Snapchat ma kłopoty finansowe. Czy Instagram wygryzie konkurencję?

Snapchat ma kłopoty finansowe. Czy Instagram wygryzie konkurencję?18.05.2017 08:32

Fotografia mobilna i media społecznościowe rozwijają się niesamowicie szybko. Snapchat jest jedną z najbardziej popularnych aplikacji na świecie, opartych na zdjęciach. Instagram zaczął walkę o monopolizację rynku. Jakie będą efekty tych działań?

Czym jest Snapchat? Jak wygląda obecna sytuacja finansowa firmy?

Snapchat to jedna z najbardziej popularnych darmowych platform społecznościowych na urządzenia mobilne. Opiera się ona w głównej mierze na fotografii oraz krótkich filmikach. Innowacją wprowadzoną przez ten program była możliwość wysyłania znikających po określonym czasie krótkich (do 10 sekund) filmów oraz zdjęć. Jest to jedna z ulubionych platform milionów ludzi.

W aplikacji użytkownik ma możliwość prowadzenia historii swojego dnia, która dostępna jest dla wszystkich użytkowników lub tylko obserwujących (opcjonalnie). Każdy post znika po 24 godzinach. Drugą formą komunikacji jest wysyłanie prywatnych wiadomości, które można wyświetlić tylko raz, gdzie wysyłający określa długość możliwości zobaczenia (do 10 sekund). Oprócz tego w aplikacji są dostępne różne filtry, w tym bardzo popularne, przeznaczone do selfie, np. dodające uszy i pyszczek psa.

W zeszłym roku zostały przedstawione okulary Spectacles, które miały być interesującym i stylowym gadżetem dla miłośników aplikacji. Za ich pomocą można było nagrywać filmiki i wysyłać je za jednym wciśnięciem przycisku.

10 maja 2017 roku firma Snapchat opublikowała pierwszy kwartalny raport dotyczący zarobków. Według "Wall Street Journal" firma zaliczyła spadek zarobków na poziomie 2,2 miliarda dolarów. W zeszłym roku spadek był na poziomie 104,6 milionów dolarów. To ogromna różnica, która może doprowadzić do zamknięcia platformy w niedalekiej przyszłości.

Instagram – największy konkurent Snapchata

Już w 2012 roku Instagram został przejęty przez koncern Facebook. Od tamtego czasu aplikacja zaczęła się zmieniać. Pomijając kwestie podobieństwa do algorytmów Facebooka, pojawiły się również zmiany przypominające działanie Snapchata.

W pewnym momencie na Instagramie pojawiły się ”Historie”, które do złudzenia przypominały to, co oferował Snapchat. Z czasem weszła kolejna funkcjonalność, czyli możliwość wysyłania bezpośrednich wiadomości do użytkowników, które po pewnym czasie znikały. W ten sposób platforma zyskała więcej zwolenników. Instagram zaczął się stawać najlepszym rozwiązaniem dla blogerów. Wiele osób zaczęło odchodzić od Snapchata, ponieważ wszystko, czego potrzebowali, pojawiło się na bardziej popularnej platformie, która oferowała jeszcze więcej.

Najnowsza aktualizacja Instagrama wprowadza kolejne podobieństwo do Snapchata, czyli filtry do selfie, możliwość opublikowania filmu w odwróconym przebiegu, naklejki z hashtagami oraz ”gumkę”, dzięki której użytkownicy mogą stworzyć interesujące zdjęcia.

Obecnie na Instagramie znajdziecie następujące ważne funkcje: prowadzenie kont firmowych, możliwość reklamowania swojego biznesu, postowanie zdjęć w albumach, tworzenie historii oraz wysyłanie bezpośrednich znikających wiadomości. Oczywiście klasyczne działanie aplikacji, czyli wrzucanie pojedynczych zdjęć z filtrami i hashtagami jest dalej podstawą działania.

Jak rozdzielić Snapchata i Instagram?

Sam korzystam z obu platform. Postanowiłem, że moje konto na Instagramie będzie publiczne, skoncentrowane na działalności twórczej. Tam właśnie pokazuję zdjęcia swojego autorstwa i to, co towarzyszy mi na sesjach lub w pracy redakcyjnej. Mogę śmiało powiedzieć, że Instagram to moje konto zawodowe.

Snapchat jest brudnopisem przeznaczonym tylko dla moich znajomych – tam raczej są filmiki z imprez, moja codzienność (o ile dzieje się coś ciekawego). To narzędzie straciło dla mnie jakikolwiek sens zawodowy, skoro w Instagramie mogę mieć wszystko naraz. Dodatkowo są jeszcze przecież aplikacje jak Boomerang do tworzenia gifów.

Co będzie dalej?

Podejrzewam, że w niedługiej przyszłości Instagram wygryzie Snapchata z rynku. Na pewno bardziej prawdopodobne stanie się to w kwestii osób, które prowadzą konta dla swojej działalności zawodowej. Prywatnie – Snapchat wciąż daje większe poczucie anonimowości, o ile możemy mówić o czymś takim w dobie pełnej cyfryzacji i dobrowolnej inwigilacji.

Jestem bardzo ciekawy, czy Instagram zaskoczy nas nowymi opcjami. Być może zobaczymy coś, czego się nie spodziewamy. Póki co platforma rozwija się tak, by zdominować sektor fotograficzny mediów społecznościowych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.