Nie bójmy się spojrzeć w lustro

Nie bójmy się spojrzeć w lustro12.03.2011 14:01
Fot. Jodie Bieber
blomedia

Bardzo trafna wydaje nam się diagnoza Tomasza Gudzowatego, tegorocznego laureata World Press Photo, z którym wywiad przeczytacie w tym wydaniu Digital Camera Polska. Jak mówi fotograf, WPP jest lustrem. Jeśli się sobie nie bardzo podobamy, nie możemy obwiniać za to lustra.

Bardzo trafna wydaje nam się diagnoza Tomasza Gudzowatego, tegorocznego laureata World Press Photo, z którym wywiad przeczytacie w tym wydaniu Digital Camera Polska. Jak mówi fotograf, WPP jest lustrem. Jeśli się sobie nie bardzo podobamy, nie możemy obwiniać za to lustra.

Gdy opublikowaliśmy niedawno zdjęcie Wojtka Grzędzińskiego przedstawiające 6-miesięcznego chłopca, który zginął w wyniku izraelskiego nalotu na zachodnie dzielnice Bejrutu, do redakcji Digital Camera Polska trafiło wiele listów i e-maili od osób, zdaniem których był to obraz zbyt szokujący. Nie do przyjęcia. Zdjęcie się ukazało, ponieważ uznaliśmy, że zadaniem fotoreportera jest pokazywanie prawdy, choćby najgorszej i niewygodnej. W kolejnym wywiadzie Łukasz Trzciński, spytany o kondycję dzisiejszego reportażu, przyznał, że w gazetach blokuje się trudne treści, ponieważ odbiorca nie zawsze chce ten przekaz przyjąć.

Żeby zebrać dla Was komentarze do konkursu World Press Photo, czekaliśmy z zamknięciem numeru na ogłoszenie wyników tej edycji konkursu. Oceny są bardzo różne. Środowisko jeszcze nigdy nie było tak podzielone.

Nie bójmy się spojrzeć w lustro
Nie bójmy się spojrzeć w lustro

Okaleczona przez męża (w majestacie prawa!) młoda Afganka to z pewnością widok mało przyjemny. Jednak dzięki WPP o problemie przemocy domowej dyskutowano przynajmniej przez jeden dzień na całym świecie. Naszym zdaniem konkurs po raz kolejny wypełnił tym samym swoją misję. World Press Photo to nie tylko pochwała kunsztu i odwagi fotoreportera. To nie plebiscyt, w którym wybieramy najładniejsze zdjęcie roku. WPP od zawsze miało w swej idei zaszytą misję docierania do świadomości ludzi, zwracania uwagi na wydarzenia i problemy, które z różnych powodów nie zawsze mają szansę przedostać się do mainstreamu. A siła zdjęcia jest ogromna.

Czasami jeden kadr potrafi powiedzieć więcej niż tysiąc słów, setki prasowych artykułów i relacji telewizyjnych. Pamiętajmy, że fotoreporter to dziennikarz, który opowiada swoją historię obrazem, a nie słowem. Innych różnic nie ma. Czy ktoś odważy się potępić dziś reportera lub tytuł, który opublikuje szokujący artykuł o niezwykle trudnej sytuacji kobiet w krajach muzułmańskich?

Więcej na temat kontrowersji o tegorocznym konkursie World Press Photo przeczytacie w marcowym numerze Digital Camera Polska.


Maciej Zieliński

Redaktor naczelny Digital Camera Polska

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.