Półnagie zdjęcia i wulgarne hasło, czyli niemiecka kampania społeczna

Półnagie zdjęcia i wulgarne hasło, czyli niemiecka kampania społeczna29.03.2019 08:33
Monika Homan

Niemieckie Ministerstwo Transportu spotkało się z falą krytyki po opublikowaniu najnowszej kampanii, która ma zachęcić rowerzystów do ochrony głowy. Na plakatach pojawili się modele w bieliźnie i kasku, a slogan: "Wygląda jak gówno, ale ratuje mi życie" budzi nie mniej kontrowersji. Tym bardziej, że jest po angielsku.

Kampania reklamowa Niemieckiego Ministerstwa Transportu stała się celem kpin i krytyki w mediach społecznościowych. Cel jest słuszny - przekonanie rowerzystów do noszenia kasków. Nieodpowiednia jest za to forma. Uczestnicy programu "Top Model" ubrani jedynie w bieliznę i kaski pozują do pseudo-sensualnych zdjęć. Towarzyszy im slogan "Wygląda jak gówno, ale ratuje mi życie", który również wzbudza wiele kontrowersji.

Ciekawe jest to, że slogan na plakatach napisany jest w języku angielskim, a przecież to niemiecka kampania i plakaty wiszą w Niemczech. Co złego byłoby w napisaniu hasła w ojczystym języku?

Same zdjęcia bardziej nadałyby się do reklamy bielizny, a koronki zupełnie nie pasują do rowerowych kasków. To połączenie jest kompletnie niezrozumiałe i zastanawiam się, jak ktoś wpadł na taki pomysł? Mamy tu trzy wykluczające się wzajemnie elementy: ładne zdjęcia ładnych ludzi w sypialni, slogan o ratowaniu życia i główny temat kampanii, czyli kask.

O ile kask z ratowaniem życia jest powiązany, to co ma z tym wspólnego sypialnia i bielizna? Jeśli już ktoś chciał wykorzystać fakt, że kask faktycznie nie jest najbardziej stylowym elementem ubioru, warto było ubrać modeli w wyszukane stroje, a nie ich rozbierać.

Akcję skrytykowała między innymi niemiecka europosłanka Maria Noichl określając ją, jako zawstydzającą, głupią i seksistowską. Z kolei szefowa resortu rodziny, Franziska Giffey, skomentowała kampanię za pomocą zdjęcia opublikowanego na Facebooku. Zwraca w nim uwagę na to, że kask pasuje również do ubrania.

Rzecznik ministerstwa transportu broni pomysłu na kampanię mówiąc: "Skuteczna kampania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego powinna zwracać uwagę ludzi". Uwagę zdecydowanie udało się zwrócić, tylko czy taka kampania nakłoni kogoś do zakładania kasku, kiedy wsiada na rower?

Samo hasło #lookslikeshit przyjęło się w social mediach i wykorzystywane jest do oznaczania zdjęć pokazujących zły stan dróg rowerowych, lub ich zastawianie, które zdecydowanie bardziej wpływa na bezpieczeństwo rowerzystów niż kask na głowie, lub jego brak.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.