wyciągniętego czoła lub ogromnego nosa). Portret wykonany aparatem w telefonie komórkowym może być bardziej postrzegany jako stworzenie karykatury niż wyrafinowanego zbliżenia.

Obiektywy, które możemy uznać za „portretówki”, zaczynają się powyżej 50 mm – mam na myśli szkła o długości ogniskowej od około 75 mm do 135 mm. Przy 200 mm twarz wydaje się już nazbyt skompresowana – jest wtedy szeroka, podobnie jak szyja, a tło zbyt agresywnie przybliżone.

Pentacon Six + Carl Zeiss Jena 180 mm f/2.8, Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)
Pentacon Six + Carl Zeiss Jena 180 mm f/2.8
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/watemborskiphotography/)

Moim ulubionym obiektywem portretowym, kiedy fotografuję cyfrą, jest Canon EF 135 mm f/2.0L USM, który pozwala mi na atrakcyjne, wierne oddanie kształtów twarzy, właściwie delikatnie je spłaszcza oraz „przybliża” tło do fotografowanego obiektu, jednocześnie silnie je rozmywając, co wygląda atrakcyjnie. W przypadku średniego formatu analogowego używam przeważnie obiektywu Carl Zeiss Jena Sonnar 180 mm f/2.8, który po przeliczeniu daje mi ogniskową ok. 115 mm.

© Marcin Watemborski / Watemborski
© Marcin Watemborski / Watemborski

Jest jeszcze jedna mała pułapka – należy obrać drogę podczas uprawiania fotografii portretowej. Musicie zdecydować czy zależy Wam na dokładnym odwzorowaniu wyglądu fotografowanej osoby, czy wolicie, by wyglądała po prostu dobrze. Ludzie różnią się od siebie rysami twarzy, wielkością i kształtem nosa, uszu, ust, oczu i tak dalej. Niektórzy będą wyglądali korzystniej na krótszej ogniskowej, inni na dłuższej. Wybór należy do Was.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.