Ludzie wyglądają silniej, gdy pokazujemy ich prawy policzek

Ludzie wyglądają silniej, gdy pokazujemy ich prawy policzek20.02.2017 11:15
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)

W kulturze europejskiej czytamy teksty i obrazy z lewa na prawo. Ludzie, którzy są przedstawieni na zdjęciach, ukazując swój prawy policzek, są postrzegani jako silniejsi, bardziej dominujący i dynamiczni. Simone Schnall, z Cambridge Embodied Cognition and Emotion Laboratory, opracowała raport wyjaśniający to zjawisko.

Według badań Simone Schnall, ludzie spoglądający na prawą część zdjęcia (patrząc w lewo) są postrzegani jako bardziej postępowi, bardziej dynamiczni oraz myślący o przyszłości. Według autorki raportu jest to związane z konkretnym kręgiem kulturowym.

Simone wspomina, że jeśli osoba na zdjęciu ma być postrzegana w lepszy sposób, powinna ona patrzeć w lewo. W europejskiej kulturze czytamy od lewej do prawej strony. A zatem wzrok naszego bohatera, skierowany w odpowiednią stronę może sugerować patrzenie w przyszłość lub nostalgię, związaną z przeżywaniem doświadczeń z przeszłości.

Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)

Zabieg ten jest wykorzystywany często w filmach, aby nadać dynamiki. Bohater, który ma być postrzegany jako bardziej energiczny, wchodzi przeważnie z lewej strony kadru i zmierza ku prawej. Odwrotnie ma się rzecz, jeśli chodzi o sceny konfliktu i agresora – ten jest umiejscowiony z prawej i zmierza „pod prąd”.

Według badań, podobnie postrzegamy na przykład akcje w sporcie. Zdobycie bramki jest przez nas uważane za czystsze oraz bardziej dynamiczne w przypadku, gdy cała sytuacja rozgrywa się od lewej do prawej strony boiska. Szczerze mówiąc, nie myślałem o tym nigdy w ten sposób, ale faktycznie – ze względu na to, że jesteśmy przyzwyczajeni czytać i analizować wszystko od lewa do prawa – tak właśnie jest.

Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)

Historyczna analiza dzieł sztuki, przeprowadzona przez Schnall, prowadzi do interesującego spostrzeżenia. Bohaterowie, którzy byli bardziej dominujący na obrazach, są przeważnie przedstawieni tak, by patrzyli w prawo. Widoczne jest to zwłaszcza w dziełach, na których jednocześnie znajduje się mężczyzna i kobieta. Ta druga jest przeważnie po prawej stronie i jest zdominowana przez bohatera z lewej. Wraz z rewolucją seksualną i rozwojem kwestii równouprawnienia kobiet ten schemat zaczął zanikać.

Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)

Autorka raportu zwraca uwagę na to, że taki sposób postrzegania wynika z kręgu kulturowego, w jakim się obracamy. Dokładnie odwrotna sytuacja występuje w kulturach, gdzie czytanie treści pisanych odbywa się z prawa na lewo. Ma to bezpośrednie przeniesienie na podświadomą analizę obrazu. Ale czy naprawdę trzeba się na tym koncentrować przy tworzeniu dobrego portretu?

Wydaje mi się, że silny portret jest wynikiem spełnienia kilku warunków, niekoniecznie kierunku, w którym parzy model. W fotografii najważniejszą kwestią jest światło – to ono buduje atmosferę i rysuje kształty – sprawia, że dwuwymiarowy obraz staje się wypukły. Dodatkowo warto mieć na uwadze umiejscowienie naszego bohatera w kadrze oraz otoczenie – tak, by nie zdominowało ono głównego motywu fotografii.

Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)

Zawsze podczas sesji zdjęciowej wykonuję kilka próbnych ujęć modela, z którym akurat współpracuję. Zwracam uwagę na lewy profil, prawy oraz na to, jak układają się kształty twarzy przy fotografowaniu en face. Zależnie od tego, które linie wydają mi się bardziej atrakcyjne wizualnie, dobieram resztę kadru. Istotne dla mnie jest spojrzenie oraz to, w jakiej pozycji najlepiej prezentuje się mimika modela – niekoniecznie to, w którą stronę ma skierowane oczy.

Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)
Źródło zdjęć: © © Marcin Watemborski / [Watemborski](https://www.facebook.com/pg/watemborskiphotography/)

Nie zmienia to faktu, że faktycznie – na swoim przykładzie sprawdziłem, że na większości moich zdjęć modele patrzą w prawo i mają uwydatniony lewy policzek. Faktycznie te pozy nadają charakteru uległości, być może nawet zakłopotania i bycia słabszym. W prawo patrzą jedynie na zdjęciach z cyklu, który miał z założenia opowiadać o sile. Sam postrzegam je jako mocne. Na pewno podczas kolejnej sesji zastanowię się nad samym charakterem spojrzenia.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.