Karta pamięci: jaką wybrać?

fot. Eric Tastad/Flickr.com

fot. Eric Tastad/Flickr.com

Kupujesz nowy aparat i nie wiesz, jaką kartę pamięci do niego dobrać? Nie martw się, bo nawet ci bardziej zaawansowani użytkownicy cyfrówek mogą się tu pogubić. Warto jednak zachować spokój, spojrzeć do instrukcji obsługi lub na sam aparat i zastanowić się. Ale najpierw trzeba przeczytać nasz poradnik.

Mimo że rodzajów kart pamięci jest ogromna liczba, to po szybkim spojrzeniu na najbardziej popularne widać, że zdecydowana większość cyfrowych aparatów fotograficznych używa kart SD/SDHC/SDXC, a bardziej zaawansowane lustrzanki obsługują dodatkowo karty CF. Praktycznie wybór zawęża się więc do dwóch rodzajów.

Jednak dla porządku możesz zapoznać się ze wszystkimi dostępnymi rodzajami kart w Wikipedii. Prócz kart SD/SDHC/SDXC (Secure Digital) oraz CF (Compact Flash) stosunkowo popularne są również rozwiązania forsowane do niedawna przez Olympusa (xD Card) oraz Sony (MemoryStick). Jednak w tej chwili nie ma sensu nimi się zajmować — formaty te przegrały batalię o popularność i trzeba się trzymać od nich z daleka.

fot. Shawn McClung/Flickr.com

Jakiej karty pamięci potrzebujesz? Dowiesz się szybko, spoglądając na gniazdo w aparacie, w którym montuje się kartę pamięci. Powinien być tam symbol odpowiedniego typu karty. Oczywiście pomogą również przeczytanie instrukcji obsługi lub szybki wywiad w Google'u.

9 darmowych programów do wywoływania plików RAW

Z powodu kilku coraz to nowszych odmian kart SD, SDHC i SDXC o identycznych rozmiarach miej w pamięci to, że aparat może nie obsługiwać najnowszych standardów i gwarantuje zgodność na przykład tylko z kartami SD. Jednak najczęściej można rozszerzyć zgodność również na karty SDHC, wgrywając aktualizację wewnętrznego oprogramowania aparatu (firmware).

Karty CF (Compact Flash)

Karty Compact Flash pamiętają jeszcze najstarsi górale. Standard powstał w laboratoriach firmy SanDisk w 1994 roku i jest powszechnie używany do dzisiaj. Z powodu rozmiarów samej karty nie używa się go zazwyczaj w najmniejszych kompaktach, ale z powodzeniem można znaleźć takie karty w większych rozmiarowo lustrzankach cyfrowych czy nawet kamerach wideo.

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

Nie bez znaczenia jest także ich solidna budowa — szczególnie w porównaniu z najmniejszymi kartami, np. microSD. Dla mnie liczy się właśnie wielkość, bo niechlujnie rzuconą kartę CF znacznie łatwiej jest znaleźć w bałaganie na biurku niż jakieś inne maleństwo. W tej chwili największa karta ComapctFlash, jaką odnotowałem na rynku, miała pojemność 128 GB, oferowała odczyt/zapis na poziomie 85 MB/s i kosztowała ok. 1850 zł.

Karty SD (Secure Digital)

Zwykłe karty SD powoli już są zapominane, głównie z powodu aktualizacji standardu do wersji i szybszych i pojemniejszych. Standardowo mogą mieć pojemność jedynie do 2 GB i występować w różnych rozmiarach (wysokość x szerokość x grubość, w mm):

  • SD, 32 x 24 x 2,1 mm
  • miniSD, 21,5 x 20 x 1,4 mm
  • microSD, 15 x 11 x 1,0 mm

Karty SDHC (Secure Digital High Capacity)

To pojemniejsza wersja karty SD; pojemności wynoszą od 4 do 32 GB (m.in. z powodu zamiany zwykłego systemu plików FAT, na FAT32); występuje również w odmianie o normalnej wielkości SDHC, miniSDHX oraz microSDHC.

Karty SDXC (Secure Digital eXtended Capacity)

To najnowszy pomysł ludzi od magazynowania danych. Karty te są bardzo szybkie i bardzo pojemne — najmniejsza z nich ma 32 GB pojemności, a górną granicę wyznacza magiczna liczna 2 TB (terabajty). To pozwala na upakowanie (w dużym przybliżeniu) na jednej małej karcie 100 filmów w HD, 480 godzin nagrana o jakości HD czy prawie 140 tysięcy zdjęć o standardowej, średniej rozdzielczości. Karty formatowane są w standardzie exFAT, który może nie być rozpoznawany przez starsze komputery z np. Windows XP — nie formatuj ich w takiej sytuacji, tylko zaktualizuj system.

