Jesteś dobrym fotografem? Sprawdź, czy potrafisz poprawnie rozpoznać kolory w 4 testach

Jesteś dobrym fotografem? Sprawdź, czy potrafisz poprawnie rozpoznać kolory w 4 testach21.03.2017 12:04

Fotografowie codziennie muszą się zmagać z kolorem. Robimy kolorowe zdjęcia, kalibrujemy nasze monitory, drukarki, fotografujemy tablice testowe, aby wszystko grało, jak należy. Ale co, jeśli tak naprawdę nie jesteśmy w stanie odróżnić wszystkich kolorów? Te testy pomogą Wam sprawdzić Waszą spostrzegawczość.

Nasze postrzeganie kolorów, ich definiowanie oraz wybór odpowiednich palet, co za tym idzie – przypisywanie im cech, jest uwarunkowane kulturowo, psychicznie i biologicznie. W zależności od tego, w jakim regionie świata żyjemy, możemy inaczej rozumieć barwy. Przykładowo: w kulturze europejskiej biel jest kolorem czystości i spokoju, na dodatek związana jest silnie z religią chrześcijańską, natomiast w Japonii ten kolor oznacza żałobę.

My, jako fotografowie, cały czas myślimy o kolorze. Zaczyna się od tego, że układamy kompozycję w plamy barwne, dobieramy odpowiednie palety, ubrania, barwy świateł, później rejestrujemy obraz zamknięty w 3 kanałach RGB za pomocą naszych aparatów cyfrowych, zgrywamy zdjęcia na komputer, który działa w konkretnej przestrzeni barwnej i wyświetlamy je na skalibrowanym monitorze oraz drukujemy na dopasowanym urządzeniu. Wszystko to po to, by jak najwierniej oddać to, co mamy w głowie.

Osobiście nigdy nie szalałem za kolorem, ponieważ po prostu nie umiem się nim posługiwać – źle postrzegam barwy, nie potrafię dobrać palety ani skomponować wszystkiego w spójną całość. Dlatego wybrałem czarnobiel. Oczywiście można wspomnieć o tym, że kolor odciąga wzrok i tak dalej, ale przecież postrzeganie świata w kolorach jest dla człowieka naturalne. Pamiętajmy o tym, że skala szarości również jest gradacją barwy czarnej do białej.

Sprawdźcie swoją umiejętność rozróżniania kolorów w tych 4 testach. Dajcie znać jak Wam poszło!

Eye Test iGame

Jest to szybka gierka online, w której macie 15 sekund na wybranie koloru, który nie pasuje do pozostałych. Wraz z Waszym postępie w grze, zwiększa się ilość kwadratów do kliknięcia. Za każdym razem jest tylko jeden, który nie pasuje.

Moim wynikiem był „tygrys”. Miałem 24 poprawne odpowiedzi i 1 błąd. Do „jastrzębia” jeszcze trochę mi brakuje.

Enchroma

Enchroma to internetowy test na daltonizm. Na pewno każdy z Was zna to ćwiczenie – pojawiają się karteczki z licznymi kropkami w różnych odcieniach i trzeba kliknąć odpowiednią cyfrę. Taki test często przeprowadza się wśród dzieci w trakcie nauczania początkowego.

Ja, dzięki temu testowi, dowiedziałem się, że mój wzrok jest niewrażliwy na niektóre pasma światła żółtego i czerwonego, przez co mogę mieć problemu z odróżnianiem odcieni brązów. I faktycznie tak jest. Zaskakujące!

X-Rite Color Challenge

Firma X-Rite jest znana z produkowania urządzeń do kalibrowania koloru oraz próbników barw. Na ich stronie internetowej stworzono zabawę dla fotografów, która jest oparta na teście Farnswortha-Munsella. Polega on na ułożeniu kwadracików z kolorami w odpowiedniej kolejności tak, by tworzyły płynne przejście od jednego do drugiego.

To naprawdę ciężki orzech do zgryzienia, zwłaszcza jeśli nie macie skalibrowanego monitora, który wyświetla szeroką gamę kolorów. Chociaż z drugiej strony – możecie spróbować nawet na laptopie, będzie trudniej!

Color

Najtrudniejsze na koniec! Color to skomplikowany sprawdzian Waszej percepcji kolorów. Zaczynamy od pojedynczego punktu na kole kolorów. Chodzi o wizualne dopasowanie odcienia. Na samym końcu są aż 4 kolory, które musimy dopasować jednocześnie. Dodatkowym utrudnieniem jest szybko upływający czas w zadaniu. Pierwsze podejście jest najtrudniejsze, bo trzeba zrozumieć dokładnie, o co chodzi w grze i jak działa jej mechanika. Z każdym kolejnym razem będzie łatwiej. Ciekawe, ilu z Was osiągnie ocenię 10.00. Niestety, u mnie za każdym razem kończyło się w okolicach 7.5.

Cóż, moje wyniki mnie nie zachwyciły. Chyba jednak zostanę przy zdjęciach czarno-białych. Tam przynajmniej nie muszę się martwić czy czerwony, który widzę, jest taki sam jak czerwony, który widzi ktoś inny.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.