Najciekawsze mobilne zdjęcia według magazynu „Time", czyli Instagram pełen ciekawostek

Najciekawsze mobilne zdjęcia według magazynu „Time", czyli Instagram pełen ciekawostek19.01.2015 15:02
Joanna Frota Kurkowska

„Time" opublikował galerię z najciekawszymi, zdaniem magazynu, smartfonowymi zdjęciami z zeszłego roku. Od zmiany kalendarza na ścianie minęły już dwa tygodnie, ale warto jeszcze raz przeanalizować tą listę. I nie z powodu jej dokumentalnej wartości, ale również tego co mówi ona o Instagramie, jego użytkownikach i samej fotografii prasowej w świecie zdominowanym przez technikę.

Instagramowa rzeczywistość prezentowana przez Time(pod tym linkiem można zobaczyć zestawienie), nie jest pełna lifestylowych, pociągniętych filtrami VSCO fotek. To praktycznie zaprzeczenie głównej zawartości mojego feeda, którego przeglądam paręnaście razy dziennie. Tu króluje raczej Hipstamatic albo tradycyjne filtry z Instagrama. Ma to miejsce zapewne z dwóch powodów. O ile VSCO Cam emuluje tradycyjne filmy analogowe, zawsze wymaga jakichś drobnych poprawek. Czy to natężenia samego filtra, czy ustawienie kontrastów, albo delikatne przycięcie kadru. Takie, nawet drobne poprawki "kradną" trochę cennego czasu, szczególnie w fotoreporterskiej pracy, gdzie czasem liczy się każda sekunda. Hipstamatic nic z tego nie ma, wszystko jest dziełem wybranego przez nas zestawu obiektyw i film analogowy. Wciskamy wirtualny spust wirtualnej migawki a całą resztę zostawiamy zostawiamy aplikacji.

Pisałam ponad rok temu w recenzji tej appki, o tym, że "całość przypomina raczej losową zabawę z aparatami marki Lomography", aniżeli "poważną" fotografię. Robiąc zdjęcie Lomo po prostu kadrujemy, naciskamy przycisk i czekamy na wywołane w fotolabie zdjęcie. Hipstamatic tę czynność upraszcza jeszcze bardziej - cyfrowa ciemnia, w przeciwieństwie do tej prawdziwej, wywołuje zdjęcia w kilka minut. Dodatkowo, nawet na te parę minut, zaszczepia w nas radość z oczekiwania na fotografię. To coś zupełnie nieznanego w czasach cyfry. Paradoksalnie oba argumenty (ten o oszczędności czasu i fajnym czekaniu na zdjęcia) się wykluczają. Warto jednak pamiętać o tym, że w fotoreporterce robi się najczęściej serię fotografii. Kiedy pomyślimy o tym w kontekście obrabiania zdjęć w VSCO i Hipstamatic wniosek jest jeden. Hipstamaticowa obróbka jest o wiele szybsza. Bo automatyczna i niewymagająca pracy nad każdym zdjęciem. Argumentu czasu użyłabym również w odniesieniu do obróbki zdjęcia w samej aplikacji Instagram. Robisz zdjęcie, szybko nakładasz filtr (a zapewne od razu wybierasz swój ulubiony) i wbijasz na serwis. Łatwo i szybko możesz dotrzeć do potencjalnych odbiorców.

Oprócz technicznych aspektów zbioru prezentowanego przez Time, dochodzi jeszcze coś. Ranking dowodzi dwóch rzeczy. Po pierwsze - tego, że Instagram jest bardzo często niesłusznie sprowadzany do appki umożliwiającej wrzucanie zdjęć foodpornów i słit foci. Nie doceniana jest ani jego uniwersalność (jako platformy do publikacji - ale powoli się to zmienia) ani to, że jest tam miejsce dla zdjęć ambitnych i poruszających problemy społeczne. Po drugie - wystarczy popatrzeć zarówno na zaangażowanie (polubienia oraz komentarze) pod poszczególnymi zdjęciami z galerii prezentowanych w podsumowaniu fotografów. Zainteresowanych tym rodzajem smartfonowymi fotoreportażami jest masa osób. Nawet po wielkiej czystce przeprowadzonej przez zespół pracujący nad aplikacją (podczas której usuwano spamerskie i nieaktywne od dłuższego czasu konta), liczby takie jak 54 tysiące (liczba profili obserwujących konto Mark Peterson), 67 tysięcy (obserwujący Nanę Kofiego Acquaha) czy prawie 80 tysięcy (liczba obserwujących profil Balazsa Gardiego) pokazują, że odbiorców są tysiące. Warto wspomnieć, że są to liczby o których nawet niektóre instagramujące blogerki modowe mogą pomarzyć! Jak więc widać na Instagramie jest miejsce zarówno dla bardzo popularnych twórców internetowych, jak i ambitnych i nagradzanych fotoreporterów. Obie grupy mają ogromne rzesze fanów i odbiorców tego co robią. Grunt to do nich dotrzeć i przyciągnąć niebanalnymi treściami.

Podsumowanie Time wzbudzić może w pewnych środowiskach dyskusję starą jak pierwszy iPhone. Czy fotografia mobilna ma szanse wyprzeć fotografię prasową? Na pewno nie do końca. Jakość lustrzanek jest na razie nie do pobicia, ale smartfony łatwiej schować, nie stanowią problemu podczas poruszania się i są bardziej dyskretne. No i fotografować nimi może dosłownie każdy, bez względu na płeć, wiek czy wykonywany zawód. Ranking Time'a trochę przeczy tej tezie, bo jednak składa się głównie z zawodowych fotografów. Balazs Gardi, Patrick Brown, Wissam Nassar, David Guttenfelder (który już został obdarowany przez Time tytułem "Instagram Photographer of the Year 2013") oraz wielu innych to zawodowi fotografowie Pytanie brzmi: czy Time celowo zamieszcza mniejszą liczbą amatorów, czy po prostu pokazuje, że fotoreporterzy odnaleźli dla siebie i swoich prac nowe medium? Jednoznacznej odpowiedzi nie ma, ale jedno jest pewne. Fotografia przeżyje w ten czy inny sposób, a to nie technologia jest jej wrogiem. Problemem stało się zarabianie na zdjęciach, ale jest to temat na zupełnie inny artykuł.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.