Pojemność

Zanim kupisz swoją kartę, zastanów się, co będziesz na niej zapisywał. Większość dzisiejszych aparatów, w tym lustrzanki cyfrowe, potrafi kręcić filmy o rozdzielczości Full HD. A jedna minuta takiego filmu potrafi zająć nawet i 250–300 MB. Jeśli więc chcesz nagrywać swoim nowym sprzętem filmy, zastanów się nad kartą o jak największej pojemności — jedynym ograniczeniem będzie stan twojego posiadania.

Jednak jeśli chcesz się skupić na zdjęciach, istnieje również szkoła, która radzi mieć przy sobie nie jedną, ogromną kartę, a dwie o mniejszej pojemności. Jeśli zgubisz jedną, zawsze zostanie druga. To samo dotyczy awarii i utraty danych.

Uśredniając, można przyjąć, że na kartach o danej pojemności można nagrać tyle minut filmu (w wysokiej rozdzielczości i w zależności od jakości):

  • 2 GB = 20–45 minut;
  • 4 GB = 40–90 minut;
  • 8 GB = 80–180 minut;
  • 16 GB = 160–360 minut;
  • 32 GB = 320–720 minut.

Jeśli przyjmiemy średnią rozdzielczość 10 megapikseli i standardowy zapis z dobrą jakością w pliku JPG, to:

  • 2 GB = 770 zdjęć;
  • 4 GB = 1540 zdjęć;
  • 8 GB = 3080 zdjęć;
  • 16 GB = 6160 zdjęć;
  • 32 GB = 12320 zdjęć.

Jak widzisz, robiąc tylko zdjęcia i zapisując je w plikach JPG, można zaspokoić się bezpiecznym rozwiązaniem w postaci dwóch kart o pojemności 2 GB. Jeśli okazjonalnie nagrywasz filmy HD, to rozsądnym wyborem będzie minimum 8 GB.

Nad kartami o większej pojemności powinni również pochylić się aktualni lub przyszli posiadacze nowoczesnych lustrzanek z aspiracjami do eksperymentowania. Prędzej czy później wszyscy spróbują robić zdjęcia i zapisywać je w plikach RAW. Dają one więcej możliwości podczas ich cyfrowego "wywoływania", ale zajmują też więcej miejsca.

Weźmy na przykład nową, fajną lustrzankę Canona — model EOS 60D z matrycą o rozdzielczości 18 megapikseli. Pliki JPG zapisane w dobrej jakości zajmują ok. 6–7 MB, natomiast to samo zdjęcie zapisane w pliku RAW (CR2 w przypadku Canona) to już wielkość rzędu 20–24 MB. To spora różnica, którą koniecznie trzeba uwzględnić przed zakupem karty. A jeśli w EOSie 60D znajdzie się karta o pojemności ledwo 2 GB, to będzie można zapisać na niej ledwo 85 zdjęć w pliku RAW. To jednak i tak więcej niż na tradycyjnym filmie analogowym o 36 klatkach.

Szybkość

Tutaj będzie trochę zamieszania, bo producenci stosują różne sposoby oznaczania prędkości kart. Ogólnie można przyjąć, że do aparatu kompaktowego wystarczy karta o standardowej prędkości. Jeśli w aparacie masz funkcję nagrywania HD, powinieneś wybrać szybszą kartę, aby zapewnić płynność nagrywania. Najbardziej wymagające są nowoczesne lustrzanki cyfrowe, które nie dość, że potrafią nagrywać filmy w Full HD, to jeszcze mogą robić zdjęcia seryjne (od 3 do 10 i więcej klatek na sekundę) i zapisywać je w dużych plikach RAW. Aby nie mieć przestojów w zapisywaniu danych, niezbędna będzie szybka karta.

W miarę jasne oznaczenia mają karty SD, SDHC i SDXC — ich gwarantowaną minimalną prędkość transferu producenci oznaczają różnymi klasami: 2, 4, 6, 10 (od najwolniejszej). Dodatkowo w przypadku kart HC i XC na obudowie karty możecie znaleźć oznaczenie z cyfrą "1" wstawioną do litery "U" - oznacza to nowy standard UHS Speed Class gwarantujący transfer na maksymalnym poziomie do 104 MB/s.

Wspomniane wcześniej klasy prędkości (cyfry zamknięte w literce "C") dają tylko ogólne pojęcie o prędkości karty, bo gwarantują minimalną prędkość, a rzeczywisty transfer może być znacznie szybszy.

