Zdjęcia ze smakiem, czyli fotografia kulinarna - sprzęt, światło, dodatki i sztuczki [wideoporadnik]

Zastanawialiście się kiedyś, jak robić smakowite zdjęcia kulinarne? W dzisiejszym poradniku zdradzę kulisy mojej pracy - zobaczycie, jaki sprzęt wykorzystuję w moich sesjach, pokażę również ciekawe modyfikatory światła, a także różne sztuczki.

31 mm, 1/50 s, f/2.8, ISO 400

31 mm, 1/50 s, f/2.8, ISO 400 Jakub Kaźmierczyk)

Zdjęcia kulinarne to jedna z ciekawszych dziedzin fotografii. Doskonale pamiętam swoje początki ze zdjęciami żywności. Zaczęło się od fotografowania kawy — mając kilkanaście lat wygrałem jeden z konkursów organizowanych przez Tchibo i portal onephoto.pl. Potem zdobyłem zlecenie od Burger Kinga, gdzie znów fotografowałem kawę. Kolejne zlecenia spływały i naprawdę mnie to wciągnęło.

Sesję dla Starbucksa, którą realizowałem przed rokiem w całości zrobiłem Olympusem E-M5 Mark II z obiektywami 60 mm f/2.8 Macro i 12-40 mm f/2.8 PRO.

Pierwsze zlecenie zrealizowałem Pentaksem K100D Super, fotografując na dodatek w trybie JPG, a to, że zdjęcia wisiały naprawdę długo na menuboardach, było chyba szczęściem głupiego. Potem przeszedłem na pełnoklatkowe lustrzanki Canona, ale korciło mnie, żeby zrealizować zlecenie bezlusterkowcem. Nie ukrywam, że miałem przed tym niemałą tremę, szczególnie że aparat, którym wtedy dysponowałem, nie miał nawet wizjera. To był Olympus PEN E-P5. Nieco obawiałem się zabrać mały, niepozorny aparat na poważną sesję, ale mimo wszystko spakowałem go do torby, a podczas sesji fotografowałem mocno czekoladowe produkty. Zdecydowałem, że wszystkie zdjęcia zrobię Canonem 5D Mark III z obiektywem 100 mm f/2.8 L Macro i wspomnianym E-P5 z obiektywem 60 mm f/2.8 Macro. Finalnym zdjęciem było połączenie wielu fotografii w jedną — zawierającą wszystkie produkty ułożone na deskach, na tle kawiarni. W końcu zdjęcie jest wynikiem współpracy obydwu aparatów, bo podkład i tło zostało zrobione Canonem, natomiast wszystkie produkty Olympusem. Dlaczego? Zdjęcia z bezlusterkowca były po prostu ostrzejsze, choć trudno powiedzieć, że te z Canona były nieostre.

To zdjęcie jest połączeniem kilku zdjęć - każdy produkt fotografowany był osobno, podkład i tło to również oddzielne zdjęcia.

Po premierze modelu E-M5 Mark II z trybem HiRes, oferującym zapis RAW 64-megapikselowych zdjęć, będący wynikiem połączenia 8 fotografii w jedną, zdecydowałem się na zabranie tego aparatu jako jedynego, a kilka tygodni później sprzedałem lustrzankę. HiRes przy statycznych scenach (a jedzenie raczej nie ucieka) sprawdza się świetnie, a który aparat za 5000 zł zaoferuje mi 64 czy 80 megapikseli?

SPRZĘT, Z KTÓREGO KORZYSTAŁEM:

Olympus OM-D E-M1 Mark II - najnowszy, flagowy bezlusterkowiec Olympusa. Oferuje 20-megapikselową matrycę, tryb HiRes 80 megapikseli, tethering i synchronizuje się z lampami błyskowymi do 10 kl./s.

Olympus PEN-F - aparat, z którego korzystam od czasu jego premiery. Również dysponuje 20-megapikselową, stabilizowaną matrycą i trybem HiRes 80-megapikseli. Do tego świetnie wygląda i jest mały.

Olympus M. Zuiko Digital 60 mm f/2.8 Macro - to mój podstawowy obiektyw do zleceń fotografii kulinarnej. Oferuje ponadprzeciętną ostrość w całym kadrze, ekwiwalent 120 mm sprawia, że niewielki plan jesteśmy w stanie wykadrować w całości. Funkcja makro przydaje się przy fotografowaniu detali.

Olympus M. Zuiko Digital 12–40 mm f/2.8 PRO - to bardzo uniwersalny zoom, który wykorzystuję najczęściej przy zdjęciach pod kątem 90 stopni, kiedy zawieszam aparat na kolumnie poprzecznej mojego statywu. Jest bardzo ostry w całym zakresie, zarówno w centrum, jak i na brzegach. Oferuje także małą odległość ostrzenia, więc mogę skupić się również na detalach.

W dzisiejszym wideo chcę pokazać Wam trochę mojej pracy od kulis. Zobaczycie, z jakich funkcji aparatów korzystam, jak oświetlam fotografowane sceny, z jakich modyfikatorów korzystam, jak również, skąd biorę dodatki do sesji. Tu oczywiście z pomocą przychodzą rewelacyjne stylistki żywności, ale na początku mojej drogi musiałem się naprawdę mocno nakombinować. Resztę zobaczycie w filmie!

Artykuł powstał we współpracy z firmą Olympus

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki autorskie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Ciekawe zdjęcia studyjne w domu? Sprawdzamy zestaw Quadralite Move 300 KIT Dostałem swój pierwszy aparat. Co warto wiedzieć na początku? [poradnik] Jak samemu wykonać stylową ramkę na instaxy? [zrób to sam] Fotografowanie w zimie - praktyczne rady, jak dbać o sprzęt i swoje zdjęcia 10 podstawowych rad, jak zacząć fotografować i zarabiać na fotografii stockowej 3 proste sposoby na kreatywną podstawkę do instaxów [zrób to sam] Unplugged Wedding, czyli ślub z zakazem fotografowania. O co chodzi i czy warto? Serwer NAS jako domowe centrum danych, rozrywki i multimediów Oto, jakie efekty daje różne oświetlenie i modyfikatory w 111 portretach Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] Nowa lustrzanka do 2000 zł - na które aparaty warto zwrócić uwagę? 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Optymalna archiwizacja i wygodne zarządzanie danymi - radzimy, jak się za to zabrać [poradnik] Barwy po mojemu, czyli system pracy z kolorem od A do Z Jak wykonać portret biznesowy? Skuteczne rady i schematy oświetlania [poradnik] Duży może jeszcze więcej - lampa Quadralite Atlas 600 TTL w praktyce Jak fotografować Superksiężyc? [poradnik] Oto 9 rad Steve'a McCurry'ego na to, jak dobrze skomponować obraz Małe GOBO, wielkie efekty. Oto jak zrobić przydatne narzędzie do zdjęć produktowych [zrób to sam] 5 powodów, dla których fotograf powinien mieć dobry monitor [poradnik] Orionidy 2016 - jak i gdzie fotografować jesienne spadające gwiazdy? Backup w pracy fotografa – czym jest, dlaczego jest ważny i jak prawidłowo go robić?

Popularne w tym tygodniu:

8 darmowych filmów instruktażowych, dzięki którym nauczycie się retuszu zdjęć beauty