OFFSET - sposób na dochód z niewykorzystanych zdjęć

OFFSET - sposób na dochód z niewykorzystanych zdjęć13.11.2013 13:07
Piotr Kała

Jeśli realizujesz jakiś fotograficzny temat na zamówienie, to zapewne robisz dziesiątki, setki zdjęć. Klient lub wydawca wybiera zaledwie ułamek tego. Co dzieje się z resztą fotografii? Zwykle trafiają do szuflady, czyli zapełniają kolejne twarde dyski lub zostają usunięte. Teraz jest szansa na ich reaktywację i czerpanie z nich dodatkowego dochodu.

OFFSET (w tym wypadku oznaczający 'poza zestawem') to nic innego jak agencja fotograficzna. W dodatku agencja powiązana z jednym z najbardziej znanych microstocków – Shutterstock. Różnice są jednak ogromne.

Po pierwsze OFFSET chce sprzedawać fotografie bardziej autentyczne od tych prezentowanych w klasycznym banku zdjęć. O tropicielach absurdalnych ujęć z tego typu agencji pisaliśmy już jakiś czas temu w artykule "Getty Critics, Rodzinka Stokowskich… W Sieci piętnują absurdy zdjęć stockowych".

Po drugie - zdjęcia mają pochodzić od uznanych fotografów i być poddane wnikliwej selekcji. I tak agencja rozpoczęła współpracę np. z National Geographic. Wśród innych współpracowników (których na razie jest około 100 z 45 tys. zdjęć) znalazłem polskie nazwisko znanego ilustratora Pawła Jońcy.

Po trzecie - OFFSET ma być przeznaczony dla bardziej wymagającego klienta z grubszym portfelem. Dużo grubszym. Jeśli przyjąć, że osoba wykupująca subskrypcję w Shutterstock płaci około kilkudziesięciu centów za pobrane zdjęcie, to w OFFSET za małe zdjęcie o rozmiarze 1200 px w szerszym boku zapłaci 250 dol. bez względu na autora, rodzaj ilustracji i sposób jej użycia. Większa fotografia kosztuje 500 dol. Do autora ma trafiać 30% tej kwoty. To mniej niż w przypadku standardowych umów agencyjnych (zwykle 50%), pewnie ze względu na nacisk agencji na selekcję materiałów i uzgadnianie do nich praw.

OFFSET zdaje się wchodzić w niszę do tej pory nieeksploatowaną. Dobrze, że powstało miejsce, dzięki któremu fotografowie mogą uzyskać dodatkowy dochód, a fotoedytorzy nowe źródło pozyskiwania zdjęć. Kilka minut przeglądania zdjęć z OFFSET pozwala na ocenę ich jakości. Wiele z nich jest rzeczywiście ciekawych, trudnych do zrobienia, niepowtarzalnych. Mogą wnieść wiele do zilustrowania materiału. Ale jest też wiele zdjęć, których odpowiedniki można znaleźć w Shutterstock.

Wszystko zatem rozbija się o pieniądze. Dobrze, że OFFSET ma w tej kwestii proste zasady, ale czy 250 i 500 dol. to nie za dużo za niektóre z tych zdjęć? Pewnie tak, jeśli na rynku są dostępne podobne fotografie za kilka dolarów. Dlatego idea OFFSET pozostanie raczej na marginesie rynku. Zobaczymy jednak, jaka będzie odpowiedź konkurencji.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.