Chcesz podbić Internet swoimi zdjęciami? Naucz się kultury [poradnik]

Chcesz podbić Internet swoimi zdjęciami? Naucz się kultury [poradnik]27.07.2011 08:10
Fot. Jakub Kaźmierczyk
Jakub Kaźmierczyk

Wielu początkujących fotografów kieruje pierwsze kroki na fora i galerie internetowe. To dobry pomysł  - warto pochwalić się swoimi pracami, ale także przeczytać opinie bardziej doświadczonych fotografów. W tym poradniku znajdziecie przydatne wskazówki dotyczące poruszania się w Sieci.

Jako użytkownik kilku forów internetowych, na których użytkownicy dzielą się swoją twórczością, postanowiłem napisać poradnik, który pozwoli uniknąć podstawowych błędów - przede wszystkim tych dotyczących zachowania się w Sieci. Na pewno będziecie chcieli pokazać zdjęcia bardziej doświadczonym fotografom. Istotny jest wybór miejsca, w którym umieścicie swoje prace. Ponieważ korzystam z forów i galerii internetowych, widziałem naprawdę dużo - chętnie podzielę się swoim doświadczeniem. Myślę, że lektura poniższego poradnika powinna pomóc miłośnikom fotografii.

Takie zróżnicowanie pozwoli Wam obiektywnie spojrzeć na własną twórczość i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Nie zakładajcie kont we wszystkich możliwych serwisach, bo prędzej czy później zapomnicie o większości z nich. Warto poszukać forum użytkowników aparatów firmy, z której sprzętu korzystacie. Tam najszybciej znajdziecie odpowiedzi na nurtujące Was pytania (często techniczne), nawet przed dodaniem własnego wątku.

Spójrzcie również na maksymalną liczbę zdjęć w wątku i koniecznie je numerujcie. Dopiszcie kilka słów o kulisach powstawania fotografii, np. dodając zdjęcia z Barcelony, napiszcie, że zrobiliście je podczas ostatniej, wspaniałej wycieczki do tego przepięknego kraju. Dobre stosunki z forumowiczami można porównać do relacji z dobrymi sąsiadami - to bardzo ważne. Na większości forów znajduje się przycisk Podejrzyj wątek lub inny, o podobnej nazwie. Skorzystajcie z niego, nim zatwierdzicie swój wątek. Dzięki temu zobaczycie, czy nie popełniliście żadnej gafy i czy zdjęcia są właściwie podlinkowane.

Która lustrzanka do 2500 zł?

Fot. Jakub Kaźmierczyk
Fot. Jakub Kaźmierczyk

Jeśli rejestrujecie się na forum i potrzebujecie opinii na temat sprzętu, koniecznie przejrzyjcie już istniejące wątki! Najczęściej zadawane pytanie dotyczy lustrzanki w danym przedziale cenowym. Jeśli o to zapytacie, na 99% na twarzach użytkowników pojawi się purpurowy kolor, po 2 minutach zostaniecie zrugani, a po 10 minutach Wasz wątek zniknie.

Opcja Szukaj nie jest żadnym wytworem szatana, więc przed zadaniem pytania sprawdźcie, czy ktoś nie zrobił już tego wcześniej. Ewentualnie, jeśli nie uzyskaliście wyczerpującej odpowiedzi, dopiszcie kolejny post w istniejącym już wątku. Wierzcie mi, jeśli widzi się to samo pytanie po raz setny, wyzwala to lawinę negatywnych emocji.

Polska język - trudna język

Fot. Jakub Kaźmierczyk
Fot. Jakub Kaźmierczyk

Obojętnie, ile macie lat, 12 czy 40, używajcie poprawnej polszczyzny. Nie mówię, że trzeba pisać wierszem, ale - na litość boską! - wszelkie ^^ , xD, focie, Lol, psheciesh, cb (ostatnio dowiedziałem się, że ten skrót oznacza „ciebie”)… tego nie da się czytać. Warto używać znaków interpunkcyjnych, wielkich liter itp. Kolejna sprawa to wszechobecny język angielski. Jeśli zaczynacie, nie oczekujcie, że Wasze prace obiegną cały świat.

Dopisując do swojego nazwiska dumnie brzmiące „photography”, nie dodacie sobie +10 do lansu - raczej możecie się spodziewać drwin i docinków. Nie przemianowujcie również swoich imion czy nazwisk na obcojęzyczne odpowiedniki, na przykład Tomka Wasilewskiego (zbieżność przypadkowa) na Thomas Wasilewsky Photography. Myślę, że polskie słowo „fotografia”i polskie imię będą zdecydowanie lepiej odbierane.

Nie denerwujcie się, tylko weźcie się do roboty. Jeśli kilka osób pisze Wam, że zdjęcie jest do kitu, to niemal na pewno tak jest. Nie tłumaczcie się, nie dorabiajcie ideologii – zdjęcie ma mówić samo za siebie. Waszych odbiorców nie interesują tłumaczenia, dlaczego fotografie wyglądają tak, a nie inaczej. Ich interesuje wyłącznie to, co widzą. Wszelkie tłumaczenia będą strzałem w stopę. Nie zrażajcie się, wysłuchajcie rad, powtórzcie sesję, stosując się do nich, wystawiajcie kolejne prace, słuchajcie i tak w kółko.

Poza tym jeśli sami oceniacie prace innych użytkowników, nie piszcie "To zdjęcie mi się nie podoba, ponieważ jest brzydkie". Postarajcie się uargumentować swoje zdanie, oceniajcie obiektywnie, nie patrzcie, co napisali przed Wami inni. Musicie przygotować się na to, że prędzej czy później popadniecie z kimś w konflikt. Postarajcie się rozwiązać go poprzez system wiadomości prywatnych, mailowo czy osobiście gdzieś w lesie - nie zaśmiecajcie wątków kłótniami. Poza tym na forum nie należy urządzać wycieczek osobistych.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.