Filtry do zdjęć - jak działają w aplikacjach fotograficznych? To nie takie proste

Filtry do zdjęć - jak działają w aplikacjach fotograficznych? To nie takie proste22.09.2020 07:19

Wszystko ma swój początek w 2010 roku, gdy narodził się Instagram. Od tamtego czasu ludzie masowo zaczęli wrzucać filtry na zdjęcia, lecz jak one działają? Okazuje się, że współcześnie to zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji.

Większość z nas zna filtry jako proste nakładki na zdjęcia, które dają określony efekt. Jednak nie jest to tak proste, jakby mogło się wydawać. Presety, czyli predefiniowane ustawienia zdjęć zostały spopularyzowane w fotografii mobilnej, a właściwie obliczeniowej, około 2010-2011 roku, gdy na iOS zadebiutowała aplikacja fotograficzna Instagram.

Jak działają filtry do zdjęć?

10 lat temu Kevin Systrom i Mike Krieger opracowali kilka nakładek na zdjęcia w swojej aplikacji (wówczas jeszcze Burbn): X-Pro II Lo-Fi oraz Valncia. Każda z nich nadawała obrazom różny charakter. Bazowały one wtedy na ustawieniach kolorystycznych (dominanta, jasność, kontrast, nasycenie, krzywe), tone mappingu (zmianie nasilenia kanałów kolorystycznych) oraz nakładkach (tekstura z szumem, rysami etc.).

Po lewej oryginalne zdjęcie, po prawej obrobione filtrem z aplikacji Snapseed, który przetworzył linie oraz poziomy zdjęcia, by dodać mu więcej "dramatyzmu".
Po lewej oryginalne zdjęcie, po prawej obrobione filtrem z aplikacji Snapseed, który przetworzył linie oraz poziomy zdjęcia, by dodać mu więcej "dramatyzmu".

Było to bardzo proste rozwiązanie, które znalazło swoje zastosowanie w bardziej zaawansowanych wtyczkach do programów komputerowych, jak Analog Efex od Nik Collection w Photoshopie. Kolejne wersje filtrów opierały się na shaderach i OpenCL – obliczały one matematyczne właściwości zdjęć i zmieniały je, biorąc pod uwagę różne czynniki.

Dużą rolę w tym wszystkim odegrał Dehancer i stworzenie filtrów nieliniowych, czyli właśnie takich, które nie traktowały każdego zdjęcia w ten sam sposób. Filtry liniowe były po prostu nakładane, nieliniowe natomiast analizowały obraz. I tak oto dochodzimy do dzisiejszych czasów, gdzie wysokiej klasy smartfony potrafią zmienić zdjęcie nie do poznania.

Współczesne filtry do zdjęć

Współczesne filtry są bardzo zaawansowane. Mimo tego, że są podobne do starej generacji nakładek, to bazują na sztucznej inteligencji i maszynowym uczeniu, czyli zaawansowanych algorytmach matematycznych, które niejako "rozumieją", co jest na zdjęciu i interpretują obraz, dostrajając się do konkretnych zdjęć. Przykładowo – wytrenowany na setkach tysięcy zdjęć algorytm wygładzania skóry automatycznie wykryje niedoskonałości i je usunie. Tak samo jest ze zmianą koloru oczu czy nawet kształtu twarzy.

Automatyzacja i maszynowe uczenie pokazują, jak zaawansowane urządzenia nosimy w kieszeniach. Smartfony przestały być proste, a stały się potężnym narzędziem pracy, którego często nie doceniamy. Bywa tak, że wspomniane automatyczne rozwiązania dadzą niejednokrotnie lepsze efekty niż praca profesjonalnego retuszera.

Fotografia obliczeniowa nie jest już przyszłością, jest teraźniejszością, której doświadczamy z każdym kolejnym selfie. Doskonałym przykładem czasów sztucznej inteligencji w fotografii jest program Luminar AI, który niedawno pojawił się w wersji desktopowej.

Filtry do zdjęć - te aplikacje warto wypróbować

Każda z powyższych aplikacji dostępna jest zarówno na urządzenia z systemem iOS, jak i Android.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.