Nowe badania pokazują, że dzieci mają ekstremalnie podzielną uwagę. Oglądają dwa filmy jednocześnie

Nowe badania pokazują, że dzieci mają ekstremalnie podzielną uwagę. Oglądają dwa filmy jednocześnie30.03.2023 14:40
Aż 96 proc. dzieci jest konsumentami treści z mediów społecznościowych.
Źródło zdjęć: © Pexels

Współczesna technologia zmusza nas do tego, byśmy koncentrowali się na kilku rzeczach naraz. To, co kiedyś nazywaliśmy wielozadaniowością, dzisiaj staje się standardem. Brytyjski organ państwowy Ofcom przeprowadził badania, w których wykazał, że dzieci potrafią oglądać dwa filmy na smartfonie jednocześnie i wyciągać z nich sedno.

Media społecznościowe przyzwyczajają nas do chłonięcia krótkich treści wideo. W związku z tym oglądamy ich naprawdę sporo. O ile starsi użytkownicy są przyzwyczajeni do koncentrowania się na jednym filmie na raz, tak młodsi w przedziale wiekowym 3-17 lat potrafią już 100 proc. więcej.

Doroczne badanie "Życie dzieci w mediach" przeprowadzone przez Ofcom, brytyjski organ nadzorujący rynek mediów, pokazuje, że aż 96 proc. konsumuje treści z aplikacji i stron z filmami. 58 proc. badanych koncentruje się na transmisjach na żywo, przy czym ten współczynnik rośnie wraz z wiekiem. Nastolatkowie (16-17 lat) aż w 80 proc. oglądają live streamingi. Wśród dzieci najbardziej popularną stroną jest YouTube (88 proc.), natomiast aplikacjami TikTok oraz Snapchat. Zainteresowanie tymi ostatnimi również rośnie z wiekiem, i to znacząco.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tech Winter Challenge: Relacja z akcji

Najciekawsze w badaniu jest jednak coś innego. Młodzi odbiorcy treści korzystają na smartfonach z funkcji dzielenia ekranu i oglądają jednocześnie kilka produkcji. Czasem jest to ekran podzielony na pół, innym razem jest to mniejsze okienko z wideo na większym. Tak czy siak, koncentrują się na dwóch treściach jednocześnie. Często wspomniane filmy nie mają ze sobą najmniejszego związku.

Badanie Ofcomu pokazuje, że dzieci mają problem ze skoncentrowaniem się na jednym przekazie, a łatwiej jest im chłonąć wielorakie treści. Krótko mówiąc – oglądanie długiego filmu je nudzi i potrzebują od niego ucieczki. Jednocześnie trzeba zwrócić uwagę na to, że różne platformy (YouTube, Instagram, TikTok, Snapchat) przyzwyczajają użytkowników do krótkich, często niewymagających treści bogatych w efekty wizualne, jak nagłe cięcia, rozbłyski czy inne ozdobniki.

Kolejnym wnioskiem płynącym z badań jest to, że 96 proc. dzieci ogląda filmy w social mediach, jedynie 32 proc. je tworzy i wrzuca do internetu. Nagrywanie ich nie interesuje, są w większości konsumentami. Jednocześnie są bardzo świadomi treści, które oglądają, a ich obecność w świecie wirtualnym i rzeczywistym się przeplata – zwłaszcza w formie interakcji z rówieśnikami.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.