Fotoreportaż w praktyce część I – przygotowanie do wyjazdu i dobór sprzętu

Fotoreportaż w praktyce część I – przygotowanie do wyjazdu i dobór sprzętu13.05.2015 14:29
Źródło zdjęć: © © Krystian Bielatowicz
Akademia Nikona

Fotoreportaż do jedna z trudniejszych, ale i najbardziej interesujących dziedzin fotografii. Jego celem jest przedstawienie w fascynujący sposób zwykłych ludzi i sytuacji, uwypuklenie tematów nieoczywistych, wywołanie u odbiorcy konkretnej reakcji lub jego zaangażowania. Wraz z Akademią Nikona, organizującą warsztaty dla miłośników fotografii, przygotowaliśmy kilka przydatnych porad dotyczących właśnie tej specjalizacji. Z poniższego tekstu dowiecie się o czym należy pamiętać rozpoczynając przygodę z fotoreportażem, jak przygotować się do wyjazdu oraz jaki sprzęt będzie do tego odpowiedni. Mamy także dla Was konkurs, którego szczegóły przedstawimy w drugiej części poradnika.

Autorem tekstu jest Krystian Bielatowicz z Akademii Nikona.

Rekonesans to podstawa

Pierwszy krok ku dobremu i zaangażowanemu fotoreportażowi to po prostu fascynacja jakimś tematem. Włożenie weń całego serca. Idealną sytuacją jest znalezienie tematu przez samego fotografa, ale najczęściej jest odwrotnie – to fotograf musi się za tematem dobrze nachodzić. Komercyjnie zlecone materiały są trudne, gdyż nasza wizja może się rozminąć z oczekiwaniami klienta.

Pytanie tylko jak znaleźć temat, który uznamy za godny sfotografowania? Myślę, że dookoła znajduje się ich niemało. Przede wszystkim należy być uważnym, żeby w potoku błahych informacji spływających na nas z każdej strony dostrzec te naprawdę wartościowe. Słuchajmy ludzi, czytajmy artykuły, nawet te najkrótsze, oglądajmy filmy fabularne, dokumentalne i reportaże.

Znaczenie odpowiedniego sprzętu

Benjamin Lowy fotografował rewolucję w Libii używając telefonu, a Pep Bonet fotografuje i filmuje Nikonem D4. Sprzęt ma ogromne znaczenie w realizacji fotoreportaży, ale musi być dobierany umiejętnie. Każdy materiał często wymaga innych aparatów lub obiektywów. Czasami potrzeba bardzo wysokich czułości (mało światła, czułości ISO 20 000-50 000) albo zdjęć seryjnych 11 kl./s (sport, przyroda itp.). Natomiast jeśli temat jest spokojny i czas nas nie goni, mamy dużo światła, to nawet bezlusterkowiec i telefon dadzą radę.

Źródło zdjęć: © © Krystian Bielatowicz
Źródło zdjęć: © © Krystian Bielatowicz

Niektórzy pracują dużymi lustrzankami z dwoma zoomami 24-70 mm oraz 70-200 mm, ale wielu fotografów wybiera mniejsze lustrzanki z poręcznymi, jasnymi obiektywami stałoogniskowymi, (można fotografować w trudnych warunkach oświetleniowych oraz pracować małą głębią ostrości). Warto zaznaczyć, że w bardziej niebezpiecznych regionach świata, mniejszy sprzęt po prostu nie rzuca się tak bardzo w oczy. Jest on również dużo lżejszy. Pamiętajmy o tym! Kręgosłup ma się jeden, a wizyty u fizjoterapeutów nie należą do najtańszych.

To jednak nie koniec wymagań sprzętowych. Często kluczem do udanych są rzeczy pozornie błahe. To praca z ludźmi pokazuje w praktyce, czy nadajemy się do fotoreportażu, gdzie kontakt z człowiekiem jest bardzo istotny. Warto mieć przy sobie coś, dzięki czemu nawiążemy z nimi relację, pomożemy komuś w potrzebie. Parasol, zapalniczka, scyzoryk mogą sprawić, że z intruza z aparatem staniemy się przyjaznym pasjonatem. Musimy się po prostu zasymilować…

Dobry dziennikarz (z długopisem, kamerą, czy aparatem) to otwarty dziennikarz. Nie ważne czy po drugiej stronie będzie polityk, bezdomny czy ktoś po prostu z czegoś niezadowolony. Dobry dziennikarz każdym z nich nawiąże kontakt, nie będzie bał się zadawać trudnych pytań (choć podobno nie ma trudnych pytań, są tylko trudne odpowiedzi). Ludzie są różni. Czasem zaangażowanie trwa chwilę, czasem kilka dni. Dobrym ćwiczeniem jest szczera rozmowa, na przykład z sąsiadką lub sklepikarzem. Pozwoli to ocenić swoje umiejętności komunikacyjne.

A jak to wygląda w praktyce?

„W terenie“ wszystko może się zdarzyć. Trzeba być przygotowanym na każdą pogodę i okoliczności. Dopiero podczas realizacji materiału uaktywniają się wszystkie Wasze umiejętności (twarde i miękkie). Kontakt z drugim człowiekiem, sposób kadrowania, spostrzegawczość czy subiektywny (i najlepiej zaskakujący) punkt widzenia. Jeśli temat dzieje się w Polsce, bariera językowa raczej nie istnieje (chyba, ze rozmawiamy

z reprezentantem mniejszości językowej: Kaszubi, Ślązacy i inni). Natomiast za granicą bardzo często warto wynająć przewodnika, tzw. „Fixera“. Nie tylko do tłumaczenia języka (jeśli go nie znamy), ale przede wszystkim do szybszego docierania do wybranej przez Was grupy społecznej. Fixer to podstawa.

Źródło zdjęć: © © Krystian Bielatowicz
Źródło zdjęć: © © Krystian Bielatowicz

Zanim zaczniecie fotografować, dobrze od razu założyć, że materiał będzie realizowany przynajmniej dwa razy dłużej, niż pierwotnie planowaliśmy. Dodatkowy czas na pewno się przyda, bo wątpliwości będzie dużo, a odpowiedzi na pojawiające się pytania często będę niejednoznaczne. Mentor, którego posiadanie jest wskazane, często sprowadzi nas na ziemię bo wielu ileż to młodych, natchnionych fotoreporterów myślało, że ma w rękach swój pierwszy fotoreportaż, gdy okazywało się że to dopiero początek ciężkiej pracy? Wyobraźcie sobie pierwszą publikacje w prestiżowym tygodniku lub miesięczniku. Albo nagrodę w konkursie prasowym. Naprawdę warto!

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.