Ściągamy lampę z sanek, czyli studio na lampach systemowych [poradnik cz. I]

Ściągamy lampę z sanek, czyli studio na lampach systemowych [poradnik cz. I]03.10.2011 08:00
Zdjęcie wykonane przy pomocy dwóch lamp systemowych. Fot. JK.
Jakub Kaźmierczyk

Macie lampę systemową? Jeśli tak, to świetna okazja, by wykorzystać ją do budowania domowego, mobilnego studia. Wystarczy trochę chęci, a efekty mogą być naprawdę ciekawe!

Ostatnio testowałem dla Was zestaw z żarówkami studyjnymi za niecałe 300 zł. Bardzo pozytywnie mnie zaskoczył i teraz pewnie ciężko pracuje u Babci Barbary. Pytaliście mnie również o budowanie studia z wykorzystaniem lamp systemowych. Jeszcze do niedawna sam korzystałem z tego rozwiązania - po prostu nie miałem lamp studyjnych. Moje "studio" składało się z lampy Canon 580EXII i Tumax 386AF-Z do systemu Pentaxa. W dzisiejszym poradniku opiszę część teoretyczną, ale już niebawem zamieszczę praktyczny test mojego zestawu.

Dobór lamp

Koszt zbudowania takiego zestawu zależy głównie od ceny lamp, na których będziecie chcieli zbudować studio. Pewnie wielu z Was ma już jedną lampę, która do tej pory lądowała tylko na sankach aparatu. Jeśli nie - przejrzyjcie zasoby

Lampy systemowe są naprawdę bardzo różne. Niektóre mają fotocelę, niektóre nie. Podobna sytuacja występuje z gniazdem synchronizacji. W zależności od posiadanej lampy możecie wyzwalać je za pomocą kabla lub fotoceli. Jeśli budujecie studio z dwiema czy trzema lampami, jedną z nich możecie wyzwalać za pomocą kabla, a pozostałe zostaną wyzwolone fotocelą. Gdyby w portfelu zostało trochę funduszy - kupcie system radiowego wyzwalania. Przede wszystkim uwolnicie się od kabli, nie będziecie ograniczeni długością przewodu i nie narazicie Waszego aparatu na spalenie. Poza tym jest to o wiele bezpieczniejsze dla lamp. Kiedyś przypadkowo szarpnąłem aparatem podłączonym do lampy kablem synchronizacji. Efekt? Lampa wylądowała na ziemi i wyzionęła ducha.

Systemów wyzwalania radiowego jest mnóstwo, od najtańszych, kosztujących około 100 zł za komplet nadajnik - odbiornik, po takie za nawet 2000 zł (podobny komplet firmy Pocket Wizard). Osobiście używałem dwóch raczej tanich rozwiązań. Pierwszym z nich był Phottix Tetra, którego szczerze nie polecam. Przerobiłem trzy takie zestawy i nigdy nie udało mi się osiągnąć większego zasięgu niż 1  metr, gdzie miałbym 100% wyzwoleń. Gdy oddalałem się do 3 lub 4 metrów, lampy wyzwalały się w około 50% przypadków, co jest  nie do zaakceptowania. Jeśli zdecydujecie się na zamówienie lamp Yongnuo, rozważcie system wyzwalania tego producenta. Sam używam modelu RF-602, który jest całkiem solidnie zbudowany i wyzwala lampy w 100% do odleglości około 30 metrów przy nowych bateriach. Do domowych zastosowań w zupełności wystarczy.

System mocowania na statywach oświetleniowychW Sieci znajdziecie bardzo wiele uchwytów do lamp. Nie oszczędzajcie na nich, bo bezpieczeństwo całego zestawu będzie zależało w dużym stopniu od tego elementu. Najlepiej jeśli uchwyt zrobiono z metalu. Nie bez znaczenia jest także sposób, w jaki lampa/wyzwalacz będą przymocowane do uchwytu. Niektóre z nich dysponują tylko czymś na kształt sanek w aparacie, ale nie polecam tego rozwiązania. Jest ono mało stabilne, a w przypadku, kiedy stopka lampy/wyzwalacza jest zbyt gruba, ma się duszę na ramieniu w obawie o lampę. Optymalnym rozwiązaniem jest wyzwalacz radiowy wyposażony w mocowanie statywowe, czyli standardowy, gwintowany otwór o średnicy 1/4 cala. Wtedy uchwyt musi być wyposażony w śrubę o tej samej średnicy. Wydaje mi się, że takie mocowanie jest najpewniejsze i gwarantuje spokój ducha podczas sesji.Modyfikatory

Najpopularniejszym modyfikatorem wykorzystywanym przy tego typu rozwiązaniach są parasolki. Charakteryzują się mobilnością, niewielką wagą i łatwością montażu do uchwytów statywowych. Niemniej jednak Quantuum już jakiś czas temu wprowadził na rynek uchwyt BK-3, dzięki któremu zamontujemy modyfikatory z mocowaniem Bowens.

Niestety, nie ma róży bez kolców. W lampach systemowych palnik znajduje się wewnątrz obudowy w przeciwieństwie do lamp studyjnych, gdzie palnik zazwyczaj jest okrągły i nieosłonięty. Po zamontowaniu softboxa na lampę systemową może spotkacie się z efektem tzw. hotspota, czyli np. softbox oktagonalny w rozmiarze 120 cm będzie świecił dużo mocniej środkową częścią niż na krawędziach, z uwagi na to, że światło jest kierowane bezpośrednio na powierzchnię dyfuzyjną, a nie rozchodzi się po całym softboxie.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku beauty disha. Światło z lampy systemowej skierowane będzie w kierunku refrektora i nie rozproszy we wnętrzu "słoneczka". Jak sobie z tym radzić? Warto zaopatrzyć się w stofen i nakładkę lightsphere, które zapewnią bardziej równomierny rozkład światła w modyfikatorze.

Filtry korekcyjne i efektowe

Budując studio z lampami systemowymi, polecam zaopatrzyć się w filtry efektowe i korekcyjne (szczególnie CTO/CTB). Palniki lamp reporterskich są dużo mniejsze niż w lampach studyjnych, więc takie filtry będą kosztować grosze. Np. za zestaw filtrów CTO w trzech gęstościach zapłacimy około 12 zł. Jeśli lubicie pracować z ringlightem, uzupełnienie oświetlenia błyskowego w takie filtry będzie konieczne. Mając więcej niż jedną lampę, możecie do woli kombinować z filtrami efektowymi, dodając różnokolorowe poświaty na poszczególnych elementach kompozycji. Dostępność tego typu filtrów jest zdecydowanie większa niż filtrów do lamp studyjnych. Cena również zachęca. Wiodącymi producentami są LEE, Rosco i Cokin.

Praktyczny test zestawu opartego na lampach systemowych już niebawem!

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.