World Press Photo zmienia zasady zgłaszania zdjęć oraz ich oceny

World Press Photo zmienia zasady zgłaszania zdjęć oraz ich oceny26.11.2015 12:25
Źródło zdjęć: © World Press Photo of the Year 2012 © Paul Hansen, Sweden, Dagens Nyheter

Czy nowy kodeks etyczny i wysokie normy w sposobie zgłaszania zdjęć do przyszłorocznej edycji konkursu World Press Photo sprawią, że umilkną dyskusje na temat ingerencji w nagrodzone zdjęcia?

Organizatorzy prestiżowego konkursu fotografii prasowej World Press Photo, nauczeni doświadczeniami i kontrowersjami z poprzednich lat, wydali kodeks etyczny, który przewiduje nowe zasady zgłaszania fotografii biorących udział w konkursie. Mają one na celu zniwelowanie wątpliwości dotyczących prawdziwości wygrywających fotografii.

Nowa strategia najbardziej prestiżowego współzawodnictwa w świecie fotografii prasowej koncentruje się wokół realizacji dwóch głównych założeń.

W pierwszej kolejności najważniejsze jest upewnienie się, że konkurs, warsztaty oraz wystawy będą promowały fotografię w myśl etyki dziennikarskiej i uczciwości, a zgłaszane prace będą wynikiem świadomej pracy i uwieczniania scen, które wynikają z realnego stanu rzeczy, a nie z wyreżyserowanych zajść. Co za tym idzie - uczestnikowi nie wolno ingerować w realizm poprzez nakłanianie do odtworzenia wydarzeń, których nie udało mu się sfotografować.

Obowiązkiem osoby zgłaszającej zdjęcia jest również upewnienie się, że w obrazie nie zostały zastosowane zmiany mające wpływ na treść samego dzieła. Całość musi również zostać opatrzona dokumentacją przedstawiającą informacje na temat procesu realizacji materiału. Wprowadzono również obostrzenia dotyczące obróbki zdjęć. Mniej istotne zmiany dotyczą nazw kategorii publikowanych materiałów oraz wprowadzenia kategorii grupowej pod nazwą "Projekty długoterminowe".

Drugą poruszaną kwestią jest ocenianie prac przez jury - uczestnik będzie miał prawo do pełnego wglądu w proces selekcji zdjęć oraz będzie mógł zapoznać się procedurą oceniania i kwalifikacji zgłoszeń. Jeśli w zgłoszonym zdjęciu zostanie stwierdzona manipulacja, względem uczestnika zostanie uruchomiony proces weryfikacji pracy, który będzie trwał do 36 godzin - zakłada on m.in. kontakt z autorem w celu wyjaśnienia wątpliwości. Jeśli zostaną one potwierdzone uczestnik zostanie wykluczony z możliwości wzięcia udziału w konkursie na kolejne dwa lata.

Założenia zostały stworzone pod przewodnictwem Larsa Boeringa ze względu na doświadczenia płynące z poprzednich edycji konkursu. Przed ogłoszeniem nowej strategii została ona skonsultowana z 17 fotografami, edytorami oraz wydawcami z całego świata, w tym: Amsterdamu, Pekinu, Hamburga, Londynu, Nowego Jorku, Paryża czy Nairobii.

Przyjmowanie zgłoszeń do przyszłorocznej edycji World Press Photo rozpocznie się 2 grudnia 2015 roku i potrwa do 13 stycznia 2016. Więcej informacji dostępne jest pod adresem worldpressphoto.org.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.