Olympus ED 17 mm f/1.2 PRO oraz 45 mm f/1.2 PRO

Olympus ED 17 mm f/1.2 PRO oraz 45 mm f/1.2 PRO (© MF)

Olympus ED 17 mm f/1.2 PRO oraz 45 mm f/1.2 PRO czyli najnowsze, jasne stałki Olympusa w akcji

Olympus swoimi obiektywami o jasności f/1.2 stara się skraść serca profesjonalnych fotografów, którzy dotychczas nie dostrzegali profesjonalnego potencjału systemu Mikro Cztery Trzecie. Zobaczcie co potrafią super jasne stałki Olympusa.

Dzięki uprzejmości Olympus Polska mieliśmy okazję uczestniczyć w warsztatach fotografii portretowej prowadzonych przez Arcadiusa Mauritza, który jest uznanym portrecistą i fotografem mody, laureatem nagrody VIVA! Photo Awards 2017 w kategorii moda.

Olympus 45 mm f/1.2 PRO

W czasie warsztatów mogliśmy pofotografować najnowszymi obiektywami Olympusa M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO oraz Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO.

Pod względem gabarytów cała seria obiektywów Olympusa o jasności f/1.2 jest bardzo podobna. Gdyby nie mniejsza przednia soczewka w obiektywie 17 mm trudno byłoby go odróżnić od 45 mm czy 25 mm. Obiektywy nie są małe jak na Mikro Cztery Trzecie, jednak w porównaniu z jasnymi obiektywami do większych matryc są znacznie mniejsze. Jeden obiektyw byłem w stanie spokojnie schować do tylnej kieszeni spodni. Oba szkła są solidnie wykonane i mają oczywiście metalowy bagnet.

Obiektywy oferują przesuwany pierścień ostrości, który po zmianie pozycji daje szybki dostęp do manualnego ustawiania ostrości. Muszę przyznać, że ta funkcja bardzo przypadłą mi do gustu, a współpraca manualnego ostrzenia z elektronicznym wizjerem OM-D E-M1 Mark II to czysta przyjemność. Trzeba jednak pamiętać o przesunięciu. Obok pierścienia ostrości na obiektywach znajdziemy jeszcze przycisk L-Fn, pod który można przypisać różne funkcje.

M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO

Zobacz również: Sony A77 Mark II - test

Autofokus
Olympus chwali się bardzo szybkim autofokusem, który rzeczywiście daje radę. Poza kilkoma przykładami, gdzie aparat zgubił się na jednolitych fakturach albo lampkach w drugim planie, OM-D E-M1 Mark II z obiektywami 17 mm i 45 mm ostrzy bardzo szybko i skutecznie. Nietrafione były pojedyncze kadry, co przy fotografowaniu poruszających się modelek nie jest takie oczywiste. Bardzo zgrabnie też działa wykrywanie twarzy, które pomaga utrzymać to, co najważniejsze w płaszczyźnie ostrości.

Pierwsze wrażenie z fotografowania obiektywyami z serii PRO jest bardzo pozytywne. Zarówno portretowy M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO jak i bardziej streetowy 17 mm f/1.2 PRO ostrzą błyskawicznie, są świetnie wykonane i jak na jasność f/1.2 (odpowiednik głębi ostrości f/2.4 dla pełnej klatki) są naprawdę poręczne, gdyby jeszcze cena było trochę niższa… Wtedy Olympus mógłby zaliczyć do grona klientów także amatorów, którzy nie zarabiają na fotografii. Przy cenie ponad 5000 zł jest to propozycja dla profesjonalistów i amatorów z grubszym portfelem. Poniżej prezentujemy kilka zdjeć przykładowych prosto z puszki, które udało nam się wykonać podczas warsztatów.

Olympus M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO

Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

WD My Cloud Home Duo - test nowoczesnej, domowej chmury dla każdego Olympus OM-D E-M10 Mark III - test nowego bezlusterkowca dla amatorów Wideotest nowych akcesoriów firmy Peak Design, która uzbierała już ponad 15 mln dolarów na Kickstarterze Zabrałem Fujifilm X-E3 w podróż po Europie. Mój subiektywny i praktyczny test Peak Design Everyday Sling – torba fotograficzna, którą nosisz tak, jak lubisz Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO to mistrz! Test uniwersalnego obiektywu Instax Share SQ SP-3 - drukuje natychmiastowo w kwadracie i daje mnóstwo frajdy Sprawdziłem MeFoto Backpacker - tani, lekki i praktyczny statyw dla podróżników Quadralite A1 - recenzja małej lampy o dużych możliwościach Olympus M. Zuiko Digital 45 mm f/1.2 PRO - moje pierwsze zdjęcia przykładowe + wideo Canon EOS 6D Mark II - test następcy popopularnej pełnoklatkowej lustrzanki Loupedeck – zostań DJ-em w świecie fotografii. Test kontrolera do Lightrooma Adobe Lightroom CC i Classic - recenzja nowych programów do obróbki zdjęć Sony FE 24-105 mm f/4 G OSS - nasze zdjęcia przykładowe Sony A7R III - wszystko, co o nim wiemy. Pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe Feiyu Tech A2000 - wideotest nowego gimbala z dalekiego wschodu Fujifilm X-E3 - nasze pierwsze zdjęcia przykładowe Sony A9 - test bezlusterkowca, który ma być zabójcą lustrzanek Subiektywnie o Leica M Monochrom Typ 246 Czy Nikon D850 to rzeczywiście lustrzanka kompletna? Sprawdzamy w praktyce [test + wideo] Canon 6D Mark II zbadany przez DxO. Nie jest aż tak źle, jak myśleliśmy Samsung Galaxy S8+: praktyczny, fotograficzny test aparatu w podróży Nikon D7500 - przepustka do poważnej fotografii czy drogi gadżet? [test] Fujifilm X-E3 - bezlusterkowiec dla zaawansowanych amatorów w naszych rękach

Popularne w tym tygodniu:

Olympus ED 17 mm f/1.2 PRO oraz 45 mm f/1.2 PRO czyli najnowsze, jasne stałki Olympusa w akcji GoPro HERO 6 - z pogodą pod górkę