Zarówno na kartach z rodziny SD, jak i CF często pojawia się oznaczenie z mnożnikiem (np. 333x) - poniższa lista pomoże odcyfrować ich prędkość w MB/s:

  • 32x = 4,8 MB/s
  • 40x = 6 MB/s
  • 66x = 10 MB/s
  • 80x = 12 MB/s
  • 100x = 15 MB/s
  • 133x = 20 MB/s
  • 150x = 22,5 MB/s
  • 200x = 30 MB/s
  • 233x = 35 MB/s
  • 266x = 40 MB/s
  • 300x = 45 MB/s
  • 333x = 50 MB/s
  • 400x = 60 MB/s
  • 433x = 65 MB/s
  • 600x = 90 MB/s
  • 667x = 100 MB/s
  • 800x = 120 MB/s
  • 887x = 133 MB/s
  • 900x = 135 MB/s
  • 1000x = 150 MB/s

Czyli jaką kartę pamięci wybrać?

Jeśli masz aparat kompaktowy, to w zupełności wystarczy karta o standardowej prędkości, powiedzmy Class 4. W przypadku lustrzanek warto zastanowić się nad kartami CF o prędkości ok. 400x, zgodnymi ze standardem UDMA. Jeśli aparat obsługuje karty SD/SDHC/SDXC, to warto pomyśleć o karcie minimum Class 6 z uwzględnieniem rodzaju obsługiwanego standardu.

Jeśli kogoś stać, to może kupić o wiele szybszą kartę, której co prawda prędkość nie będzie w pełni wykorzystywana w aparacie, ale za to po zakupie odpowiedniego i zgodnego z kartą czytnika, będzie można znacznie przyspieszyć transfer zdjęć i filmów na komputer.

W ramach poszukiwań przed zakupem polecam stronę Roba Galbraitha, który cały czas uzupełnia bazę testowanych przez siebie kart pamięci, a wyniki umieszcza na stronie. Jest to o tyle ciekawe, że testy przeprowadzane są na konkretnych aparatach (lustrzankach) oraz dodatkowo w czytniku. Jeśli tam znajdziecie i wybraną przez siebie kartę, i aparat — będziecie mieli pełny przegląd tego, jakiej wydajności możecie się spodziewać.

Przykładowe ceny kart pamięci

Całkiem szybką (20 MB/s), markową kartę pamięci SDHC o pojemności 4 GB możecie kupić już od ok. 60 złotych. Podobnej klasy markową kartę SDHC o pojemności 16 GB i transferze 30 MB/s można znaleźć w Internecie w cenie od ok. 200 zł. Kartę CF z tej samej, markowej serii o transferze 60 MB/s, zgodną z UDMA i o pojemności 16 GB kupicie od ok. 300 zł.

Ale polecam oczywiście wszelkiego typu porównywarki, w których można sobie filtrować dokładnie parametry — wielkość, rodzaj, prędkość i inne. Warto, bo różnice w cenach są spore.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Fotografowanie w krajach egzotycznych. Skuteczne rady, jak się przygotować Obróbka portretu studyjnego w darmowym Gimpie [wideoporadnik] Najciekawsze lustrzanki do 3000 zł Pomysły na prezent dla fotografa do 300 zł Kiedy zapadnie zmrok, czyli obróbka zdjęć nocnych [wideoporadnik] Adobe Lightroom: jak usunąć zamglenia ze zdjęć w kilka minut? [wideoporadnik] Malowanie światłem - sposób na ciemne, zimowe wieczory [poradnik] Pełna obróbka słonecznego portretu w przyśpieszeniu [screencast] Tablet graficzny - jak z niego korzystać? [wideoporadnik] Portrety jesienną porą i podstawowym obiektywem [poradnik] Czytelniku, rób zdjęcia! Planowanie czy przypadek, czyli fotograficzne przygotowanie do wyjazdu w Alpy EL-wire - pomysł na kreatywny portret z efektem płomieni 10 pomysłów na zainteresowanie dziecka fotografią Szybka i prosta konwersja presetów z Lightrooma do Camera RAW [wideoporadnik] Jacek Pałkiewicz: Duży trud i wysiłek są wliczone w umowę z podróżami [wywiad] Photoshopowy fryzjer, czyli jak okiełznać niesforne kosmyki na zdjęciach studyjnych [wideoporadnik] Fotografia mody bez wychodzenia z domu - jak zacząć? Efekt miniatury w 5 minut w Adobe Photoshop CC [wideoporadnik] Frymografia: Mniej daje więcej 4 rzeczy, które robi każdy fotograf (albo wkrótce zacznie) Oddajcie nam analogowość! Adobe Lightroom - jak obrobić jedno zdjęcie na kilka sposobów nie tracąc ustawień? [wideoporadnik] Przepis na zdjęcie - pół na pół

Popularne w tym tygodniu:

Talent najmniej ważny Focus breathing, czyli oddychające obiektywy